Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har dragit om avloppet från köket till brunn i tvättstugan, beroende på att ordinarie avloppsrör från köket skadats vi lyft av huset, som hade satt sig.
Det fungerar bra, förutom att det över tid byggs upp med matfetter och liknande i golvbrunnen, vilket förstås medför dålig lukt och efter en tid sämre genomströmning i golvbrunnen. Brunnen är av gjutjärn och från 1968.
Efter rengöring så fungerar det igen under ca 1 år.
Min tanke är att bila upp golvbrunnen och ersätta den med något som dels kan ta hand om avloppet från kök och dels från tvättmaskin. Båda avloppen kommer till brunnen i samma rör. Detta vill jag leda direkt ner i avloppsstammen, utan att gå via golvbrunnens vattenlås.
Vet någon här på forumet om det existerar någon brunn som kan erbjuda detta eller har någon något bra att föreslå?
I röret th på bilden kommer avlopp från både kök och tvättmaskin.
Slangen som hänger ner kommer ifrån ho i tvättstugan.
Brunnen har även funktion att fylla som säkerhet vid ev vattenläckan i tvättstugan.
Kanske är det ingen optimal lösning men att bila upp golvet i köket för att ev kunna hitta och ev laga skadan är inte aktuellt.
Mvh
Dan i Västra FrölundaVisa bilaga 471277Visa bilaga 471278
Redigerat:
Sätter du en ny brunn med koppling till rör i golv, så sätter du en förgrening på det efter brunnen och kopplar in TM/KÖK på det, men troligt att du har gjutjärnsrör under golvet och att koppla in finns det adapter till, men lite lurigare att få till det. Har du planer på att byta golv/rör så vänta med att byta brunn och ha det så länge som det är.
Ok, tack. Finns tankar om en relining senare men även på att ordna med brunnen innan dess. Får ta kontakt med vvs-firma och kolla vilka möjligheter som finns.
Tack igen
Tack igen
Klicka här för att svara