P
pbengtsson: Japp, det funkar, har testat med 3mm tråd, 4mm fyrkantstråd, dock hoppade jag 2mm då jag inte tycker den passar på en 45cc trimmer. Tack så mycket för tipset, tänker nu köra lite ytor och se vilken tråd som passar bra var. Kommer jag över den stjärnformade tråden köper jag denna, har den i 2mm variant som jag kör i batteritrimmern och den är bra.
5 svar · 4,5k läst
mekar-anders
mekar-anders: Först av allt, strippa förgasaren och blås rent allt med tryckluft
3 svar · 9,3k läst
cust3000
cust3000: Onyo, så är det nog inte problemet att den tar tjuvluft på filtersidan... Tar den tjuvluft i bränsle/luft flödet t.ex. på insugsröret då kan det ställa till det.
5 svar · 14,2k läst
·
LilleNo
LilleNo: Fast motorerna utan flottörförgasare (membran) verkar ju må dåligt av den högre etanolinblandningen i modern bensin, membranen torkar/fräter sönder efter en tids användning - det går dock bra med alkylatbensinen som saknar denna inblandning. Sedan finns det ju gott om B&S-motorer med flottörförgasare och då bör detta problem vara ett minne blott.
37 svar · 22,5k läst
TeroM
TeroM: Låter som vad vi pratade om här: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/194671-klippo-med-b-s-motor-drar-olja.html#post1530635
2 svar · 3,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: När det gäller alkoholen så finns det säkert Calles, Bordershop o liknande. Googla så hittar du dom. Kolla även var närmaste Citi köpcenter finns. När det gäller trädgård o verktyg så googla efter dom vanliga drakarna Baumarkt, Hornbach etc. Prismässigt inte stor skillnad mot Sverige men sortimentet mycket större och roligare.
1 svar · 1,3k läst
Bezt
Bezt: Automatisk trådmatning tycker jag fungerar perfekt, skönt att inte behöva daska ner maskinen i backen när man vill ha tråd. Har inte märkt någon ökad förbrukning tråd heller, den första rullen tog slut för någon vecka sen så den klarade ungefär 1 säsong.
9 svar · 12,1k läst
T
tele: ja jag hade två siffror till på Garden jag hade innan men på denna finns det bara dom jag skrev, inte så att skylten är dålig så dom sista inte syns. Det har aldrig funnits mer på skylten...
9 svar · 18,7k läst
K
KungAnka: Tror att traditionen på orten beror en del på hur mycket tuvor och sten man har att vänta. Siltiga jordar ger mer tuvor. Leran på Närkesslätten ger långa liar. Tror jag... Hur som, den där länken verkade ju som seriösa liar. Lite dyr för min lilla ängs-plutt, men ska man köpa är det lika bra att skaffa nåt riktigt. Det är ju billigare och trevligare än slåtterbalk hur som. Men,
5 svar · 14,1k läst
M
MichelBergalw: Helt otroligt att man inte kan visa detta i manualen. Hittade en bra verkstadsmanual, googla på Primo_SE_2008.pdf Den var guld värd. Löser dock inte allt...
3 svar · 18,6k läst
mekar-anders
mekar-anders: Jag skulle köpa Husqvarnan om jag var du. Hade jag tittat på Stiga hade jag nog tittat på Stiga Park Compact 14, den ligger närmare HQ. Jag har själv precis köpt ny maskin, en Jonsered FR2215, snäppet över HQ Rider 13, den motsvarar Jonsered FR2213, i princip bara färgen som skiljer dom åt. Men jag tittade också på Stiga, mest på skoj då jag redan bestämt Husqvarna eller Jonsered.
