R
René W: OJ! vad många tyckare det var på denna tråd -Hur gick det? Jag ska göra samma sak i år.
1 svar · 2,1k läst
·
B
Berguven_glenn: Precis - kräver svets... :D Sen så gjorde vi detta för över ett år sedan så det är klart redan :D
8 svar · 3,1k läst
·
P
plingsan73: Hittade för ca 8 år sen en svart rund betongplatta, ca 50cm i diameter, ca 8cm tjock och innerst i det runda var det ett hål och där kunde man plantera i. Jag söker dessa som var tänkt att ha i trädgården. Det var Hasselfors som marknadsförde dessa. Köpte 2st men ej kommit till skott och lagt dem i trädgården men nu vill jag det och då finns dem inte längre. Finns det någon som vet
0 svar · 767 läst
·
H
Hallerudsbo: Kan tillägga att jag hade tur när jag köpte i sommar då kronkursen var åt rätt håll, var 10% billigare. sökte även på Finn på privata som säljer då man kan få billigare ibland med. trollkraft kallar dom det i Norge och används med där än i Sverige.
13 svar · 12,3k läst
G
Anonymiserad 433451: Ser ut som en bärfis..
1 svar · 1,6k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Vilka butiker har du varit på?
1 svar · 777 läst
H
Hammarfall: Har frilagt en del av stolpskon. Måste till stora krafter till att få bort stolpskon utan att frilägga genom bilning. Kanske dags att kapa den då.
4 svar · 1,9k läst
·
Q
q51020: Efter ha prickat av andra projekt är det nu dags för bevattningen. Rörspetsbrunnen är klar, pumpen är klar. Trädgården är fyrkantig och har primärt tänkt inga zoner. 400m2 ca. Vill ha ett enkelt system, lätt att planera ,lätt att installera- så okomplicerat som möjligt. Suttit lite med Gardenas planeringssystem, enkelt och bra, MEN verkar ju finnas lite kvalitetsproblem. Är det
0 svar · 858 läst
M
Messier1994: Tycker bara det är självklara saker att tänka på. Vikten, taket tål ju inte hur mycket ”extra” som helst om det är våldsamt med snö där osv. Ska du ha automatisk bevattning är det ju bra med en säkerhetsfunktion, dvs att den slår av automatiskt. Jag vet inte hur din plåt ser ut, men är den normalt strukturerad mår den inte bra av att gå på. Gör då en liten trall istället.
2 svar · 1,7k läst
·
PNO
PNO: Konsoler för vattenrör m.m. är rätt praktiska att fästa saker i, om än inte så snygga. https://www.rinkabyror.se/artikel/konsoler-utan-stod-200/
3 svar · 1,1k läst
Jiji
Jiji: Jag hade en bergstall i kruka på takterrassen öppet, inget tak över). Det gick bra, den skötte sig själv från 2010till sommaren 2018, då strök den med. Men om jag hade vattnat den hade den nog överlevt även den sommaren.
9 svar · 2,3k läst
O
olsjo: [citat] Jättelokan är flera meter hög. Det på bilden är inte jätteloka.
12 svar · 3,7k läst
·
N
nallepu: Vill ha en lite japan inspirerad trädgård och skullevilja ha någon typ att vattenspel som avger ett porlande ljud. Ska viss finnas något som heter plastisk betong och som får samma konsistens som lera. Ska visst räcka med att man gräver en kanal och sedan med händerna formar till betongen utan att man använder gjutformar. Har frågat på byggmarknader om dom har plastiskt betong men det
0 svar · 1,6k läst
optimum
optimum: De sitter oftast på nocken. Spänn upp en lina längs hela nocken ca 5 cm över pannorna så slutar de sitta där. Du behöver stöd var annan meter för linan. Gör liknande på fågelmat bordet på vintern fast där har jag några ståltrådar som sitter på fågelbordet som antenner. Ca 20 cm långa och pekar rakt upp. Småfåglarna flyger runt dessa men skator mm som tidigare brukade
3 svar · 2,6k läst
J
Joel H: [citat] Det vore guld men jag kan tyvärr inte hitta någon sådan information vare sig i våra fastighetspapper eller på Lantmäteriet... iaf inte på något sätt jag kan tyda. Men entreprenören kanske vet mer.
