Trädgårdsmaskiner
Troberg: Den har hydrostat, så inga växlar. Tror inte att den varvar fullt, låter lite för "loj" för det, det är inte det kraftfulla vrålet från min andra klippare. Enda stället jag märker problem med styrkan är i uppförslut, speciellt i sväng, annars tuggar den glatt i sig 60 cm högt gräs (mer info här om varför det blivit så högt:
akvik: Hej, om du har samma modell som jag så har du en automatisk choke i förgasaren som gör den svårstartad när den är varm. Sedan kan du justera motoren genom en justeringsskruv, det låter som den är feljusterat om den stannar när du klipper tjockt gräs. Kolla från 4:30 och framåt i denna videon så ser du choken och även hur man justerar den:
Nonkan: [citat] Nej, fasen, fel av mig. ber om ursäkt. Det är på häcksaxen det följer två av det mindre batteriet (AP80). På trimmrarna så följer det lilla batteriet till FSA65 och det stora (AP160) med till FSA85. http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Trimrar-och-r%C3%B6js%C3%A5gar/Batteritrimrar/22389-1612/FSA-85-komplett.aspx
Sandra78: Det blev en viss skillnad kan man säga utan att ljuga. Tack för alla tips. Det blev en mulcherkniv och inte var dom speciellt dyra heller. Perfekt! :)
Mezzner: De kan nog ha ändrat lösningen med lagersäkringen av kostnadsskäl. Spårring är lite dyrt, man kanske gör "körnslagen" samtidigt med ipressningen av lagret. Dessutom kan man hävda att den inte är någon bra idé att byta lager, eftersom aluminumytor av den här typen (sätet) gärna skär lite vid montage och demontage. Nu är å andra sidan kraven på sätet små, eftersom det är en
pwrdesign: Beställde en häcksax till min flymo idag! Södermalms trädgårdsmaskiner kunde ta hem den! :)
Skalman: Hej! Samma fel på min motor. Där har vevstaken gått av. Skall vi byta motorer? Kanske fixa en av två?:eek: Någon som har en trasig klippar men med fungerande 6HP Tecumseh motor? Hör av er i så fall.
Skalman: Hej Masen! Har nästan samma ärende. Jag har små stödhjul baktil på klipparen. Motorn pajade på min och har en likadan, så det är bara å byta. Men....axeln på den andra är 25 mm diam, remskivan från den trasiga bara 22 mm så jag får inte på remskivan. Å naturligtvis är den skiva som sitter på inte lika och diametrarna felar för mycket. Så där sitter jag. Någon här som har en
Lazyman: 8000 Watt / 690 (400 Volt x roten ur 3) = 11,6 Ampere vid 400 Volt som vi har numera istället för 380 Volt. Eftersom det är en äldre högtryckstvätt så kan den dra lite mer eftersom det är en gammal motor, men 16 A säkring bör räcka beroende på vilken startström det är.
pennywise: Hej Köpte mitt på Granngården men har sett att det finns på jula också för några kronor billigare Jonsered gt 2124 monteringen gick väldigt lätt och smidigt, skruvade av det gamla huvudet, testade mig fram med bulten som följde med (tror det va den som var märkt med "3" som passade) satte i tråden som följde med och sen start. Tid max 5min fungerar väldigt smidigt att byta tråden,
vaargen77: Tack! Med lite tur kan det gå att beställa i närheten av mitt jobb, annars får jag åka ett par mil extra, men vad gör väl det :) Denna sortens gräsklippare är helt suverän att klippa under buskar med och i andra besvärliga situationer tycker jag, iaf sålänge man har ett 230V-uttag i närheten.
ovsun: [citat] Nu har jag hittat var den ska sitta och skruvat dit den. Satte en extra låsmutter över så inte skruven ska vibrera loss igen. Se bild. Maskinen går igen men inte riktigt så bra och jämt som jag skulle vilja. Får nog ta ned förgasaren och göra rent nu när jag vet hur jag gör :-) [bild]
Nimajneb: [citat] Hade alla klippare Toros hastighetsreglering så hade INGEN haft framhjulsdrift som option, troligtvis ligger det några patent som hindrar andra att komma med samma lösning.
nikasp: Det blev en sån här Bosch ART 23 Combitrim för 649 spänn på Bauhaus till sist. Så nu har jag en billig Biltema *och* den här. Den funkade bra, MYCKET bättre än den gamla Biltema som ändå var OK, men irriterande att bilderna på förpackningen visade en smart kanttrimningsbåge som inte alls följer med den här modellen. Drog ett mail till Bosch och klagade, få se om de kan fixa en
bax: Allt går att sälja, det handlar bara om att hitta rätt pris. Skänk bort skiten i nödfall, på återvinningsstationen vill dom väl ha betalt för att ta emot den.
sutko: Måste skaffa ny gräsklippare.Har ca 1000kvm gräsmatta.Kollade på Siga combi 53 s, vill gärna höra om för/nackdelar med den,samt tips på andra maskiner.Budget ca 4000 SEK. Tack på förhand ;)
Musto: Ha ha ha... Gillar dina inlägg, framförallt "sarkasmen" i ditt senaste. Visade det för frugan som drog på smilbanden och sa "men älskling, se där du ärju inte ensam..." (har lika läge här, dock står Husqvarnan fortfarande kvar i trädgårdsförrådet :o)
Blindnit: Har nån Bosch 52 LI och den fungerar kanon. Klarar ena häcken på 40 meter utan omladdning. Men säger väl inte så mycket egentligen. Beror på vad man klipper och hur givetvis.
Lazzeman: Lidl säljer en eldriven häcksax FHT 600 A1 för 400 sek nästa vecka. Är det ngn som köpt och provat den och vet om det är ngn ide att investera?
Kurtivan: Ja, klipparens bakåtuppsamlare tömdes där klipparen står.
Maxikatten: Har kört urgammal jordfräs från Stiga och ny Toroslunga (båda b&s) samt Ciao-moped på Aspen och inte haft några problem.
iSnobben: Stora skillnaden mellan Stiga och Klippo är väl själva kåpan som är bättre på Klippo då det är en aluminiumvariant. Angående motorerna så har jag inte testat B&S men det jag kom fram till av lite googlande samt av vad säljaren sa så är Hondamotorn ett bättre val.
Wisentdual: Tycker det låter som det är lite dåligt flöde i tvätten... Eller går det ställa flödet på munstycket? Byter man hela eller bara yttersta delen när man växlar munstycke?
BigGitt: Har inte hittat så mycket info om denna, men tydligen "lever" inte batteriet så länge... En kille som jag känner har mindre 34 modellen. Där måste han byta knivarna varje år. Batteri vartannat.
Scout: Jag har en till salu ;)... blev aldrig kompis med den och tyckte att det mest fastnade gräs och sly i den. Om ängen är en hektar och inte allt för kuperad skulle jag sikta på en liten kompakttraktor typ Holder, Bolens, Hako etc. men då helst en som har fyrhjulsdrift och med hydrostat. Min äng är bara på 2500 kvm och den för säsongen införskaffade Belosen tuggade igenom den utan
Grop: Hejsan Någon som vet hur tomgångsvarvtal justeras på Hondas GCV 135? Motorn till klipparen vill inte gå på tomgång riktigt, i övrigt går motorn bra.
goldfish1977: Det blev att jag köpte den på Lindströms Svets& Verktyg som jag hittade på annons på Blocket. Riktigt nöjd med maskinen och att man fick med terrasstvätten nu när de körde med kampanj.
Bowman: Japp, jag har blivit bättre på det, men i början var det lite trixigt :)