Tvättstuga
LevaLivet: [citat] Då kör jag på det! Locherpasta finns, kletar på 😌
Alpine19: Har nu gjutit betongen. Satte mittenbrunnen lägst och badkarsbrunnen något högre, ska flyta golvet så allt vatten styrs till mitten och badkaret blir endast ett minimalt lokalt fall kring sin egna brunn. Enda sättet att få det korrekt utfört och så att man även lyckas få till en hyfsat smidig flytspackling. Köpte en diamantslip till vinkelslipen för att slipa kanterna. Gick sisådär
AndersS: Sätt en golvbrunnsmanschett vid brunnen också.
Tryo: Har en gammal koppling av vatten till tvättmaskinen som jag tänkte sätta ett handfat till. Problemet är att ingen utloppspip verkar fungera. Köpte en med hona g3/4 men den är för liten. Ytterdiametern på utloppet är cirka 29,6 mm, vilket jag tolkar som M30. Hittar ingen adapter för M30 hona till 3/4 hane. Vad gör jag?
Mats Uppenberg: Nu börjar jag förstå . Då huset är byggt 1975 så är tvättstuganc i pricip avskriven ur försäkringssynpunkt. Vill jag ha ett senare år måste man följa dagens regler för att få ett senare Försäkringsår.
BirgitS: [citat] https://www.gvk.se/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/vatrum.-vad-raknas-som-vatrum-enligt-branschreglerna Men det är ju bra att i alla fall välja något som är vattentåligt på väggarna men nog lite onödigt att ha ett tätt godkänt målat system.
Elisabeth175: [citat] [citat] Ett alternativ till utdragbara torkställningar är torkhissar, ex en sån här https://www.badshop.se/badrum/badrumsinredning/badrumstillbehor/torkstallning-och-torklina/torkhiss-ericsindustrier-eric-vaggmonterad/p-486173-459469?gclid=CjwKCAjw5MOlBhBTEiwAAJ8e1iju4sQ7Cyj72spUGVYYiCOtHUyCuWxKjn6Cr8ZXOzbE_tArLhp8_RoCG_sQAvD_BwE
Villa1949: Någon som har några bilder/idéer på ett torkrum där man kan hänga kläder i litet format. Skulle man kanske kunna bygga som en stor garderob typ 70xm djup och ett par meter bred och ställa avfuktaren där och sätta linor i taket? Har tyvärr inte plats för att hänga upp tvätten i badrummet utan torkar den nu i ett sovrum hängandes med avfuktare. Fungerar utmärkt förutom att det inte
Maria T: En kudde sprack i hyreslägenhetens tvättstuga för 30 år sen...kan ännu minnas ångesten.
emeso: Vi hade svårt att se var den läckte så körde ett kort program idag och kunde hitta att det var en pyspunka på bottenslangen som vi nu har beställt som reservdel. Kul att läsa att maskinen som lagades 2019 fortfarande tuffar på, då finns det hopp även för vår!
BirgitS: [citat] Om inte vattenlåset sluter helt tätt mot brunnen så kommer det att lukta. Försök med att smörja vattenlåsets kant och vrid det lite fram och tillbaka för att få ner det helt. [citat] Så är det inte, tätskiktet är ju bakom fogen. [citat] Med nuvarande normer ska det inte finnas tilluftsventiler i tvättstugor utan bara frånluftsfläkt. Luften till tvättstugan ska komma från
Bobbobula: [citat] Hej. Kom du fram till om det passade med epoq tvättkorg i Ikeas stommar? Hade vart sugen på denna lösning enligt bild :)
MollyMoon: Tror ni man måste putsa ner all gammalt lim på väggarna innan vi bredspacklar? Vi ska måla väggarna i tvättstugan. Som du ser är det kraftiga ränder efter limmet.
amoreex: Vad tror ni om byggmax rollbara tätskikt? tänker enkelheten med nära och lokal butik.. hornbach har förvisso sika. Men samtidigt känner jag lite att det kommer vara en tvättstuga.. Så borde ju räcka gott o väl väll?
amoreex: [citat] ja gör gärna det! Andra dörren i rummet. är tanken o tillverka en extra hög tröskel i ek bara.. En platt tröskel helt enkelt men kanske 3 cm hög.. Eftersom jag ska ha innerdörren öppnas inåt i tvättstugan:crysmile:
amoreex: Alltså något som det här tänker jag mig. Nu är inte vinkeln korrekt, utan det är bara för att visuallisera hur jag tänker mig... borde inte det gå? Och så flyter jag emot den och viker upp tätsikt.. då hamnar den i ungefär samma höjd färdig som golvet? Eller är en så tunn list utsatt för slitage ? Och borde hellre göras som en lös list man lägger dit efteråt? Men då kan man
David Huselius: [citat] Yep helt korrekt stort tack nu funkar det fint, adaptern var för kort. Lite störigt då det var en rörmokare som hade satt dit den, man kan tycka att han borde ha koll…
Nyblivenhusägare123: Ful laga med smältlim eller ta en lödkolv och se om du kan värma ihop det.
Esther_R: [citat] Bra, och jag håller med! Att vara hobbyhantverkare är utmattande och hade inte klarat mig utan detta fantastiska forum med alla hjälpsamma människor. Hahaha, akademiskt arbete är en baggis i jämförelse. :D
Gisela Johansson: Vi har en tvättstuga som delvis har klinkers på golvet. De förra ägarna hade tänkt ha en dusch i rummet innan tvättstugan och däremellan en skjutdörr. Någon som har liknande som kan visa bild? I de angränsande rummet ligger en matta över betonggolvet för att kanske lägga något golv över när de skulle lägga duschrum där inne och med skjutdörren har de inte tänkt fuktspärra
Nollkoll2023: [citat] Tack för hjälpen. Uppskattar det verkligen :) Gör ett nytt försök imorgon efter jobbet haha
Anonymiserad 137805: [citat] Japp även om den var bra för20 år sedan så är det dags för en renovering nu!
Anonymiserad 137805: [citat] du kan inte fördärva maskinen men få felkoder för vattennivå