É
Vi planerar att bygga ut huset nästa år. Är på 80m2 idag och blir nästan 80m2 tillbygge som är max vad man får bygga. Reglerna säger minst 27 graders taklutning och max 7 meter nockhöjd vilket begränsar det hela lite. Men genom att sätta utbygnaden i vinkel tror jag det går att få till.

Har ni förslag på vad som kan förbättras i min plan?
Nu har jag fastnat lite på att göra detta i vinkel som ett T, så kanske blir svårt tänka om helt men säg vad ni tycker ändå. Det är inte aktuellt att bygga ut från en annan fasad. Det måste alltså göras i två våningar. Det negativa är att det förfular lite och blir dyrare, det positiva är att man får mer utrymme.

*Vi tänkte inte byta färg eller panel även om den säkert ses som lite omodern.
*Det ska blir 3st sovrum, 1st för vuxna och ett varsitt åt barnen. Och en liten toa på övervåningen.
*I "källaren" (mest ovanför mark) blir det förråd i ena delen och sen en del för kontor eller liknande. Kanske sovrum i framtiden vem vet.
*Garderober är tänkt att ljuddämpa mellan två sovrum. Trappan till källaren är tänkt som avskiljare mellan de andra två sovrummen.
*Den första "korridoren" ut har samma takvinkel som det befintliga huset. Eftersom huvuddelen med 27 grader ligger i vinkel så tror jag det blir ok att blanda takvinklarna.
*Ett fönster eller ljusinsläpp till är det tänkt i "kontoret" i källaren men har inte ritat det. Egentligen måste jag inte ha två fönster i garagedelen av källaren men såg tomt ut annars.

*Kan man bygga med annat material på källardelen som gör det snyggare än dagens gråa vägg? Puts? Skivor av nåt slag?
*Placera fönster på annat sätt? Det måste inte vara två fönster i de vuxnas sovrum men kändes som något saknades annars. Men kanske trevligt ändå eftersom det är lite smalt vid säng. Rummet längst bort måste inte heller ha sovrum åt långsidan som är i norrläge men kändes som något saknades där annars, även om man egentligen knappt ser den sidan.
*Det lilla taket framför källarporten gjorde jag på slutet för att jag tycker det ser lite fult ut med bara platt hög källarvägg där annars. Är inte helt nöjd med de röda stolparna där.
*Taket blir falsad plåt även om inte nuvarande huset har det. Men tanken är att byta ut dagens fejk-takpannor mot falsad plåt där med, men finns risk att det dröjer många år innan det görs...

Nuläge
Gult tvåvåningshus med mörkgrå källarvåning och röd trappa, framför grusgård med släpvagn och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från entré/gatan
3D-modell av ett gult tvåvåningshus med svart tak och tillbyggnad, inklusive garage och trappa.
Skapa konto

Vy från gatan (ingen naturlig höjdvinkel dock)
3D-modell av ett gult tvåvåningshus med svart tak och tillbyggnad i vinkel, förråd och källaringång.
Skapa konto

Vy från baksidan
3D-rendering av gul husutbyggnad med svart tak och glasveranda.

Planlösning
3D-ritning av husets källarvåning med garage, trappa, kontor och förvaringsutrymmen.
Skapa konto

Källare
3D-skiss av en källarplanlösning med trappa och fönster, föreslagen för husutbyggnad.
Skapa konto

É
Inte så mycket synpunkter här ännu, men jag fyller på med två förslag till i hopp om att någon tycker till...

Här är en bild när jag har någon form av puts eller annat som ger lite struktur på fasaden nertill istället för bara platt målat som idag, lite bättrekanske? Sen istället för stolparna så går väggarna ut lite vid porten.
3D-rendering av ett gult hus med strukturerad puts på fasaden nertill och träpanel längs sidorna.
Skapa konto

Sen ett förslag där det är träpanel hela vägen ner. Sen har jag bytt ut fönsterna uppe så att alla matchar varandra. Men jag skippar att försöka matcha det befintliga husets fönster. Bättre med trä än "källarväggar"? Då blir det typ leca på baksidan som är sutterängdelen, sen trä på sidor som är helt ovanför mark.
3D-rendering av ett gult hus med strukturerad fasad nertill och enhetliga fönster.
Skapa konto

Om du frågar mig så hade jag försökt knyta ihop huskropparna lite bättre så det inte är lika uppenbart att det är en påbyggnad.
Jag hade till exempel hellre satt de två huskropparna tight emot varandra och skippa den lilla den lilla korridoren med toa som blir där emellan. Sen hade jag siktat på att ha samma höjd och lutning på taket på den gamla och den nya delen så möts de snyggare.
Även backa den nya delen så att väggen med garageporten livar med den gamla väggen och grunden.

