A
Hej!

Inom min kommun behövs det inte bygglov om planket är lägre än 1,8m och minst 50% genomsiktlighet.
Även täta staket upp till 1,1m kräver inte bygglov.

innebär det att man får bygga dessa ovanstående två även på prickad mark?

Claes Sörmland
Prickad mark brukar innebära att den inte får bebyggas. Så inget bygglov ges för t ex plank (med undantag för liten avvikelsemöjligheten).

Men krävs inget bygglov för att det är en spaljé eller ett staket så är det bara att uppföra detta även på prickad mark.

Redigerat:
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Prickad mark brukar innebära att den inte får bebyggas. Så inget bygglov ges för t ex plank (med undantag för liten avvikelsemöjligheten).

Men krävs inget bygglov för att det är en spaljé eller ett staket så är det bara att uppföra detta även på prickad mark.
OK, tack. spelar de roll om det är närmare än 4,5m från fastighetsgräns?

Claes Sörmland
A Aunty skrev:
OK, tack. spelar de roll om det är närmare än 4,5m från fastighetsgräns?
Nej.

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej.
bara för att förtydliga så får jag bygga en spalje i tomtgräns även om det är prickad mark?

Claes Sörmland
A Aunty skrev:
bara för att förtydliga så får jag bygga en spalje i tomtgräns även om det är prickad mark?
Ja precis. En spaljé kräver inte bygglov så det går bra.

Men det gäller att vara säker på att det är just en spaljé du bygger och inte ett plank som ju kräver bygglov. Du kan konsultera kommunen, är ni överens så är det rätt done deal. Möjligen om någon rabiat granne tolkar det annorlunda kan det blir rättsapparaten som får avgöra efter att kommunen har gjort en tillsyn (och grannen överklagar nedläggningen av ärendet).

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sen kan det vara bra att tänka på att spaljén kanske behöver underhållas på båda sidorna vilket kan vara svårt om den sitter precis på din sida av tomtgränsen.

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.