É
Ja men fortfarande rätt små sovrum, när man förhoppningsvis får bygga större. Planen är att bara ha en toa, men gör väl inget om dusch får plats.

Problemet är dock att det inte ens går att bygga likt arkitektens vis enligt mig kom jag på nu. Se bifogad skiss. Med minsta takvinkeln 27 grader så blir max bredd 6 meter (eller ännu smalare då takstolen bygger lite i höjd vid yttervägg). Så förutom att man blandar takvinklar så blir det max 6 meter bredd, inte 7 meter som i hans skiss. Ska vi hålla oss till samma takvinkel får vi krympa till 4 meter bredd.

Genom att vinkla huset blir det mer ok att använda annan takvinkel plus att hallen med platt tak fungerar som entre till alla rummen. Det kanske är jag som fastnat i en enda lösning, men jag har svårt se hur det skulle gå att lösa på annat sätt. Men det är ju bland annat därför jag skriver här.

Skiss av husfasad mot norr med indikerade mått och takvinkel på en datordriven designplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det här med takvinklar förstod jag inte. Det beror väl snarare på nockhöjden, att du tycker att tillbyggnaden ska ha en lägre nockhöjd än nuvarande hus.

É
Om du tittar på senaste cad-ritningen så är det röda tillbygget 27 grader och 7 meter högt. Det är minsta takvinkel och max nockhöjd enligt detaljplan.

Om jag behåller bredden på röda tillbygget i ritningen men vill ha samma takvinkel som befintliga huset så måste ju taket bli högre, men då passerar vi max nockhöjd 7 meter.

Om tillbygget ska ha samma takvinkel som befintliga och samtidigt vara max 7 meter högt så blir bredden bara 4 meter.

Vill jag att tillbyggnaden ska ha samma bredd som befintliga huset så kommer taket bli flackare än 27 grader som är minsta taklutning.

Är du med?

För att få en rimlig bredd på huset så måste jag alltså ha så flackt tak det går, alltså 27 grader. För att det inte ska se konstigt ut så kom jag in på idén att sätta tillbygget i vinkel. Men ett traditionellt vinkelhus går inte för få blir nockhöjden för hög.

Jag kan inte bygglovsproccessen så bra, det går tydligen göra saker med avvikelse men tveksamt om det går igenom. Sen tror jag ett vinkelhus kommer se enormt ut bara ändå.

BirgitS
Om du inte tror att det går att få till en nockhöjd på 7 m med samma takhöjd som befintligt hus tycker jag att du skrotar förslaget om en förlängning av huskroppen.

É
Ja alltså visst går det att förlänga hela huset, men då endast till 120m2 eftersom det är över 7 meter högt. Det innebär 35m2 utbyggnad. Det skulle ge endast 2 nya rum, så att vi blir tvungna ha ett sovrum kvar på övervåningen och sådana fall koplettera det med minst 1 takkupa. Snyggaste då hade varit att ha en kupa till vänster också, men det praktiska för rummet hade varit att ha en till takkupa på baksidan så att det blir två kupor i det nya rummet. Sen ska en minitoa klämmas in uppe.

Gjorde en snabb skiss:
3D-skiss av ett gult tvåvåningshus med takkupa och terrass omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlänga huset:
*35m2 tillbygnad mot 75m2.
*2 sovrum i huvudplan.
*Inget "bonusrum" i källaren.
*Ingen trappa ner till källaren.
*Lär vilja ha nya toan på övervåningen om ett sovrum ska vara där, krångligare bygga och mindre tillgängligt för övriga hushållet.
*Väldigt högt hus att undehålla.

Om man nu tycker det är snyggare att förlänga huset så är frågan om nackdelarna ovan skulle överväga nackdelarna med att bygga i vinkel. Vad nu nackdelarna med vinkel är? Fulare? Kanske priset för man kan nog slippa spränga om man bara förlänger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.