Tvättstuga
Snigla: [citat] Trodde alla gjorde det! Redan föra många år sedan.. när jag anordnade första :) Nu har jag provat med nya stommarna också (vår nya tvättstuga här.. i källaren i uthuset).. de håller troligen minst lika bra! Även i garage och uthus byggs det ju med dessa stommar.. och där är också fuktig miljö.. De som sitter i logen här ..har nog suttit i femton år.. som hobbybänkar..
BirgitS: [citat] Precis golvets tätskikt ska fortsätta minst 5 cm upp på väggen. När det är gips på träkonstruktion får man inte heller ha rollat tätskikt. Om inte annat så riskerar det att bli rörelser i golv-vägg-vinkeln.
Anna Sundqvist: [citat] tack för svar!
Dublin: [citat] Hm, ja skarvsladdar i badrum är big no no och det blir ju inte bättre om den ska dras tvärsöver hela badrummet.
Vector: Man får ta bort kåpan å titta efter var det läker. Förhoppningsvis är det packningen som läker och inte ett hål i beredaren
kniv: [citat] Sannolikt så är det snarare infästningen som lossnar före stålvajern går av… Så viktigt att säkerställa att den blir bra
BirgitS: Med en U-dusch menar jag typ sån här (finns många fabrikat): https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/u-dusch-linc-monument Okej, såg ut att vara längre till toaletten. Vägguttag får placeras när det är minst 120 cm från duschhuvudet (räknat vågrätt) och torrt så det går ju bra i ditt fall..
amoreex: [citat] den blir lätt såhär. Det man ser till vänster om vattenrören är värmepannan [bild] där pricken är så är alla vattenrör. Så jag får täcka de med något som är lätt att demontera.
qamilla: [citat] Åh helt perfekt, tack! Det blir att åka till Biltema imorgon! :)
Anonymiserad 137805: [citat] använd våtrumssilikon i valfri färg
nino: För några år sen kom, iaf för badrum, rekommendationer att dörrar ska liva med insida badrum för att kunna få uppvik mot tröskel. Livar man dörren med utsida, vilket väl är det vanligaste, så blir det 4st små 90 graders hörn som man slipper med dörren mot insida.
Anna_H: [citat] Vad finns under tvättstugan? Hur långt från väggen är avloppet?
BirgitS: Jag blir lite förvånad över att de både ska spåra väggarna och bygga upp nya uppreglade väggar. Dessutom: "Spåra golvet för kommande avloppsdragning" "Bilning av golv & förbered för avlopp" Vilket borde vara samma sak. Du bör ta reda på vad plattsättning i standardutformning och standardfog innebär. Vad är det för hörnlisteri plast och varför behövs det? Innebär "Strömuttag
Anonymiserad 137805: [citat] Serie 4 är ju instegsmodell en har den verkligen värmepump i sig?
amoreex: [citat] Tack! Känns ändå rimligt att jag borde klara de.. Räknar med o behöva lägga till för inredning etc., Men mest så man ej spräcker budget galet mycket.. Är väll mest flytspackel och sånt jag känner är svårt o beräkna..
BirgitS: Då verkar det ju vara osannolikt att det finns någon markfukt som tränger upp genom betongen och som behöver ventileras bort. Men det kan vara bra att du kollar med ditt försäkringsbolag, eftersom det ju trots allt är så att du väl vill att de betalar ut pengar om det blir en fuktskada pga. avsaknad av tätskikt.
BirgitS: Om du ska ha klinker så är BKR:s branschregler bäst. De branschreglerna säger inte att man alltid måste ha tätskikt på hela golvet i en tvättstuga utan det finns undantag. Jag rekommenderar att du läser deras branschregler. Om du och dina grannar har trägolv och tapeter eller vanlig målarfärg på väggarna i stället för diffusionsöppen silikatfärg så lär det inte vara något
Frankenstein24: Funderar på hur nya tvättstugan ska se ut och har läst en del gott om kompaktlaminat som bänkskiva ovanför tvättmaskin, torktumlare, andra bänkskåp samt vid diskho. Tanken är att såga ut för ovanlimmad diskho. Någon som har erfarenhet av något liknande projekt? Förslag på byggvaruhus som säljer kompaktlaminat och då i färdiga längder (ej måttbeställt som kostar överdrivet
Gmalmis: Hittade tråden igen så kan lämna uppdatering: våren 2020 stängdes tallriksventilen till självdraget och installerade modern frånluftsfläkt (med fuktkontroll o s.v) på "tilluftskanalen". Satte även spaltventil på fönstret när detta byttes. Resultat: Ingen imma på spegeln i badrummet efter dusch så tolkar det som att ventilationen är tillfyllest. Den gamla självdragskanalen i taket
jishi: Ser ut att vara samma på TS maskin, men det är ju enkelt att testa. Bara lägga slangen direkt på marken vid golvbrunn och köra en tom maskin, så ser man om vattnet fortsätter rinna ut efter tömning. Men finns väl ändå en viss risk för häverteffekt efter att pumpen gått, misstänker jag?
Yllert: [citat] Det är inte färg på golvet, det är epoxy. Färgen på väggarna har suttit i över 50 år utan att ramla av, så man kan väl anta att den är av "riktig" sort? Eller?
Anonymiserad 137805: [citat] det finns tillfällen man minskar flödet genom slangen mha lämpligt rör etc
Rickard.: Det kan säkert finnas någon annan lösning men jag hade gjort det väldigt enkelt och kört vanlig väggbricka och en 16-15mm klämringkoppling efter vad som behövs. https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kopplingsbricka-v6-dy10-22-1-ror/
tergo: ev en Propp PIPELIFE Nordic för slätände ø50 mm - köp på HORNBACH.se
Dan_Johansson: Jag håller på att renovera tvättstugan med, och har gjort såhär; [bild] [bild] Det är alltså två Metod-skåp som är limmade i varandra, lim/skruvade mot reglar som är lim/skruvade mot golvspånet, och ovanpå det ligger en 15 mm plywood, lim/skruvad mot skåpen... Trots detta känns det lite halvosäkert när man centrifugerar full maskin med tunga handdukar på 1400 rpm..
Morgan Rody: Hej, Har precis rivat ner den bastu vi hade och nu ska den var en tvättstugan, men den kommer inte har nåt handfat, bara vatten direkt till tvättmaskin. Är det 'bara' sätta på gips (vanligt eller tunnare renoverings gips), spackla, slippa sen måla med vatten avvisande färg? Eller hur skulle ni gör det?