Hej
En som tänkt bygga atterfallstillbyggnad och får tusen frågor av kommunen men ingen hjälp.
Så nu hoppas jag på er.
Vad är en kontrollplan hur ska jag fylla i den. ?
Och vad mens med tekniskbeskrivning??
Har anlitat en byggfirma för att utför jobbet men fattar inte alla handlingar som kommunen vill ha in ?
Någon som kan hjälpa mig

C Camilla50 skrev:
Hej
En som tänkt bygga atterfallstillbyggnad och får tusen frågor av kommunen men ingen hjälp.
Så nu hoppas jag på er.
Vad är en kontrollplan hur ska jag fylla i den. ?
Och vad mens med tekniskbeskrivning??
Har anlitat en byggfirma för att utför jobbet men fattar inte alla handlingar som kommunen vill ha in ?
Någon som kan hjälpa mig

Hej!
Har du ett beslut från kommunen så tar jag gärna del av det för att kunna tolka det dom vill ha in. Du kan såklart stryka dina personliga uppgifter.
Bara så att du får rätt och hela svaret på en gång.

Jag är själv certifierad Kontrollansvarig, har kommunen lämnat besked att du måste ha en sådan?

Mvh Tom

T Tooompaaa89 skrev:
Hej!
Har du ett beslut från kommunen så tar jag gärna del av det för att kunna tolka det dom vill ha in. Du kan såklart stryka dina personliga uppgifter.
Bara så att du får rätt och hela svaret på en gång.

Jag är själv certifierad Kontrollansvarig, har kommunen lämnat besked att du måste ha en sådan?

Mvh Tom
PS en kontrollplan upprättas av en certifierad Kontrollansvarig

T Tooompaaa89 skrev:
PS en kontrollplan upprättas av en certifierad Kontrollansvarig
Du får det att låta som att det är ett krav på att en KA är involverad i att upprätta planen. Hur kommer det sig?

P Petrusmilli skrev:
Du får det att låta som att det är ett krav på att en KA är involverad i att upprätta planen. Hur kommer det sig?
Det är kommunen som beslutar om det krävs en kontrollansvarig + kontrollplan.

Om de inte kräver det så är det bara och köra på med vilka punkter du vill.

T Tooompaaa89 skrev:
Det är kommunen som beslutar om det krävs en kontrollansvarig + kontrollplan.

Om de inte kräver det så är det bara och köra på med vilka punkter du vill.
Jag vet, det var därför jag anmärkte på kommentaren(y)

P Petrusmilli skrev:
Jag vet, det var därför jag anmärkte på kommentaren(y)
Lycka till med bygget!

BN beslutar om en kontrollansvarig behövs, kontrollplan behövs om du så ska byta färg på fasaden. Vad det nu ska va bra för, eller vad en KA nu ska vara bra för. Kontrollplan kan skrivas av vem som helst, byggherre är ansvarig. Vanligen så att Ka gör kontrollplan emellertid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.