Förra året planterade vi en häck, liguster.
I år tänkte jag täcka runt häcken med barkmull alternativt täckbark.
Jag skulle dock vilja avgränsa häckrännan från gräsmattan så att inte barken far ut på gräset. Är inne på att köpa några billiga marksten och lägga som en kant längs häcken. Då kan man köra gräsklipparen på stenen och slipper trimmer.
vad tror ni om att banka ner markstenen rakt ner i matjorden efter jag rensat upp gräset? Jag har ganska stor erfarenhet från att lägga marksten ”ordentligt” med makadam och stenmjöl. Men det är inget jag orkar lägga energi på längs häcken. Tror ni det slår sig mycket om man bara bankar ner dom i jorden lite snyggt ? Det kommer inte vara någon belastning mer än ett gräsklipparhjul.
Häcken är ca 75 meter lång.
Någon som testat ?
I år tänkte jag täcka runt häcken med barkmull alternativt täckbark.
Jag skulle dock vilja avgränsa häckrännan från gräsmattan så att inte barken far ut på gräset. Är inne på att köpa några billiga marksten och lägga som en kant längs häcken. Då kan man köra gräsklipparen på stenen och slipper trimmer.
vad tror ni om att banka ner markstenen rakt ner i matjorden efter jag rensat upp gräset? Jag har ganska stor erfarenhet från att lägga marksten ”ordentligt” med makadam och stenmjöl. Men det är inget jag orkar lägga energi på längs häcken. Tror ni det slår sig mycket om man bara bankar ner dom i jorden lite snyggt ? Det kommer inte vara någon belastning mer än ett gräsklipparhjul.
Häcken är ca 75 meter lång.
Någon som testat ?
Jodå, vi gjorde detta förra året när jag rensade upp en dunge i hörnet av trädgården och anlade en "sagoglänta" åt döttrarna. För att avgränsa gläntan från gräsmattan grävde vi ur och la kantsten. Det blev lite hoppsan hejsan och vi hade säkert kunnat lägga ner mer tid på detta, men vi hade andra större projekt på g så vi fick prioritera. Duger dock för ändamålet tycker jag. Ska rota fram bilder...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret och bilderna ! Ja ungefär så tänker jag också. Har stenarna legat kvar ungefär som ni la dom eller har dom rört sig i höjdled ?MariaiÖstergötland skrev:
Jodå, vi gjorde detta förra året när jag rensade upp en dunge i hörnet av trädgården och anlade en "sagoglänta" åt döttrarna. För att avgränsa gläntan från gräsmattan grävde vi ur och la kantsten. Det blev lite hoppsan hejsan och vi hade säkert kunnat lägga ner mer tid på detta, men vi hade andra större projekt på g så vi fick prioritera. Duger dock för ändamålet tycker jag. Ska rota fram bilder...
lutar åt att bara knacka ner en stenrad likt det du gjort
Möjligen har ett par av de puttats upp litegrann under vintern, men då kan man bara ställa sig och hoppa lite på den eller lyfta på den och gräva ur en näve jord. Lycka till!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gräv en ränna precis djup för att banka ner tror jag inte på.
Protte
Protte
Jag har gjort något liknande på flera ställen i trädgården, oftast har jag grävt ur 1-2 cm extra och lagt lite grus eller sättsand i botten bara för att kunna justera dem lite och få dem att ligga plant och inte gunga. Mitt problem har snarare varit att de sjunker efter en 5-6 år, men då kan man bara lyfta dem igen......
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Förstår fortfarande inte vad du menar, klart man gräver ur innan man lägger dit stenen, man lägger väl inte stenen direkt på marken och drämmer till med klubban?prototypen skrev:
Jag har smågatsten som rabattkant på de flesta av mina planteringar mot gräsmattan. Inte gjort enligt alla konstens regler, dels för att trädgårdens slutliga form inte är uppnådd (kommer man någonsin dit?) och dels för att jag är lite lat... Jag har grävt djupare än stenen behöver och lagt i lite sättsand eftersom mina stenar är oregelbundna och behöver lite anpassningar och då är sand enklare att pilla med än jord. Det funkar fint. Nån sten här och där har flyttat på sig men det kan var mitt ständiga flyttande i rabatterna lika gärna som det dåliga underarbetet som orsakat det.
Klicka här för att svara