Då skulle det mer se ut som om det alltid hade varit en vinkelvilla och inte en serie av påbyggnader.

BirgitS
É ÉlPon skrev:
Sen ett förslag där det är träpanel hela vägen ner.
Jag tycker det ser bäst ut så. De andra gör att det ser ut som ett garage man har byggt på lite slarvigt.

Men jag tycker inte att anslutningen mellan den gamla och nya huskroppen ser bra ut. Pröva hur det blir om delen med badrummet får platt tak. Då blir det mer uppenbart att det är två huskroppar som har länkats samman i stället för att man har misslyckats med att att försöka få det att se ut som en enda.

Om man vill att det ska se mer enhetligt ut är det bra att låta takvinklarna vara samma på gamla och nya delen.

Trappan upp invändigt ser väldigt smal ut. Det skulle ge ett mycket trevligare intryck om trappan var mitt för öppningen in till gamla huset i stället för att komma upp precis framför en vägg.

Det ser ut att vara knepigt att möblera det mittersta rummet. Jag föreslår att alla rummen möbleras komplett

É
S Stuff skrev:
Om du frågar mig så hade jag försökt knyta ihop huskropparna lite bättre så det inte är lika uppenbart att det är en påbyggnad.
Jag hade till exempel hellre satt de två huskropparna tight emot varandra och skippa den lilla den lilla korridoren med toa som blir där emellan. Sen hade jag siktat på att ha samma höjd och lutning på taket på den gamla och den nya delen så möts de snyggare.
Även backa den nya delen så att väggen med garageporten livar med den gamla väggen och grunden.

Då skulle det mer se ut som om det alltid hade varit en vinkelvilla och inte en serie av påbyggnader.
Tack för lite åsikter. Även om de är svåra att uppfylla :)
-Toan går eventuellt att ta bort och sätta i rummet "före". Men behövs fortfarande nåt sätt att nå alla tre rum på, så någon form av korridor behövs.
-Att de inte sitter helt tight var från början för att jag antog man inte vill dra in taket mot väggen. Men du menar kanske en renodlad vinkelbyggnad (som dock blir för hög) och då blir det ju inte så.
-Samma höjd går inte för max nockhöjd är 7 meter vilket nuvarande utbygge redan är. Visserligen mäter man medelmarknivå men tror inte det går att få ihop. Ska jag bygga högre än 7 meter får man endast bygga 120m2 och nuvarande hus är nu på 85m2.
-Med en brantare taklutning så blir huset max 4 meter brett eftersom maxhöjd är 7 meter.
-Backar man huset så innebär det mer sprängning samt att jag är osäker på vart gränsen för prickad mark börjar. Detta är väl en sak som eventuellt går att göra. Om det nu är lönt att få fasaden i liva med befintliga om korridoren skulle behållas?
-Så enda lösningen att få det i samma höjd är att endast bygga ut med 35m2 och sova i källaren, och få mindre utrymmen generellt. Vet inte om det är värt det. Även om barnen flyttar ut om 10-15 år...

Som du ser såg jag bara problem i förslagen :) Men jag kanske tänker fel på någon av punkterna ovan?

É
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser bäst ut så. De andra gör att det ser ut som ett garage man har byggt på lite slarvigt.

Men jag tycker inte att anslutningen mellan den gamla och nya huskroppen ser bra ut. Pröva hur det blir om delen med badrummet får platt tak. Då blir det mer uppenbart att det är två huskroppar som har länkats samman i stället för att man har misslyckats med att att försöka få det att se ut som en enda.

