9 845 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Att bygga till ett litet rum ?
Medlem
· jönköpings
· 16 inlägg
Vi har varit och tittat på ett hus vi gillar idag, men det är lite för litet. Vi behöver ett litet rum till.
Läste att jag kan bygga till 15 kvadratmeter utan bygglov och det är ganska precis vad vi behöver.
Men vilken kostnad ska jag ungefär räkna med tror ni.
Nuvarande hus står på en betongplatta, ingen källare under. Så jag gissar att även under utbyggnaden bör jag ha en sådan.
Vi måste ju ha ström indraget men inget vatten.
Så någon som kan ge mej en liten aning om vad det kan gå på, det vi behöver hjälp med är själva grunden och stommen, resten kan vi göra själva.
Så en kostnad för själva byggnaden är det jag eftersöker, inredning, fönster och dörrar kan vi själva få fram vad det kostar.
Nån som har en aning så skulle jag vara jättetacksam
Läste att jag kan bygga till 15 kvadratmeter utan bygglov och det är ganska precis vad vi behöver.
Men vilken kostnad ska jag ungefär räkna med tror ni.
Nuvarande hus står på en betongplatta, ingen källare under. Så jag gissar att även under utbyggnaden bör jag ha en sådan.
Vi måste ju ha ström indraget men inget vatten.
Så någon som kan ge mej en liten aning om vad det kan gå på, det vi behöver hjälp med är själva grunden och stommen, resten kan vi göra själva.
Så en kostnad för själva byggnaden är det jag eftersöker, inredning, fönster och dörrar kan vi själva få fram vad det kostar.
Nån som har en aning så skulle jag vara jättetacksam
Medlem
· jönköpings
· 16 inlägg
Ok, när man räknar med den summan vad räknar man in då ? Är det tipp topp färdigt med väggar, golv och tak även invändigt, och är arbetskostnad för hela bygget inräknat ? Med eller utan rotavdrag ?
Tack för svar, förstår att det är omöjlig fråga att ge ett exakt svar på men alla svar tas tacksamt emot, vi försöker naturligtvis räkna lite själva men andras uppfattning gör det lite lättare att se om vi är något så när realistiska.
Tack för svar, förstår att det är omöjlig fråga att ge ett exakt svar på men alla svar tas tacksamt emot, vi försöker naturligtvis räkna lite själva men andras uppfattning gör det lite lättare att se om vi är något så när realistiska.
Notera också att även om du inte behöver bygglov, behöver du göra bygganmälan och få startbesked för att göra tillbyggnaden. Skillnaden kan vara hårfin, beroende på hur småpåvig den tjänsteman just ditt ärende hamnar hos är. Ta med detta i beräkningarna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle vilja påstå att 15.000 kr/kvm är högt räknat.
Ett vanligt enkelt sovrum t.ex. har ju inget av alla de fördyrande installationer som gör husbyggen dyra.
Under förutsättning att husets installationer har lite överkapacitet, så behövs inga extra åtgärder för värme, ventilation, elförsörjning, vatten, avlopp m.m.
Men det är ju som Andersmc skriver, beroende på egen insats, och typ av grundläggning, vägg- och takmaterial osv.
Tips (som inte är heltäckande):
Titta lite på vad isolerade friggebodar kostar.
Tillbyggnaden kan väl liknas vid en frigga med bara tre väggar.
Mycket förenklat alltså
Off Topic
Jag har en familj i grannskapet med fyra barn, som bor i en rätt liten stuga.
I stället för att bygga ut byggde de en friggebod intill huset med två rum, och de två äldsta barnen flyttade ut dit.
Många fördelar faktiskt: Lugn och ro från småsyskonen ibland och studiero vid läxläsningen t.ex.
Naturligtvis är de med familjen i övrigt, vid måltider och annan samvaro.
Ett vanligt enkelt sovrum t.ex. har ju inget av alla de fördyrande installationer som gör husbyggen dyra.
Under förutsättning att husets installationer har lite överkapacitet, så behövs inga extra åtgärder för värme, ventilation, elförsörjning, vatten, avlopp m.m.
Men det är ju som Andersmc skriver, beroende på egen insats, och typ av grundläggning, vägg- och takmaterial osv.
Tips (som inte är heltäckande):
Titta lite på vad isolerade friggebodar kostar.
Tillbyggnaden kan väl liknas vid en frigga med bara tre väggar.
Mycket förenklat alltså
Off Topic
Jag har en familj i grannskapet med fyra barn, som bor i en rätt liten stuga.
I stället för att bygga ut byggde de en friggebod intill huset med två rum, och de två äldsta barnen flyttade ut dit.
Många fördelar faktiskt: Lugn och ro från småsyskonen ibland och studiero vid läxläsningen t.ex.
Naturligtvis är de med familjen i övrigt, vid måltider och annan samvaro.
