Hej!
Jag har en ny/gammal gräsklippare som har krånglat hela sommaren sen jag köpte den. Den har låtit lite konstigt när jag startat. Sen dog den helt så jag köpte nytt tändstift och nytt batteri men det var startmotorns kugghjul som satt fast i motorns kugghjul. Efter att ha lossat på den och satt fast den igen så funkade den kanske 5 gånger och nu snurrar bara motorn men inget händer. Vad kan det vara för fel?
Tack på förhand. Laddar upp film på det.
Jag har en ny/gammal gräsklippare som har krånglat hela sommaren sen jag köpte den. Den har låtit lite konstigt när jag startat. Sen dog den helt så jag köpte nytt tändstift och nytt batteri men det var startmotorns kugghjul som satt fast i motorns kugghjul. Efter att ha lossat på den och satt fast den igen så funkade den kanske 5 gånger och nu snurrar bara motorn men inget händer. Vad kan det vara för fel?
Fin klippare! Jag har haft en sån och jag hade startproblem trots gnista på urtaget tändstift. Det visade sig att tändspolen som är av magnettyp gav ingen gnista när stiftet satt i (startmotorn gick trögare) och den gick snabbare än din gör. Så prova gnistan med att annat tändstift och låt det riktiga sitta i. För mig räckte det med en ny tändspole.
Tack för snabbt svar!
Det är en riktigt fin klippare när den fungerar som den ska
Har du lust att visa vart jag kan köpa en ny tändspole så beställer jag en på engång! Har lite dålig trackrecord på beställa reservdelar 🙈
Det är en riktigt fin klippare när den fungerar som den ska
Har du lust att visa vart jag kan köpa en ny tändspole så beställer jag en på engång! Har lite dålig trackrecord på beställa reservdelar 🙈
Har en exakt lika dan men av äldre modell som följde med i husköpet. Första året bytte jag olja, bensin, tändstift och flottör och klipparblad och den gick som bara den. Året efter ville han inte starta alls oavsett efter vinterförvaringen så när bärgaren kom för att hämta ena bilen så passade jag på att fråga honom om han hade något tips. Han sa att just denna modell är lite kinkig i största allmänhet men att den när den inte används ska stå helt plant, inte starta i lutning vare sig uppåt eller nedåt vilket har stämt bra. Men själva felet då var att just pga en ytterst liten lutning så hade olja hamnat i bensintanken. Hur det exakt gått till vete f.. Så kolla ev detT Tarek Eddib skrev:Hej!
Jag köpte min via Amazon, och det ser ut som att det är ganska exakt samma motor/tändspole som jag har.T Tarek Eddib skrev:
Den stannar till vid varje kompressionstakt. Det kan bero på flera saker.
1. Startmotorn eller batteriet är dåliga och orkar inte dra runt motorn ordentligt. Prova mer ett annat batteri först.
2. Gnistan kommer alldeles för tidigt. Om så skulle vara fallet så skulle den snurra jämnare om du kopplade bort tändkabeln. Jag är ganska tveksam till att det är felet här. Men det är enkelt att utesluta med nämnd metod.
3. De stora gräsklipparmotorerna har ofta en dekompressionsanordning på kamaxeln som måste fungera för att startmotorn skall orka dra runt motorn. Den anordningen är beroende av korrekt ventilspel för att fungera. Det kan bli så att startmotorn inte orkar när ventilspelet är för stort.
1. Startmotorn eller batteriet är dåliga och orkar inte dra runt motorn ordentligt. Prova mer ett annat batteri först.
2. Gnistan kommer alldeles för tidigt. Om så skulle vara fallet så skulle den snurra jämnare om du kopplade bort tändkabeln. Jag är ganska tveksam till att det är felet här. Men det är enkelt att utesluta med nämnd metod.
3. De stora gräsklipparmotorerna har ofta en dekompressionsanordning på kamaxeln som måste fungera för att startmotorn skall orka dra runt motorn. Den anordningen är beroende av korrekt ventilspel för att fungera. Det kan bli så att startmotorn inte orkar när ventilspelet är för stort.
Jag tog med den gamla till en verkstad för trädgårdsmaskiner och fick tag på en begagnad som såg lika dan ut. Men prova om du får gnista med tändstift i först.T Tarek Eddib skrev:
Ta ur tändstiftet. Sätt tillbaka det i kabeln men inte i motorn. Håll den andra änden, den som du just skruvade ut ur motorn, alltså den med gnistgapet, mot motorblocket eller någon annan metalldel på klipparen som inte är lackerad. Kör startmotorn. Då ska det komma gnista i gnistgapet.
Ja, normalt gör man så. men jag ville att han skulle prova med originalstiftet kvar, kolla gnistan med ett annat stift, eftersom gnistan påverkas av hur snabbt svänghjulet roterar när startmotorn drarricebridge skrev:
Det är ett test man givetvis kan göra. Men det syns på filmen att motorn helt stannar strax före övre dödpunkt när den dras runt med startmotorn. Så om han har gnista med urtaget stift men inte när det sitter ett stift i är det inte alls säkert att det beror på tändspolen. Det kan vara en helt juste tändspole men motorn snurrar för långsamt med startmotorn.P Plutus skrev:
Jag vidhåller att första åtgärden är att prova med ett annat batteri eller med startkablar till en bil eller liknande.
Tack för kloka tankar. På videon är det ett helt nytt batteri i.A Avemo skrev:Det är ett test man givetvis kan göra. Men det syns på filmen att motorn helt stannar strax före övre dödpunkt när den dras runt med startmotorn. Så om han har gnista med urtaget stift men inte när det sitter ett stift i är det inte alls säkert att det beror på tändspolen. Det kan vara en helt juste tändspole men motorn snurrar för långsamt med startmotorn.
Jag vidhåller att första åtgärden är att prova med ett annat batteri eller med startkablar till en bil eller liknande.
Allt är rengjort men ingen gnista trotts nytt tändstift
Startmotorn kan ju vara utsliten eftersom den bevisligen fastnat i startkransen och du har kanske eldat någon lindning när du försökt starta den tidigare när den suttit fast.
Startmotorn går aldeles för långsamt och kraftlöst för att kunna starta något.
Startmotorn går aldeles för långsamt och kraftlöst för att kunna starta något.