Tvättstuga
fruröör: [citat] Det går dock inte att skrapa bort! Är alltså sten hårt. Skrapar man med en knip kommer lite bort men skulle typ behöva krossas med en hammare. Vill ju veta så vi får koll på om det är nått som behöver åtgärdas och kommer vi på vad det är kanske man fattar hur man blir av med det. 🤷♀️
returen: [citat] kondensor-värmeväxlare , same the same inga lukter? jag skulle slänga i nytvättade gamla plagg och kört 5 ggr till för se om det avtar
returen: [citat] plocka ur motorn bakifrån är enklast på bosch, då kommer du åt motorkolen enkelt de finns i två längder så man måste veta vilken motor det är eller maskin detta är ett exempel https://fixpart.se/produkt/bosch-siemens-00605694-kolborste-tvattmaskin?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw59q2BhBOEiwAKc0ijfcgcSLmiJphKIS3bjq0dH1k6KkR5Ai0-g2i37Y-m8RHPeTZA9AAghoCqAsQAvD_BwE
returen: [citat] svämmar golvbrunnen över är det stopp i stammen
Jiji: Ställ tvättmaskinen och torktumlaren bredvid varandra, under en bänkskiva så har ni 120cm arbetsbänk. Plus en ho bli 180 cm. Kan inte hunden få ha sin matskål någon annanstans? Då går det att ha tvätt som torkar på ställning (ev får ni bygga en) framför vattenmätaren. (Vi hänger tvätt på linor som är dragna i dubbla rader, ca 15 cm mellan raderna i djupled och ca 50 cm emellan
devjoachim: [citat] Har en del som är nybyggd i källaren (sutteräng), den biten rörde jag ej. Förra ägaren hade gjort om golvet i tvättstugan redan, isolering på betongen och sen gjutit på det, den biten hade jag ingen lust att bila bort, så här valde vi att lägga klinkers istället. Gillestugan på ca 40kvm bilade vi bort och isolerade, la i golvvärme, flytspacka och sen så valde vi att slipa
Harey: [citat] Är det inte 100mm som gäller? Enligt GVK, som är stiftelsen (bestående av organisationer och företag) för utgåvor av branschregler för hur tätskikt ska se ut i våtrum?
returen: [citat] hur långt är ett snöre? men mellan 50-100tkr lär det ju hamna inte lätt att jobba i en garderob
MathiasS: [citat] Att trolla bort mindre ojämnheter med fix är inget konstigt och bryter inte mot några regler. Om det vore gammal kalkputs som är mjuk och porös skulle jag vara försiktig med att sätta plattor på det, men detta ser ju rakt och hårt ut.
BirgitS: Besiktningsmannen skulle väl konstatera att tvättstugan sen länge har uppnått sin tekniska livslängd och t.ex. har en icke godkänd golvbrunn. Dvs. din fix påverkar inget för det är i alla fall redan så att det är utdömt och renoveringsläge.
returen: [citat] hur eller hur så är det en polsk tumlare med kinesiska komponenter
Annemark: [citat] Trumman snurrar vansinnigt lätt, kollar det andra imorgon. 👍
dre00: [citat] Insåg det. Uppifrån var rätt ok och jag löste problemet. Tack
J.Rehnman: [citat] Tack så mycket för tips, ska köpa sådana och sätta dit, så kan jag då kika i andra strömbrytaren också och ta kort så får du se.
BirgitS: [citat] Det var nog många ämnen som byttes ut i våtrumsmattorna under de 30 åren mellan din och TS:ens, t.ex. pga. miljö- och hälsoskadlighet. Våtrumsmattorna fick kraftigt försämrad hållbarhet under 80-talet enligt vad någon annan skrev i en annan tråd. Men jag började med att föreslå något uppifrån i inlägg 3.
Dilato: [citat] Jag håller med. [bild] [bild] Frågetecken på utgående fasföljd eftersom man inte kan se färgerna på undersidan men två faser, nolla och jord verkar gå till gamla tvättmaskinen.
Claes Sörmland: [citat] Ja, det är många som har gjort sådana avloppsprojekt själva här på forumet. Det är inte svårt men det är rätt mycket tungt och smutsigt jobb med bilning, grävande och grus på det. Och betonggegg. Jag gjorde det nu i juli i vår källare. Återställer ytskikt nu under hösten när betongen har krympt/torkat. Det tar sin tid detta. [citat] Beror på. Det är bra att få dem
returen: [citat] vanlig åkomma på de kina tillverkade
Crore: Det är såna myter om ”våtrumsintyg”. Jag har ägt ett tiotal hus och har aldrig sett röken av ett ”våtrumsintyg”. Inget försäkringsbolag har heller krävt något sådant vid skador. Det som gäller är att arbetet är fackmannamässigt utfört enligt för tiden gällande normer.
Rostig_9000i_-88: Kan uppdatera om mitt fel som nu är löst! Jag började med att koppla bort alla anslutningarna för att sedan böka ut och ned maskinen och lossade sedan bakstycket med sina 5 skruvar. Sedan konstaterade jag att remmen satt på rätt plats och trumman snurrar lätt. Nere till höger sitter motorn som har två anslutningar (en för styrspänning från motorstyrkortet och en för sensor för
Jiji: [citat] De fristående centrifugerna bullrade när de var felpackade. De där centrifugerna var fantastiska men man var tvungen att packa tvätten rätt i dem, annars blev det ett himla liv. Från första början fanns ingen centrifugering alls på tvättmaskiner och sedan när det kom var det inte så många varv per sekund som tvättmaskinen mäktade med. Idag är tvättmaskinernas
Paul-Staffanstorp: Plocka ner plattorna för hand om de nu är lösa. Hyr sedan en sådan här och fräs bort fixet. https://www.toolab.se/festool-rg-80-e-plus-sz-saneringsfras-utan-frashuvud Sätt plattor med ny fix och bakstryk plattorna med fix så ser det inte ut som på bilden.
Hanna LH: Vi har köpt ett gammalt stenhus, ej källare. Ett rum på BV tänkte vi göra tvättstuga av men har upptäckt att det är fuktskadat och är osäkra på hur vi bör gå vidare. Vi har rivit golvet i rummet i fråga och det är trossbotten med glasfiberisolering och sedan några centimeter luft ner till jord och krossade tegelstenar. Ytterväggen mot gaveln var fuktig och träet var fuktigt och
Kmtab: Har en Miele W3241 som börjat kinka med att pumpen vägrar sluta försöka tömma maskinen, och till slut blinkar "Kontroll avlopp" Jag har plockat isär maskinen och gjort rent alla slangar i ultraljuds tvätt, även renblåst dem med tryckluft. Mycket gojs var det i slangarna till backventil mm men inget stopp i avloppsslangen. Även kontrollerat slangen upp till trycksensorn på kretskortet
Malmen_: [citat] Hittade felet, slangen till pressotaten(tryckvakt) hade lossnat. Nu fungerar maskinen som den ska igen👍
kashieda: Då känns det som ett snidat handtag i bok känns som ett sommarprojekt som är värt att undersöka... Vi trodde att rörmokaren hade bytt avloppsventilen, men det var tydligen original, vilket förklarar varför det inte kom med något vred... En 4mm plåt med ett fräst spår 7x12 mm bakpå vredet borde funka...