Om man vill att det ska se mer enhetligt ut är det bra att låta takvinklarna vara samma på gamla och nya delen.

Trappan upp invändigt ser väldigt smal ut. Det skulle ge ett mycket trevligare intryck om trappan var mitt för öppningen in till gamla huset i stället för att komma upp precis framför en vägg.

Det ser ut att vara knepigt att möblera det mittersta rummet. Jag föreslår att alla rummen möbleras komplett
Ett helt platt tak nästan men bara någon grads lutning menar du? Kan prova rita det. Nu är det samma taklutning som befintliga huset just för att matcha men det kanske ser misslyckat ut ändå alltså...

Trappan är 90cm. Vet inte om det är så smalt? Går bara ner till källare och "bonusrummet" som blir kontor idag. Så blir inget riktigt bostadsutrymmer där. Kanske ett barn vill sova där i framtiden vem vet... Jag hade trappen mitt framför förut, men då måste huset placeras ännu längre fram, vilket kanske ser lite konstigt ut då detta inte är huskroppen med entrén. Men förstår vad du menar.

Mittersta rummet är aningens omgjort så att väggen är lite längre och lite mindre inbyggd garderob istället, men samam yta i övrigt. Jag skulle säga att bara sängen kan man sätta på 4 olika sätt (två olika ställen) men jag kan prova möblera lite mer. Det är 13,8m2 + 3 inbyggda garderober.

• Gilla
Jitee
  • Laddar…
BirgitS
É ÉlPon skrev:
Ett helt platt tak nästan men bara någon grads lutning menar du?
Precis.
É ÉlPon skrev:
Trappan är 90cm. Vet inte om det är så smalt?
Okej, det är ju inte särskilt smalt. Jag tycker det ser smalare ut på bilden bara.

Storleksmässigt såg jag inget problem med rummen utan det var just att det såg svårt ut att möblera det mittersta på ett bra sätt genom att fönster, garderober och dörr sätter sina begränsningar. Men utan mått blir det ju lite gissning.

Hur brett blir gångutrummet på sidorna av dubbelsängen?
Räcker det för att man ska kunna gå bekvämt, kliva upp utan problem samt bädda sängen?

É
BirgitS BirgitS skrev:
Precis.

Okej, det är ju inte särskilt smalt. Jag tycker det ser smalare ut på bilden bara.

Storleksmässigt såg jag inget problem med rummen utan det var just att det såg svårt ut att möblera det mittersta på ett bra sätt genom att fönster, garderober och dörr sätter sina begränsningar. Men utan mått blir det ju lite gissning.

Hur brett blir gångutrummet på sidorna av dubbelsängen?
Räcker det för att man ska kunna gå bekvämt, kliva upp utan problem samt bädda sängen?
Det blir 50 cm på sidorna om sängen med en 180-säng. Kanske inte optimalt men provade här hemma och det funkar. Stjäl man lite från mittenrummet går det ju få nån decimeter till…

En annan fördel med platt tak är att fönstret uppe går att behålla. Kanske lite lättare bygga med, vet ej. Ska ändra senare och se hur det blir.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
É
Menade du ungefär så här @BirgitS ?
Svårt att se framifrån kanske men jag har även flyttat tillbaka huset i liv med befintliga fasaden (vet dock inte än om det är möjligt).

Först gjorde jag med stående panel nere inåt försök att bryta av det hela. Eller är det att krångla till det och man lika gärna kan köra liggande hela vägen?

Ska man ha nåt litet tak nere över porten som jag gjorde tidigare eller bara vara tomt?

Det kommer dock behövas "källarväggar" åt baksidan till eftersom det är sutteräng. Men framsidan går ju göra i trä. Vet inte om delen med platt tak ska ha trä eller "källarvägg" likt befintliga huset?

3D-rendering av gult hus med panel, tillbyggnad, fönster med röda detaljer, garageport och träd.
Skapa konto

3D-modell av en gul tvåvåningshusfasad med stående och liggande panel och en integrerad garageport.
Skapa konto

É
Menade om det blev bättre typ så här med källarvägg på platta taket. Om det ändå inte matchar övriga tillbyggnaden med tak och så.

