Förra året planterade vi en häck, liguster.
I år tänkte jag täcka runt häcken med barkmull alternativt täckbark.

Jag skulle dock vilja avgränsa häckrännan från gräsmattan så att inte barken far ut på gräset. Är inne på att köpa några billiga marksten och lägga som en kant längs häcken. Då kan man köra gräsklipparen på stenen och slipper trimmer.

vad tror ni om att banka ner markstenen rakt ner i matjorden efter jag rensat upp gräset? Jag har ganska stor erfarenhet från att lägga marksten ”ordentligt” med makadam och stenmjöl. Men det är inget jag orkar lägga energi på längs häcken. Tror ni det slår sig mycket om man bara bankar ner dom i jorden lite snyggt ? Det kommer inte vara någon belastning mer än ett gräsklipparhjul.

Häcken är ca 75 meter lång.

Någon som testat ?
 
Jodå, vi gjorde detta förra året när jag rensade upp en dunge i hörnet av trädgården och anlade en "sagoglänta" åt döttrarna. För att avgränsa gläntan från gräsmattan grävde vi ur och la kantsten. Det blev lite hoppsan hejsan och vi hade säkert kunnat lägga ner mer tid på detta, men vi hade andra större projekt på g så vi fick prioritera. Duger dock för ändamålet tycker jag. Ska rota fram bilder...
 
Bar trädgård redo för renovering med verktyg på marken, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med lövfällande träd och gräsplan framför ett gult enfamiljshus under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenplattor staplade inför anläggning av trädgårdsgång med gräs, jord och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdvy med blommande fruktträd, slingrande stenlagd gångväg och gräsmatta, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande träd och blommor i en nyanlagd trädgård med gångvägar kantade av vita stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jodå, vi gjorde detta förra året när jag rensade upp en dunge i hörnet av trädgården och anlade en "sagoglänta" åt döttrarna. För att avgränsa gläntan från gräsmattan grävde vi ur och la kantsten. Det blev lite hoppsan hejsan och vi hade säkert kunnat lägga ner mer tid på detta, men vi hade andra större projekt på g så vi fick prioritera. Duger dock för ändamålet tycker jag. Ska rota fram bilder...
Tack för svaret och bilderna ! Ja ungefär så tänker jag också. Har stenarna legat kvar ungefär som ni la dom eller har dom rört sig i höjdled ?

lutar åt att bara knacka ner en stenrad likt det du gjort
 
Möjligen har ett par av de puttats upp litegrann under vintern, men då kan man bara ställa sig och hoppa lite på den eller lyfta på den och gräva ur en näve jord. Lycka till!
 
Gräv en ränna precis djup för att banka ner tror jag inte på.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Gräv en ränna precis djup för att banka ner tror jag inte på.

Protte
Vad menar du? Vad tror du på då?
 
Satsuki
Jag har gjort något liknande på flera ställen i trädgården, oftast har jag grävt ur 1-2 cm extra och lagt lite grus eller sättsand i botten bara för att kunna justera dem lite och få dem att ligga plant och inte gunga. Mitt problem har snarare varit att de sjunker efter en 5-6 år, men då kan man bara lyfta dem igen......
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad menar du? Vad tror du på då?
Grannen bankade ner gatsten mellan betongplattorna men idag så sticker gatstenen upp någon cm eller 2.

Är nog mindre jobb att gräva ett dike 5 cm djupt än att flytta lika mycket jord med våld.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Grannen bankade ner gatsten mellan betongplattorna men idag så sticker gatstenen upp någon cm eller 2.

Är nog mindre jobb att gräva ett dike 5 cm djupt än att flytta lika mycket jord med våld.

Protte
Förstår fortfarande inte vad du menar, klart man gräver ur innan man lägger dit stenen, man lägger väl inte stenen direkt på marken och drämmer till med klubban? :crysmile:
 
K
Vi gjorde så för fem år sedan. Jag upplever snarare att de sjunkit än tryckts upp. Men det är kanske rabatten och gräsmattan som blivit högre :)
 
  • Gilla
Svensson91
  • Laddar…
Jag har smågatsten som rabattkant på de flesta av mina planteringar mot gräsmattan. Inte gjort enligt alla konstens regler, dels för att trädgårdens slutliga form inte är uppnådd (kommer man någonsin dit?) och dels för att jag är lite lat... Jag har grävt djupare än stenen behöver och lagt i lite sättsand eftersom mina stenar är oregelbundna och behöver lite anpassningar och då är sand enklare att pilla med än jord. Det funkar fint. Nån sten här och där har flyttat på sig men det kan var mitt ständiga flyttande i rabatterna lika gärna som det dåliga underarbetet som orsakat det.
 
  • Gilla
mattejm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.