Hej,

för ett tag sedan skaffade jag en ny tvättmaskin, en Bosch WAB24261SN, och ända sen dess har tvätten varit lite stel eller styv såväl direkt ur tvättmaskinen men även när den torkat (hängt på tvättlina). För en dryg månad sedan skaffade jag en torktumlare och även efter att ha tumlat kläderna känner man denna styvhet i tyget.

Inte bytt tvättmedel eller sköljmedel och doserar enligt förpackningarna, som jag gjort tidigare.

Har någon nån idé om vad som kan vara fel?

MVH

Du lägger sköljmedlet på fel ställe?

Den nya kanske är snålare med vattnet än din gamla (nya maskiner är ju gärna det, för att låta miljövänligare) och då fungerar det kanske inte med samma tvättmedelsdosering som tidigare. Har du testat att minska på tvättmedlet eller öka antal sköljningar?

Eko-program brukar vara vattensnåla och dåliga, allergiprogram frikostigare och bättre. Snabbprogram kan man också akta sig lite för, de hinner inte med så många sköljningar,

P
Ja så är det troligtvis.
Det särklass vanligaste felet är överdosering av tvättmedel

Tvättmaskinen tillför inte själv något extra den blaskar runt det du tillför och sedan sköljer den bort det med blandat resultat...

Är tvätten stel så har du kvar rester i tyget från tvättningen, minska tvättmedelsdoseringen. Ibland kan ett flytande tvättmedel ge en renare tvätt vid lägre dosering då det löser sig lättare i vattnet än dito i pulverform, allt beroende på hur maskinen är utformad, testa.

Annars kör skölj programmet en gång till och ha isf bara sköljmedel i maskinen när du startar om sköljprogrammet.

/Peter

Det verkar som att ni hade rätt, verkar ha varit för mycket tvättmedel.

Provade att köra med väldigt lite tvättmedel (flytande) och det blev bättre. Köpte sedan Vias nya tvättkapslar och har kört med dem ett tag nu, tvätten blir väldigt lite mer stela än när jag körde minimalt med tvättmedel - trots full maskin.

Konstigt att mängden tvättmedel kan skilja mellan två olika tvättmaskiner.

det är inte mängden tvättmedel som som gör skillnad men hur effektivt sköljs tvättmedel ut ur tvätten.
Det är inte bra att överdosera men man ska ha en viss mängd tvättmedel och sköljvatten för att få tvätten ren.

Det kan också vara din tvättmedel som innehåller mer zeoliter idag än det var förr? På paketet kan det stå fex zeoliter15-30% så det kan fördubblas från paket till paket :).
Jag köper tvättpulver utan zeoliter hos Granngården och mina kläder slutade damma :).
gaia

Redigerat av moderator:
P
nejo skrev:
Det verkar som att ni hade rätt, verkar ha varit för mycket tvättmedel.

Provade att köra med väldigt lite tvättmedel (flytande) och det blev bättre. Köpte sedan Vias nya tvättkapslar och har kört med dem ett tag nu, tvätten blir väldigt lite mer stela än när jag körde minimalt med tvättmedel - trots full maskin.

Konstigt att mängden tvättmedel kan skilja mellan två olika tvättmaskiner.
Det är mängden vatten som maskinen använder som är olika.
Mindre vatten mindre tvättmedel.
Hälften av det tvättmedelstillverkarna rekomenderar brukar bli lagom

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Göran.W
Tyvärr är det så att folk vi ha AAA klassade maskiner och då löser tillverkarna det genom att förlänga tvätt tiden dvs slita ut maskinen i förtid då den får arbeta mer och genom att minska på vatten mängden vilket bla resulterar i sämre sköljning.

Ska man se det rent krast så tror jag det är mer ekonomi att köra en maskin som har usel energi klassning för dom håller längre iom tvätt tiden blir kortare och dessutom sköljer dom bra.
Skillnaden mellan den sämsta och bästa energi klassen är inte många kronor per år så är det lönt rent ekonomiskt att slita ut en maskin i förtid för att spara dom kronorna och dessutom tvättar dom ju inte ens rent om man har riktigt skitig tvätt.

Ni som påstod att det var p.g.a. överdosering av tvättmedel hade rätt. Körde under en tid med Vias nya tvättkapslar, men även med dem blev tvätten lite stel, så nu underdoserar jag vanligt flytande tvättmedel.

Köpte maskin med dosering inbyggd, det bästa som hänt mig i tvättstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.