Hej!
Jag har världens konstigaste idé och den beror på att jag vill bygga nytt men inte har råd att bygga det jag vill eller ork att vänta 1,5 år.

Jag har hittat en tomt där infiltrationen är klar och tomten är planad och det finns ett positivt förhandsbesked för att bygga. Man får borra brunn.

På tomten står det ett garage med förråd och ett annat förråd på 50kvm som är oinredd men gjuten på platta. Det galna idén är att bygga om förrådetoch bygga till ca 20kvm för att kunna göra det till ett litet hus med kök/vrum, WC, sovrum. För att sedan kunna under det kommande åren bygga ut ca 60-100kvm. Naturligtvis så skall allt ritas och planeras från början så det hänger ihop och blir ett bra hus.

Min fråga är:
1. Går det att konvertera förrådet och dra in vatten och avlopp i efterhand?
2. Vad skulle en sådan sak kunna kosta?
3. Hur långtid kan det ta?
4. Vad kan en tillbyggnad kosta? Jag har hittat ett företag som bygger typ ett vinterbonat uterum på ca 20kvm inkl gjuten platta för 95 000kr. Jag tycker det låter mycket billigt.

Tacksam för hjälp!
Jag är händig och har tänkt att göra allt intreriörsarbete men leja bort VA och ev isoleringsarbete och tillbyggnad.

Redigerat:
Till att börja med så måste du ha bygglov för ändra användningen av garaget, så jag misstänker att det kommer att dra med sig en hel del i form av krav och kostnader.

Börja med att kolla med kommunen hur dom ställer sig till ett bygglov för konverteringen.

Jo, det vet jag men med tanke på att det finns ett bygglov för nytt hus så borde det inte vara några problem att bygga om förrådet om det integreras i det nya huset. Frågan är bara om det är värt det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.