Medlem
· jönköpings
· 16 inlägg
Nja det är inga barn jag behöver ett rum till , det är till min man det behövs, kan jag lägga honom i en friggebod tycker ni ? 
Vi har så olika arbetstider så vi måste ha var sitt rum för att inte störa varandra alltför mycket, men friggebodsalternativet fungerar nog inte
Förövrigt så, nej inget fördyrade kommer ju behövas i rummet. Vi behöver ström det är allt.
Vi har så olika arbetstider så vi måste ha var sitt rum för att inte störa varandra alltför mycket, men friggebodsalternativet fungerar nog inte
Förövrigt så, nej inget fördyrade kommer ju behövas i rummet. Vi behöver ström det är allt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, jag menade inte att du skulle bygga ett skjul ute på tomten och stoppa in din partner i.
Ville bara visa jämförelsen med att bygga ut ett rum.
Det är ju nuvarande friggebodsstorlek, 15 kvm, som du är ute efter, och då borde det inte bli märkvärdigare än att ställa en välisolerad frigga intill husväggen, efter att ha tagit bort en av de fyra väggarna.
Fattaru nurå
Ville bara visa jämförelsen med att bygga ut ett rum.
Det är ju nuvarande friggebodsstorlek, 15 kvm, som du är ute efter, och då borde det inte bli märkvärdigare än att ställa en välisolerad frigga intill husväggen, efter att ha tagit bort en av de fyra väggarna.
Fattaru nurå
Medlem
· jönköpings
· 16 inlägg
Jo jag har fattat hela tiden, tyckte bara tanken var lite kul att lägga honom i friggeboden
men risken är väl stor att det var jag själv som hade hamnat där 
Jag vet inte hur det skulle funka att ställa friggeboden intill huset, men lite hänger jag med i din tankegång, dom där 15000 kvadratmetern känns lite överdrivna för det vi behöver.
Sen är ju inte en fristående friggebod helt galet heller, utan tvekan skulle den avlasta resten av huset, kan vara nått att tänka på det också.
Jag vet inte hur det skulle funka att ställa friggeboden intill huset, men lite hänger jag med i din tankegång, dom där 15000 kvadratmetern känns lite överdrivna för det vi behöver.
Sen är ju inte en fristående friggebod helt galet heller, utan tvekan skulle den avlasta resten av huset, kan vara nått att tänka på det också.
Håller just på med tillbyggnad av vårt 60kvm hus med 14,95kvm. Har ingen budget utan bygger på "löpande räkning". Har tänkt att göra allt själv, men fick anlita "Dynamit Harry" för att ta bort lite berg. Vår utbyggnad kommer att innebära flytt av badrum och större sovrum, allt för att få en större hall! Idag är den obefintlig.
Hursomhelst så tror jag att jag kommer att landa på kring 100000 då allt är färdigt. Men som sagt då är det i princip
100% eget arbete.
Det som hittills tagit längst tid var att rita ritningar på utbyggnaden då orginalritningar till bygglovet var "analoga" och spegelvända hos kommunen! Men då jag till slut var klar med alla ritningar, kontrollplan etc. så slank det igenom hos kommunen på 2v.
(När jag berättade för sambo om 15000/kvm frågade hon om det inte var lika bra att sluta med utbyggnaden!
)
Hursomhelst så tror jag att jag kommer att landa på kring 100000 då allt är färdigt. Men som sagt då är det i princip
100% eget arbete.
Det som hittills tagit längst tid var att rita ritningar på utbyggnaden då orginalritningar till bygglovet var "analoga" och spegelvända hos kommunen! Men då jag till slut var klar med alla ritningar, kontrollplan etc. så slank det igenom hos kommunen på 2v.
(När jag berättade för sambo om 15000/kvm frågade hon om det inte var lika bra att sluta med utbyggnaden!
Angående platta på mark till utbyggnaden så behöver du kolla hur markförkållandena är på platsen och om det är pålat under det befintliga huset. Om det är pålat behöver även utbyggnaden pålas för att inte sjunka ifrån huset!
Medlem
· västra götaland
· 30 inlägg
Hej
Blev själv precis klar med en utbyggnad på ca 15kvm av vardagsrummet.
Gjorde allt själv och landade på en kostnad på 120 000kr inklusive allt och då har jag inte snålat. Så 8000kr per kvm plus vad det eventuellt kostar att ha hantverkare som gör det, gissar att det kostar ungefär lika mycket till om man inte vill göra det själv.
Blev själv precis klar med en utbyggnad på ca 15kvm av vardagsrummet.
Gjorde allt själv och landade på en kostnad på 120 000kr inklusive allt och då har jag inte snålat. Så 8000kr per kvm plus vad det eventuellt kostar att ha hantverkare som gör det, gissar att det kostar ungefär lika mycket till om man inte vill göra det själv.
Klicka här för att svara