9 svar · 2,4k läst
·
B
Bo Berglund: Den här krukan är delad, Innerdelen är där man har jord och planterar växten. Dess botten är försedd med en utväxt neråt, som ser ut som en mindre blomkruka med slitsar i. Innerdelen står så att säga på den utväxten och eftersom jorden i krukan finns ända ner så kommer vattnet att blöta upp jorden genom slitsarna och sugas upp i resten av krukan. Fattar inte varför de skrivit
6 svar · 2,5k läst
·
Karlia
Karlia: Som jag tolkar det, är det om grannen har varit vårdslös med trädet, att det är därför det fallit, så kan du transportera bort resterna på hans bekostnad. Tycker att det är lite märkligt med trädreglerna, borde vara på hans ansvar men är det bara om han varit medveten om att trädet är dåligt och riskerar att falla. Blir glad om någon har ett bättre och tydligare svar.
14 svar · 1,9k läst
L
Luffare: Ska inspektera stället i helgen, målet är mycket gräsmatta och få träd. Funderar på vad det skulle kosta att ta in en firma för att ta bort alla träd, stubbar, kvistar och sly. Någon här som gjort det och vad fick ni betala?
11 svar · 2,8k läst
Karlia
Karlia: Här är lugnt och tyst, katterna kan gå ute - det var också viktigt! Jag trivs men önskar mig verkstad och större tomt - svårt att få allt. Sommarstugan ligger i Småland, bra landskap det där!
39 svar · 9,6k läst
·
S
Stingray468: [citat] Tack, låter som en bra plan. :strong::cool:
10 svar · 6,7k läst
M
MikeeSouth: Vi ska anlägga en rabatt vid en bergsslänt. Tanken är att vi ska odla vanliga grönsaker, typ morötter, rabarber, gurka och liknande. Bergsslänten slutar med en "grop" i berget som blir vattenfylld där vattnet inte har någonstans att ta vägen, den är ca 10-20cm djupt. Vi ska bygga en stödmur och på det sättet skapar vi en ännu större "grop" i berget. Vi kan nog inte göra muren
0 svar · 2,3k läst
·
S
samsamlogitech: Hej, Tack för svar. Då vet jag vad jag ska göra i vår för att lösa detta.
3 svar · 1,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Vad är det för hund vi pratar om och vad är syftet med staketet? Min hund hoppar över 120cm från sittande utan att ta sats och kan således hoppa ut överallt på tomten, men stannar då staketet fungerar som en mental spärr......behöver du ha en fysisk spärr blir staketet väldigt högt, beroende på hund..... kolla också på granngarden.se, där finns andra staket än
1 svar · 6,9k läst
yonna
yonna: Om vi börjar om från början med möjlighet till lite konstruktiva råd: Bilder på den befintliga muren är faktiskt nödvändiga för att TS skall få vettigt svar. Dessutom gärna en planritning mot grannen - jag kanske har missuppfattat att TS tänkte sätta planket bakom muren? Vilken zon i vårt avlånga land? Markförhållanden är också intressant - jord/sten/berg?
19 svar · 7,0k läst
Belmlu
Belmlu: Hej, I sommar ska flera liggande plank påbörjas runtom trädgården med total area på ca 145 m2 (se längre ner). Antalet plank beror på att där kommer byggnader och murar ivägen som bryter av hela sträckor. Nu letar jag rätt på skruv och med tanke på olika höjder med mera tänkte jag höra med forumet om jag räknat något så när rätt så att jag kan köpa på mig rätt mängd när
0 svar · 1,3k läst
Tomture61
Tomture61: Mossmedel , köp en säck på Lantmännen. Skrapa + högtryck .
3 svar · 18,1k läst
·
H
Harmagedon: Jag har smågatsten som rabattkant på de flesta av mina planteringar mot gräsmattan. Inte gjort enligt alla konstens regler, dels för att trädgårdens slutliga form inte är uppnådd (kommer man någonsin dit?) och dels för att jag är lite lat... Jag har grävt djupare än stenen behöver och lagt i lite sättsand eftersom mina stenar är oregelbundna och behöver lite anpassningar och då
11 svar · 13,3k läst
·
J
Johan_Sundberg: [citat] Hej, jag har tyvärr inte mycket att tipsa om som alternativ. Däremot är jag nyfiken hur det har gått. Är muren satt?
1 svar · 5,4k läst
·
harry73
harry73: Jag spolar jorden tillbaka i gångerna, så det gör att gräsmattan sjunker mindre
6 svar · 10,8k läst
·
Jiji
Jiji: Klematis är ju ena riktiga gnällpellar. Det är så mkt som de inte tål... När klätterhortensian väl är etablerad brukar den vara närmast ett ogräs. . Men det är nog lite för lite jord. Blåser det där lådorna står? Jag skulle nog pröva tex vildkaprifol som naturligt växer med lite jord i skrevor. Dessutom, är lådorna ordentligt dränerande? Och lägre och högre perenner som
5 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.