1 svar · 8,5k läst
S
skogstomten: Provkörde nya maskinen idag. En Stihl FS 130 körde bara med röjklingan. Har tidigare röjt en del i skogen med främst större Jonsereds. FS 130 är väldigt lätt och smidig. Stark på låga varv vilket gör att man kan sätta an klingan innan man fått upp max hastighet. Drar lite bränsle och går tyst och fint. Inga problem att röja träd med diameter upp till ca 5cm. Större träd får
15 svar · 15,1k läst
mekar-anders
mekar-anders: Vill du ha åkare till runt 1500kvm, mindre modell med frontagg bör väl vara the shit, Stiga Villa kanske med hydrostat självklart, Husqvarna 111 osv. Alltså mindre frontrider. Traktor är bättre på öppnare tomt med större ytor. Har själv stor tomt med öppna ytor, inte så mycket träd och buskar (än) att kryssa runt. Jag har precis sålt min traktor till förmån för en rejäl
2 svar · 1,4k läst
P
-PC-: Japp, blev nog lite klokare :) Ska ta och jämföra med klipparen. Tackar! Sent from my HTC Wildfire S A510e using Byggahus
2 svar · 35,4k läst
·
jackt
jackt: Vi köpte en Viking GE355 efter det jag körde sönder en liknande som TS länkade till. De billiga är "billiga", klart de gör sitt jobb, men börjar man anstränga dem lite mer så märker man varför de är billigare. [bild] Vikingen är mer rubust och den äter verkligen upp det man stoppar ner i den. Även om den ibland kör fast och man behöver fixa stoppet, så är det klart mindre än
4 svar · 5,6k läst
·
iSnobben
iSnobben: Satsade också på en Bosch med sladd och lite rejälare svärd. Mycket nöjd faktiskt både med resultat och kanske framförallt ljudnivån. Det man hör låter som en fläkt...
4 svar · 1,9k läst
tallmilan
tallmilan: Fördelen med elklippare är att de är så lätta att man kan dra runt dem och backa/svänga som en dammsugar (rörelsemönstret) så drivning behövs inte. Fördelen med sladd är att den alltid är laddad, om du kastar dig ut och snabbklipper innan regnet kommer. Nackdelen med sladd är att det räcker med ett träd och ett par vändningar för att man ska ledsna. Har du inte ström så köp
25 svar · 7,9k läst
·
H
Hajakz: Hejsan Min Rider 13Bioclip börjar glappa lite i midjan. Nån som har renoverat en midja på en sån maskin som har lite tips? Sitter det bussningar eller hur är det gjort? Mvh /Hajakz
0 svar · 3,4k läst
R
Rolle85: ja just jäklar, ska testa de.
2 svar · 4,4k läst
M
_MD_: Ingen modifiering av motorn. Ungefär 50% BF95 och 50% E85 verkar fungera utan modifiering. Ökar jag inblandingen av E85 tappar motorn kraft eftersom munstycket skulle behöva borras upp ca 30% för att kompensera det lägre innerginnehåller i E85. Helst skulle jag köpa ett nytt munstycka och borra upp det, så jag kan sätta tillbaka orginalmunstycket om jag skulle vilja köra en tank bensin.
16 svar · 8,2k läst
Scout
Scout: Men fortfarande ganska klen motor. Det ska naturligtvis vara en Ferrari som man far fram med :D http://www.marydmaskin.com/product.html?product_id=255493&category_id=8026
17 svar · 13,8k läst
W
w4rner: [citat] Ja, det är inte omöjligt, får nog riva förgasaren och ta mig en titt! Jag återkommer med mer info! Tack!
8 svar · 5,7k läst
Krilleman
Krilleman: Nej, bara runt hål genom axel och fälg! Men det verkar fungera bra nu efter lite tips och trix! :D
9 svar · 6,0k läst
·
P
Pocket: [citat] Är det en Tuff Torq eller Hydrogear ska det troligen vara 10W30, ej syntet. Men kolla i instruktionsboken. En sådan kan du nog tanka hem online om du ingen har.
2 svar · 2,6k läst
TeroM
TeroM: Sotningen verkar även uppstå när våra kära medlemmar trycker gasreglaget i botten och kör runt med full choke i det fallet ... Är nog dags för en enkel instruktion med 3 bilder om hur dom skall köra klipparen för att vi skall slippa byta ut den vartannat år som det varit hitintills.
11 svar · 11,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.