17 401 läst ·
2 svar
17k läst
2 svar
Slö handgräsklippare
Min handjagare har börjat bli slö så nu undrar jag hur jag slipar knivarna så de blir vassa igen. Det är trögt som fasen att klippa gräset nu. Lämnar man in den för slipning eller finns det en slipkniv som man kan köpa och slipa själv? (var då?)
Sök på "backlapping". En utmärkt metod som går ut på att man applicerar slippasta och kör cylindern baklänges mot klippanhållet. Alternativet är någon form av slipjigg eller slipmaskin specialkonstruerad för ändamålet, vilket t.ex. golfbanorna använder, men de passar nog bara de cylindrar som används i motordrivna cylinderklippare.
Jag kör med denna pasta: http://www.ebay.co.uk/itm/CHEMICO-V...078993?hash=item5b00c73451:g:c-IAAOxycgVTjEyH
Mest för att den är billig och lätt att få tag på. Du kan använda vilken slippasta som helst, men du vill ha en ganska grov pasta eftersom det inte är något precisionsjobb vi talar om.
Normalt måste man demontera åtminstone ena hjulet för att komma åt klippcylinderns axel. Jag använder sen en borrmaskin med en stålpinne i chucken och en bit slang med två slangklämmor för att koppla ihop maskinen med klippaxeln. Finjusterar klippanhållet så att anliggningen är jämn och ganska lätt. Applicerar pastan på knivarna med en tandborste. Kör någon minut på relativt lågt varv. "Rättar till" pastan / applicerar mer pasta och repeterar några gånger.
Försök applicera pastan på ovansidan av den kant av kniven som först möter anhållet när du backar cylindern så att den pressas in mellan anhållet och kniven, det är där den gör nytta.
Tvätta bort pastan ordentligt med vatten när du känner dig klar, så att den inte letar sig in någonstans där den inte skall vara. Passa på att smörja upp klipparen med ett vattenavvisande universalfett.
Varning för att detta är ett ganska hårt jobb för en borrmaskin, så du behöver en hyfsat stark maskin som du inte är helt rädd för att köra sönder, och kör lagom långa intervaller.
Vet inte heller hur detta funkar på s.k. friklippare där klippcylindern normalt inte skall ha kontakt med klippanhållet.
Jag kör med denna pasta: http://www.ebay.co.uk/itm/CHEMICO-V...078993?hash=item5b00c73451:g:c-IAAOxycgVTjEyH
Mest för att den är billig och lätt att få tag på. Du kan använda vilken slippasta som helst, men du vill ha en ganska grov pasta eftersom det inte är något precisionsjobb vi talar om.
Normalt måste man demontera åtminstone ena hjulet för att komma åt klippcylinderns axel. Jag använder sen en borrmaskin med en stålpinne i chucken och en bit slang med två slangklämmor för att koppla ihop maskinen med klippaxeln. Finjusterar klippanhållet så att anliggningen är jämn och ganska lätt. Applicerar pastan på knivarna med en tandborste. Kör någon minut på relativt lågt varv. "Rättar till" pastan / applicerar mer pasta och repeterar några gånger.
Försök applicera pastan på ovansidan av den kant av kniven som först möter anhållet när du backar cylindern så att den pressas in mellan anhållet och kniven, det är där den gör nytta.
Tvätta bort pastan ordentligt med vatten när du känner dig klar, så att den inte letar sig in någonstans där den inte skall vara. Passa på att smörja upp klipparen med ett vattenavvisande universalfett.
Varning för att detta är ett ganska hårt jobb för en borrmaskin, så du behöver en hyfsat stark maskin som du inte är helt rädd för att köra sönder, och kör lagom långa intervaller.
Vet inte heller hur detta funkar på s.k. friklippare där klippcylindern normalt inte skall ha kontakt med klippanhållet.
P.s. passa på att kolla så att själva cylindern går lätt och fint.
Många moderna klippare är av Huskvarna-fabrikat i olika skepnader. Kullagerna för klippcylindern i dessa är av en chockerande dålig kvalitet som rostar ihop på några år. Med en trögkörd klippare som naturlig konsekvens.
Tyvärr är lagren av en specialdimension som jag inte hittat någon annanstans än som reservdel från Huskvarna för ca. 200:- styck.
Många moderna klippare är av Huskvarna-fabrikat i olika skepnader. Kullagerna för klippcylindern i dessa är av en chockerande dålig kvalitet som rostar ihop på några år. Med en trögkörd klippare som naturlig konsekvens.
Tyvärr är lagren av en specialdimension som jag inte hittat någon annanstans än som reservdel från Huskvarna för ca. 200:- styck.
Klicka här för att svara
