Hej,

Jag har lite grundläggande frågor om hur jag kan bygga grunden för en planerad utbyggnad på baksidan av mitt hus.

Så här ser baksidan ut idag. Det är ett kedjehus där garaget delar vägg med grannens hus. Mitt hus är det på vänster sida i bilden. Grannens hus byggdes ut på 80-talet med ett extra rum bakom garaget.

3D-modell av ett rött kedjehus med planerad utbyggnad inklusive utgrävd mark på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värt att notera är att mitt garage ligger 35 cm lägre än huvudbyggnaden.

Planen är att bygga ut ett rum bakom garaget, bygga ut en takkupa i garagevinden, bygga ett inglasat uterum, och en ny altan.

3D-modell av ett kedjehus med planerad utbyggnad och utgrävd mark på baksidan.
Skapa konto

Nuvarande förråd och altan ska bort och då ser det ut så här.

3D-rendering av ett rött kedjehus med utbyggnadsplaner på baksidan.
Skapa konto

Som jag nämnde tidigare så ligger själva garaget 35 cm lägre än huset. Att bygga ett inglasat uterum på nuvarande marknivå blir lite trångt, så tanken är att ta bort ca 20 cm för att göra plats, enligt följande bild.

3D-modell av en röd kedjehusdel med potentiell utbyggnadsgrund på baksidan.
Skapa konto

Tanken är att lägga grund för både det nya rummet bakom garaget och för det inglasade uterummet.

3D-rendering av ett rött kedjehus med tilltänkt byggplats för utbyggnad och takkupa på garaget.
Skapa konto

Dimensionerna är ca 4,4m x 3,3m för uterummet och 4m x 3,6m för rummet bakom garaget. Dvs ca 14,5 m2 och 14,4 m2 respektive.

Så nu kommer vi till den första frågan. När man ändå håller på att gräva grund på två ställen och behöver ta bort ett lager jord längs hela baksidan är det värt att tänka på att lägga grund längs hela baksidan? Så att det till exempel ser ut så här.

3D-modell av röda kedjehus med utbyggnad och utgrävd del för grundarbete.
Skapa konto

Istället för totalt ca 29 m2 så blir det istället ca 63 m2 grund. Jag har ingen erfarenhet eller uppfattning om var kostnaderna för att lägga grund kommer från. När man väl tagit in maskiner för att gräva ut, hur mycket extra skulle det blir för att gjuta en större grund istället för två mindre? Jag förstår att det kommer bli dyrare, men frågan är hur mycket dyrare. Och det är här jag gärna vill få del av andra personers erfarenheter och åsikter.

Tanken är kanske fortfarande att lägga trä altan mellan rummen, men med grund så skulle man väl relativt enkelt använda sig av andra underlag.

Utseendemässigt ser nog slutresultatet mer eller mindra likadant ut.

3D-modell av en baksida av ett rött kedjehus med planerad utbyggnad och inglasat uterum.
Skapa konto

Så vilka erfarenheter, visdomsord, och föreslag har ni att dela med er? Allt uppskattas.

Mvh
~Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.