Byggahus.se
Vilket odjur är detta tro?
Jag bor i nordvästra skåne, och här heter det sorkabunke oavsett.
Men hur vet man om det är mullvad elelr sork som gör dessa högar?
ACtC-3fTuhCAxLjmaYa63RHa_P6QgdxBJ7zOgn7KgjEwPXcagBJgTSyvPGYPL1CamYHVPXKHqDQCTaUZJiqJLVAqVCxmNBKbX56ele9YD88bw3sTkIxb5XCoypRz604hgWUgQN8h44zZjpVxKhmkhYtxOPs8hw=w898-h1203-no

harry73
Mullvad tror jag. Vi har många mullvadshögar i gräsmattan.
Testa med en lång gruvmejsel var gången är, gräv ett litet hål till gången (5cm diameter) och spola all jord tillbaka i gången.
Det sägs att mullvaden inte gillar kaffesump. Så spara kaffesump och spola ner även det i gången.

Mullvaden gör symmetriska högar från mitten, sork gör kaskader från sidan. Svårt att se när du lagt krukan dä, men ser mer ut som mullvad i mitt tycke. Mullvaden är ju mer harmlös eftersom den inte förstör växter, men klart att gräsmattan bir lidande.

harry73 harry73 skrev:
Mullvad tror jag. Vi har många mullvadshögar i gräsmattan.
Testa med en lång gruvmejsel var gången är, gräv ett litet hål till gången (5cm diameter) och spola all jord tillbaka i gången.
Det sägs att mullvaden inte gillar kaffesump. Så spara kaffesump och spola ner även det i gången.
Detta ska göras ikväll, tack!

H hapazard skrev:
Mullvaden gör symmetriska högar från mitten, sork gör kaskader från sidan. Svårt att se när du lagt krukan dä, men ser mer ut som mullvad i mitt tycke. Mullvaden är ju mer harmlös eftersom den inte förstör växter, men klart att gräsmattan bir lidande.
Det är en soptunna som stått på "regnrengöring" och förhoppningsvis blåst omkull innan högen uppstod. En annan tanke är att mullvadar ser ju ganska dåligt, och har därmed sprungit omkull tunnan innan han bestämde sig för att bygga ett berg

harry73
Idag försökte jag bli av med några högar, och jag anser att jorden gör mest nytta där den kommer ifrån
Högar av jord placerade på gräsmatta framför husvägg och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordhögar på en gräsmatta med en röd plastboll ovanpå ett metallrör i förgrunden.
Skapa konto
Plantskopa med jord i gräsmattan bredvid en hög med grävd jord.
Skapa konto
Spade som tar upp jordhög på en gräsmatta för att återföra jord till marken.
Skapa konto
Vatten hälls på en jordhög bredvid en spade, i arbetet med att sprida jord på marken.
Skapa konto
Jordhögar på en gräsmatta nära stenlagd gång och husets grund.
Skapa konto

Vattnar du tillräckligt så sjunker hela gräsmattan. Tyvärr är fällor det bästa men de kan vara svårflörtade djur. Det finns ju massor av huskurer och de funkar ju alltid för någon. Tålamod och uthållighet är A och O när man jagar dessa vandaler. Lycka till. :thinking:

harry73
Jag spolar jorden tillbaka i gångerna, så det gör att gräsmattan sjunker mindre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.