Finns normer, lämplighet, att ansluta avlopp från tvättmaskin? Måste det vara en viss höjd där tvättmaskinens avloppsslang går in? In i något slag av tratt på viss höjd? Antar att man har höjd p.g.a. att inte brunnen lyckas svälja allt vatten direkt som pumpas ut från maskinen?
Man ska följa montageanvisningen för aktuell tvättmaskin.
Det behövs ingen spilltratt, man kan leda avloppsslangen direkt till golvbrunnen, bara slangen går upp tillräckligt högt innan den vänder ner igen.
Anledningen till att slangen ska gå upp en bit innan den viker ner igen är att det ska bli ett ”vattenlås” så att inte vattnet rinner ut ur maskinen direkt/under tvätt, det finns ingen ventil på avloppet utan bara pumpen.
OBS, vissa maskiner, tex storhushållsmaskiner har ingen pump utan en ventil som släpper ut vattnet i nederkant av maskinen.
Edit: här är exempel på montageanvisning,
Det behövs ingen spilltratt, man kan leda avloppsslangen direkt till golvbrunnen, bara slangen går upp tillräckligt högt innan den vänder ner igen.
Anledningen till att slangen ska gå upp en bit innan den viker ner igen är att det ska bli ett ”vattenlås” så att inte vattnet rinner ut ur maskinen direkt/under tvätt, det finns ingen ventil på avloppet utan bara pumpen.
OBS, vissa maskiner, tex storhushållsmaskiner har ingen pump utan en ventil som släpper ut vattnet i nederkant av maskinen.
Edit: här är exempel på montageanvisning,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara