Hej,
Behöver lite råd och vägledning.
Har ett mindre fritidshus med en mindre vind, som jag funderar att öppna upp för att bara kunna ha två madrasser som extra sängar vid besök. Hela vinden ska inte inredas, ca 2/3 av den ska göras om till utrymme för extra säng.
Det jag funderar främst på är om bjälklaget håller för den extra belastningen och om takstolarna kan påverkas.
Min tanke är:
-låta takstolarna vara, det ska som sagt endast vara en sovplats.
- tilläggsisolera emoy taket med cellplast och råspont.
- enklare golv (plastmatta/heltäckningsmatta).
Hade helst gjort om takstolarna, för att få mer utrymme. Men ser inte värdet i det pga väldigt låg takhöjd.
Det jag undrar är om bjälklagrethåller och/eller om takstolarna kan ta skada.
Om jag läst ritningen rätt är det enligt följande.
Är det 120x45 hanbalkar och sedan råspont ovanpå det. Cc 90 och en spännvid på 380-400cm.
Har inte varit uppe och rotat runt alltför mycket ännu. Så någon med bättre öga kan säkert rätta mig eller komplettera.
Men kärnfrågan är bjälklaget och takstolarna håller eller om det behöver förstärkas upp.
Behöver lite råd och vägledning.
Har ett mindre fritidshus med en mindre vind, som jag funderar att öppna upp för att bara kunna ha två madrasser som extra sängar vid besök. Hela vinden ska inte inredas, ca 2/3 av den ska göras om till utrymme för extra säng.
Det jag funderar främst på är om bjälklaget håller för den extra belastningen och om takstolarna kan påverkas.
Min tanke är:
-låta takstolarna vara, det ska som sagt endast vara en sovplats.
- tilläggsisolera emoy taket med cellplast och råspont.
- enklare golv (plastmatta/heltäckningsmatta).
Hade helst gjort om takstolarna, för att få mer utrymme. Men ser inte värdet i det pga väldigt låg takhöjd.
Det jag undrar är om bjälklagrethåller och/eller om takstolarna kan ta skada.
Om jag läst ritningen rätt är det enligt följande.
Är det 120x45 hanbalkar och sedan råspont ovanpå det. Cc 90 och en spännvid på 380-400cm.
Har inte varit uppe och rotat runt alltför mycket ännu. Så någon med bättre öga kan säkert rätta mig eller komplettera.
Men kärnfrågan är bjälklaget och takstolarna håller eller om det behöver förstärkas upp.
Redigerat:
Det håller nog för ett par personer även om det inte är dimensionerat för last på vindsbjälklaget
Det är väl lämpligt att fortsätta med mineralull om huset redan är mineralullsisolerat?
Till golv vill jag föreslå ett enkelt trägolv på 34mm eller mer då du har ett ordentligt avstånd mellan takstolarna
Det är väl lämpligt att fortsätta med mineralull om huset redan är mineralullsisolerat?
Till golv vill jag föreslå ett enkelt trägolv på 34mm eller mer då du har ett ordentligt avstånd mellan takstolarna
Tack! Det underlättar om jag slipper förstärka upp vindsbjälklagret.F fribygg skrev:Det håller nog för ett par personer även om det inte är dimensionerat för last på vindsbjälklaget
OerhörtLövenhagen skrev:
Om du skruvlimmar golvspån kan du möjligtvis få det lika stadigt som med 34mm spontant virke men jag tycker absolut du ska välja trä så slipper du mattläggningen och väljer du spontant tvåtumsvirke sviktar det ingenting mellan dina takstolar.
Klicka här för att svara