Vid en ommöblering fick frånluftstumlaren ge plats för mer arbetsyta, men frågan är vad jag kan göra med ventilationsröret som tidigare var inkopplad till den?
Kapa, täcka, spackla och gömma?
Sätta dit en ventil/pax?
Bara måla o sätta dit kallrasskydd?
Duschrum med tvättstuga. Finns fuktstyrd pax i taket, ventiltallrik i yttervägg.
Kapa, täcka, spackla och gömma?
Sätta dit en ventil/pax?
Bara måla o sätta dit kallrasskydd?
Duschrum med tvättstuga. Finns fuktstyrd pax i taket, ventiltallrik i yttervägg.
Rent spontant kanske man borde plugga det för att förhindra någon typ av tillväxt i den i alla fall.
När vi köpte nuvarande kåken så hade tidigare ägare stängt av den mekaniska ventilationen... sju år tidigare. Alla rör som var frånlufts-relaterade såg ut som...ja illa, kan vi säga.
När vi köpte nuvarande kåken så hade tidigare ägare stängt av den mekaniska ventilationen... sju år tidigare. Alla rör som var frånlufts-relaterade såg ut som...ja illa, kan vi säga.
Ja alltså plugga i den delen som har kontakt med utsidan dvs. Inte den delen på bilden.
Det var iaf vad ventilationsnissen som var och tittade på vårat system sa att dom brukade göra.
Det var iaf vad ventilationsnissen som var och tittade på vårat system sa att dom brukade göra.
Går röret direkt ut (genom vind e dyl) eller via något ytterligare våningsplan?
Jag skulle inte bara plugga det i nederkant iallafall. Men om det bara går direkt ut är det ju ett rätt lätt jobb att ta bort röret helt.
Men spontant skulle jag nog sätta en pax-fläkt med kallrasskydd istället, det är ju sällan man har för bra ventilation i tvättstugan...
Jag skulle inte bara plugga det i nederkant iallafall. Men om det bara går direkt ut är det ju ett rätt lätt jobb att ta bort röret helt.
Men spontant skulle jag nog sätta en pax-fläkt med kallrasskydd istället, det är ju sällan man har för bra ventilation i tvättstugan...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det går upp i taket men sen rätt ut till utsidan. Galler och nät så vi är inte så rädda för råttor iallafall 
Badrummet ca 2x3,5 meter, det finns inte risk för en kaka-på-kaka effekt att ha två pax-utsug på sådan yta?
Badrummet ca 2x3,5 meter, det finns inte risk för en kaka-på-kaka effekt att ha två pax-utsug på sådan yta?
Jag skulle inte primärt oroa mig för råttor om du bara kapar och pluggar röret i taket, utan kondens.
Om två paxfläktar blir för mycket i ett så litet rum beror ju på hur hela ventilationslösningen ser ut och hur du kör dem.
Om två paxfläktar blir för mycket i ett så litet rum beror ju på hur hela ventilationslösningen ser ut och hur du kör dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