3D-rendering av gul huskropp med platt tak och röda fönsterkarmar, intill befintligt hus.
Skapa konto

BirgitS
É ÉlPon skrev:
Menade om det blev bättre typ så här med källarvägg på platta taket. Om det ändå inte matchar övriga tillbyggnaden med tak och så.

[bild]
Just det alternativet tycker jag inte blev så lyckat eftersom man just inte ser källarväggen på det befintliga huset.
É ÉlPon skrev:
Menade du ungefär så här @BirgitS ?
Svårt att se framifrån kanske men jag har även flyttat tillbaka huset i liv med befintliga fasaden (vet dock inte än om det är möjligt).

Först gjorde jag med stående panel nere inåt försök att bryta av det hela. Eller är det att krångla till det och man lika gärna kan köra liggande hela vägen?

Ska man ha nåt litet tak nere över porten som jag gjorde tidigare eller bara vara tomt?

Det kommer dock behövas "källarväggar" åt baksidan till eftersom det är sutteräng. Men framsidan går ju göra i trä. Vet inte om delen med platt tak ska ha trä eller "källarvägg" likt befintliga huset?

[bild]

[bild]
Japp, ungefär så där.

Tycker båda dessa alternativ ser bra ut. Att blanda in stående panel tror jag blir för mycket, det är redan så mycket variation.

É
Okej då leder alternativet platt tak+liggande trä överallt med en röst, mot noll på övriga då ingen annan tyckt till :)

Jag frågade en arkitekt vid en onlinetjänst och fick förslaget nedan. Förutom att han föreslog att ta tillfället i akt att köra med träpanel hela vägen ner så gjorde han denna skiss nedan. Med motiveringen att det blir enklare och billigare. Det gick dock inte att ställa följdfrågor så jag är inte riktigt med på hur han tänkte. Någon som förstår?
Med denna lösning måste jag förlänga huset med en annan takvinkel. Det är just vad man brukar rekommendera att INTE göra vad jag läst. Sen förstår jag att det blir billigare eftersom det blir mindre. Men blir färre sovrum i huvudplan med. Tror alla rum är mindre med.
Handritad arkitektskiss av husplan med två våningar, inklusive sovrum och garage.
Skapa konto

BirgitS
Är 7 m det som det går att bygga ut i sidled?
Hur många kvm är detta förslag och ditt tidigare förslag?

Hur mäts nockhöjd, är det upp till nocken på den fasad som syns mot gatan eller är det från medelmarknivån?
Med tanke på att det är ett souterrängplan så gör det ju viss skillnad.

É
Arkitektens förslag borde bli runt 51m2 eftersom nuvarande hus är 7,3m på kortsidan, alltså 7,3x7m.
Jag har inte mätt mot tomtgränsen exakt, men om man inte bygger huset för långt "bak" in mot tomten/berget så går det väl att bygga någon meter till ut från husets kortsida (tomgränsen går snett). Mitt eget förslag är knappt 75m2.

Kommunen har på mail svarat att det är medelmarknivån som gäller. Man måste även räkna med befitliga huset som är över 8 meter som max, men med medelmarknivån är jag säker på att hamna under 7 meter. För att göra det enkelt har jag hålligt utbyggnaden till just 7 meter, men det är möjligt det går att höja några decimeter till när man börjar räkna marknivån. Själv utbygget i sig är dock bara baksidans kortsida som blir under mark, det mesta övrigt blir ovanför mark.

Helst skulle jag vilja hålla det så lågt som möjligt så det inte blir så skuggigt på kvällen även om vi aldrig är på framsidan kvällstid. Men 7 eller 8 meter kanske inte är någon jätteskillnad.

BirgitS
Vad kan 51 kvm bli invändigt?
3 sovrum = 15+10+10 = 35 kvm
1 duschrum går att få på 4 kvm.
Sen gäller det förstås att pussla ihop det i kvadraten också. Men med 7 kvm till blir det förstås lättare.

Det är även bra att hålla nere höjden för att tillbyggnaden inte ska se så stor ut. Men de två delarna flyter ju ihop väldigt bra om det går att fortsätta med taket till höger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.