Vilket odjur är detta tro?
Jag bor i nordvästra skåne, och här heter det sorkabunke oavsett.
Men hur vet man om det är mullvad elelr sork som gör dessa högar?
Mullvad tror jag. Vi har många mullvadshögar i gräsmattan.
Testa med en lång gruvmejsel var gången är, gräv ett litet hål till gången (5cm diameter) och spola all jord tillbaka i gången.
Det sägs att mullvaden inte gillar kaffesump. Så spara kaffesump och spola ner även det i gången.
Mullvaden gör symmetriska högar från mitten, sork gör kaskader från sidan. Svårt att se när du lagt krukan dä, men ser mer ut som mullvad i mitt tycke. Mullvaden är ju mer harmlös eftersom den inte förstör växter, men klart att gräsmattan bir lidande.
Mullvad tror jag. Vi har många mullvadshögar i gräsmattan.
Testa med en lång gruvmejsel var gången är, gräv ett litet hål till gången (5cm diameter) och spola all jord tillbaka i gången.
Det sägs att mullvaden inte gillar kaffesump. Så spara kaffesump och spola ner även det i gången.
Detta ska göras ikväll, tack!
Hhapazard skrev:
Mullvaden gör symmetriska högar från mitten, sork gör kaskader från sidan. Svårt att se när du lagt krukan dä, men ser mer ut som mullvad i mitt tycke. Mullvaden är ju mer harmlös eftersom den inte förstör växter, men klart att gräsmattan bir lidande.
Det är en soptunna som stått på "regnrengöring" och förhoppningsvis blåst omkull innan högen uppstod. En annan tanke är att mullvadar ser ju ganska dåligt, och har därmed sprungit omkull tunnan innan han bestämde sig för att bygga ett berg
Vattnar du tillräckligt så sjunker hela gräsmattan. Tyvärr är fällor det bästa men de kan vara svårflörtade djur. Det finns ju massor av huskurer och de funkar ju alltid för någon. Tålamod och uthållighet är A och O när man jagar dessa vandaler. Lycka till.