Tvättstuga
gofika: Efter mycket annat har jag äntligen tänkt att ta tag i detta - men jag fick lite ytterligare input från en bekant. Han tyckte att jag skulle lägga markduk mellan sanden och lecakulorna för att undvika sättningar senare, är det bara att köpa vanlig "vit" markduk och köra på? Behöver jag någon betongvibrator?
antebroru: Hej, Det är så att vi funderar i framtiden på lägga över ett nytt klinker på vårt befintliga klinker för att ändra utseende lika som vi har i hallen bredvid tvättstugan. Jag har läst följande på GVK: https://www.gvk.se/fragor-och-svar/keramik/kakel-pa-kakel.-far-man-enligt-branschreglerna-montera-kakel-pa-kakel-och-klinker-pa-klinker "Däremot får man inte bygga bort ett bakfall i
Kane: [citat] Efter 7 sorger och 8 bedrövelser kom till slut maskinen idag. Kanske var dumt att beställa inför jul-/nyårshelger.... Fick inte igång WiFi't på första försöket. Kan vara dålig signal till tvättstugan. Vet inte hur bra Mieles WiFi är. Skall testa vidare. Har värmepumpen, som står bredvid, WiFi-ansluten via en TP-Link repeater eftersom pumpen bara kan anslutas via kabel.
Et1975: Funderar på att skaffa torkskåp för att torka kläder och skor som blivit blöta av uteaktiviteter. Har ingenstans att ställa det inomhus utan kommer i så fall ställa det i ett icke uppvärmt förråd utomhus. Nån som har erfarenhet av hur kallt ett torkskåp kan placeras och fortfarande fungera någorlunda? Kan tänka att en sån här dag när det är -25grader kanske det inte fungerar..?
Hobbymajster: Tack för all hjälp.. då till min nästa fråga. Kan jag byta ut delen med renslucka till en y klyka? Direkt mot golvet? Sen om man vill spola rent avloppet kan gå på från sidan...
Pontus_A: [citat] Vi fick också servicetekniker på besök. Han öppnade maskinen i bakkant och sög ut det vatten som låg och skvalpade i botten och rengjorde pumpen. Han nämnde något att det inte får vara för kallt vilket skulle kunna vara en faktor då var källare varit relativt kall. Han nämnde också att man kan behöva göra samma procedur igen om problemet uppstår igen. Efter besöket har
returen: [citat] nä det behöver du inte för den blåser ut sidledes det viktiga är att inget stopp luften till insuget bak
Kane: [citat] Lämpligtvis anpassat till vad hålet är till för......😎 [bild]
imported_Benno: [citat] Svärfar satte centraldammsugaren ute. Mest för att ge igen på grannen som skaffat jacuzzi tror jag. Men det var i Australien.
returen: Ja skiter man pengar till frukost kan man väl göra detta i stort sätt onödiga jobbet ljudet från VP får du nog leta efter andra sätt att dämpa
Land & Stad: [citat] Tack för att du postade. Råkat ut för samma sak.
returen: [citat] bra jobbat för just detta låset är onödigt pilligt att få ihop
mattiasborger: Hur långt bort ligger centralen? Eller nåt doslock vid taket som kan skvallra om hur det är draget?
returen: [citat] en fin maskin som säkert håller många år till du kan ha läckor på många ställen i detta fallet kan det vara bälgen runt inkastet som fått en skada i nederkant bara att dra lite och kolla det kan vara vattenpåfyllningen som slangen är täppt lite och bromsar vattnet det kan vara veckslangen från trumman till pumpen som blivit punkterad i allra värsta fall har något gått
jonaserik: Går att göra så, men inte helt i linje med något regelverk. Hålen kommer att vara högre upp och med en ev. läcka så rinner vatten rakt ner i lådan. Bara täta till genomgångarna. Så vad gör man i sådana lägen, tummar på något regelverk. Nöden har ingen lag, så gör som du tänker.
jhall: Ser att du inte fått så mycket svar här i tråden, men jag är riktigt intresserad av hur du gjorde då slutresultatet är imponerande så jag har några frågor. Jag står med ungefär samma startförutsättningar och kliar mig i huvudet för att komma på lösningar. Lät du plastfolien vara kvar eller gjorde du någon annan fuktspärr runt duschen? Eller är det en hel kabin där nu?
Småbrukaren: Spontant så kan du lämna limmet. Det ska väl på en primer och sen antar jag att fixet jämnar ut väggen tillräckligt för att plattorna ska hamna rätt. Men kolla med en plattsättare.
HuvudetPaSpiken: [citat] Var samma för mig, nu är det fixat. Var verkligen inte enkelt att hitta löparen i mitt fall! Nu ska jag bara montera ihop hela tumlaren då också :D Tack!
BirgitS: Om det finns plats i väggarna för rör beror på hur väggarna är uppbyggda. I t.ex. sekelskiftets kloasongväggar (plankstomme med vassmatta och puts) finns sällan plats för några rör.
Tomtom79: Det man ska tänka på kanske är att mattan är helt tät och om du sätter upp något organiskt på den (papper i gips) och sen målar med något som också är tätt (plastfärg?) så har du två täta skikt med organiskt emellan. All fukt som kommer in där har väldigt svårt att komma ut igen och du har risk för mögel... Om jag skulle göra något i ett sådant rum skulle jag åtminstone
Bo.Siltberg: Ja, i det exempel blir brun ett bra val.
returen: det är för varmt i rummet eller så är kondesorfläkten kass
tille1: Det är inte så att du har något som rymt o ligger mellan inre o yttre trummorna? Byta lager är ingen barnlek enligt mig, vad har du för maskin?
Manganbangan: Du får ha din tvättmaskin vart du vill men räkna inte med hjälp och ersättning om du får vattenskada av en tvättmaskin som är olämpligt placerad.
returen: [citat] Nä du får bygga ett eget hyllplan och fästa i vägg eller sidor