Hej,

(Denna fråga är för nästa vinter. Jag vet, ute i god tid...)

Jag har "ärvt" några blomlådor av plåt med tillhörande spalje, tror det är förzinkad plåt (har inte rostat på 10 år i alla fall...). Jag skulle vilja plantera klätterhortensia i dessa (Vi har flera nergrävda klätterhortensior i närheten och de växer så de knakar, trivs i området med andra ord), men hur får jag dessa att överleva vintern? Funkar det om jag isolerar hela lådan (inte spaljen) med 100mm frigolit?

Förra ägarens planteringar har INTE överlevt vintern, men beror det på kyla eller att låda är för liten och rotsystemet inte får plats?!?

Tack på förhand,

Kalle

• Förzinkade plåt-blomlådor med vissna växter på en träterrass intill vita spaljéer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i landet bor blomlådorna?

Jiji Jiji skrev:
Var i landet bor blomlådorna?
Ah, sorry. Nynäshamn

Klätterhortensia är väldigt tålig men jag kan tänka mig att det kan bli kallt och fuktigt på vintern hos er i bland vilket kan vara besvärligt.

Jag hade inte gjort något alls. Det gäller att inte vattna för mkt på hösten och att börja vattna på våren. Men om det är en utsatt plats kan du möjligen täcka jorden med kvistar och löv på hösten och kanske svepa lite odlingsväv eller gjuteväv runt alltihop.

Däremot är det kanske lite lite jord för klätterhortensia. Så extra gödsel och mull på våren är viktigt.

Vad hade tidigare ägare odlat?

Klätterhortensia och Klematis (det ser du på bilden). Ingen av dessa överlevde :(

Kan lådan vara för liten för rotsystemet på dessa två växter? Eller är det pga att spaljen är i metall?

Klematis är ju ena riktiga gnällpellar. Det är så mkt som de inte tål...

När klätterhortensian väl är etablerad brukar den vara närmast ett ogräs.
. Men det är nog lite för lite jord. Blåser det där lådorna står? Jag skulle nog pröva tex vildkaprifol som naturligt växer med lite jord i skrevor. Dessutom, är lådorna ordentligt dränerande? Och lägre och högre perenner som är lite torktåliga.

• Gilla
Turbopumpen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.