Hej!
Skall snart dra igång en renovering av vår tvättstuga i vårt trähus från 1990.
Idag är väggarna bestående av 15mm råspont och 9mm gips.
Tanken är att jag behöver öppna upp tre väggar för o att elektrikern skall kunna dra lite slangar till el då det mesta skall göras om med placering etc.
Tanken är då att ersätta det med 11mm OSB och 12.5mm gips.
Dock sitter jag och läser lite i bygglovet om hur huset ska vara byggt,
Tvättstugan består av två ytterväggar och två innerväggar.
Ytterväggarna är cc60, och ena innerväggen ska vara cc60.
Dock är den ena väggen bärande, och består då av 45x70 och cc40..
Min fundering nu är. räcker OSB?
Eller skall man köra 12mm konstruktionsplyfa och sen gips på just den väggen?
Eftersom väggen bara är 220cm bred så räcker ju två skivor så merkostnaden blir inte superstor.
Räcker 12mm? Eller bör man köra 15?
Personligen kan jag väll tycka att 12mm plywood och 12mm gips är stabilare än 15mm råspont och 9mm gips?
Tack på förhand!