6 324 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Köpa sågkedja till partner 450 motorsåg
Jag har en gammal motorsåg Partner 450 och skall köpa en ny sågkedja. Har inte någon manual där jag kan identifiera typ av kedja.
På svärdet står det 13" och kedjan är märkt S25.
Hur kan man utifrån det hitta vad som jag skall beställa? Tacksam för hjälp.
På svärdet står det 13" och kedjan är märkt S25.
Hur kan man utifrån det hitta vad som jag skall beställa? Tacksam för hjälp.
Vad jag vet finns det två standarder på kedjor. Sedan finns det varianter inom dem. Dessutom finns det olika bredder på spåret i svärdet, men är det ett gammalt svärd så är det inte det smala spåret. 13" tror jag dessutom bara finns i en standard. Det är sannolikt delning 0,325" du ska ha.
Kollar jag på länken till partmaster så skall Partner 450 ha CHO052 med spec
13", 0,325", 1,5 mm och 56 drivlänkar.
Ex. sågkedjan.se har kedjor för Jonsered med samma spec. Kan jag utgå ifrån att den passar till min såg då?
Jag har lite långt till någon affär som säljer kedjor, därav frågan.
13", 0,325", 1,5 mm och 56 drivlänkar.
Ex. sågkedjan.se har kedjor för Jonsered med samma spec. Kan jag utgå ifrån att den passar till min såg då?
Jag har lite långt till någon affär som säljer kedjor, därav frågan.
Japp den passar. Som sagt det finns i princip två varianter på kedjor. En variant som brukar sitta på proffsmaskiner och en annan som är vanlig på elsågar och billiga motorsågar. Du ska ha den variant som finns på proffs sågar. Den finns med 1,3mm spår och 1,5 mm har du orginalsvärd nog som föregående skribent nämnde 1,5mm nu verkar 1,3mm vanligare. Så kolla att det blir rätt. Jula och biltema har också kedjor. Oregon som Jula säljer tror jag är rätt bra.
Klicka här för att svara