Z z_bumbi skrev:
Jag kommer inte kunna svara men de som kan behöver garanterat mer information för att ge svar på frågan. Ett 3 m högt plank är inget unikt men utan att ha en aning om hur det ser ut eller tänkt konstruktion så finns det inte mycket att gå på så fyll på med info så kanske tråden vänder.
Jag tror jag ger upp.. Blev en rätt tråkig start ☹️ jag såg fram emot lite mer sådana svar som ditt- alltså feedback av alla möjliga slag. Jag får försöka en annan gång och då tar jag sin input i åtanke.

tommib tommib skrev:
Thujor (och annan växtlighet) kräver inte bygglov. Det är det vanliga förslaget när folk är trötta på grannen och inte vill se den. Tänk bara på att grannen kanske inte blir lika glad över dem. Jag hade iofs föredragit thujor framför ett tremeters monsterplank.
Grannen och vi är goda vänner. Ingen osämja mellan oss. Den delen som grannen har mot oss är lummig och den används för att slänga allt från trädgårdsskräp till gamla takpannor och armeringsjärn så vi döljer mest för att slippa se det och för att ha en "spaljé" där klätterväxter sk kunna växa, typ murgröna och vindruva. Och dels för att barnen inte ska trilla ner över sen skarpa kanten som är så grannen kommer inte se planket

Nu ser jag att detta borde stått i inlägget för att förtydliga.. Men, nybörjarmisd av mig... Detta är mitt andra(?) inlägg jag skapar...

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Thujor (och annan växtlighet) kräver inte bygglov. Det är det vanliga förslaget när folk är trötta på grannen och inte vill se den. Tänk bara på att grannen kanske inte blir lika glad över dem. Jag hade iofs föredragit thujor framför ett tremeters monsterplank.
Men idén med Thujor gillar jag! Ska ta mig en funderare kring det!

Nissens
A A. B skrev:
Det blev tråkigt alltihop! Jag är rätt ny här och tänker att om någon ställer frågor som jag ställt i inlägget så är det självklart att personen tagit sig förbi första steget i planeringen dvs. Att kollat med grannen/sökt bygglov.

Men jag vet inte... Kanske är det folk som bygger utan lov från varken kommun eller granne som skapar inlägg på denna sida?
Tja, eller så kunde du berättat lite mer om omständigheterna och även haft en trevligare attityd.

Det kunde varit så att du inte visste att du skall ha bygglov för 3 meter högt plank. Ingen här känner dig.
Om du inte vetat att du behövde bygglov så hade du sparat mycket elände genom att få veta det här.

Jag kroknade också på din attityd.

Lycka till! :)

Om vi börjar om från början med möjlighet till lite konstruktiva råd:

Bilder på den befintliga muren är faktiskt nödvändiga för att TS skall få vettigt svar. Dessutom gärna en planritning mot grannen - jag kanske har missuppfattat att TS tänkte sätta planket bakom muren? Vilken zon i vårt avlånga land? Markförhållanden är också intressant - jord/sten/berg? Väderstreck/vindförhållande väsentligt för en så massiv konstruktion. Om TS's kommun ogillar ev bygglov kan en grönskande vägg i spaljeform ovanpå muren (till den önskade höjden) också vara ett alternativ. Och thujor KAN ge bekymmer, men först om 10 år.

Det finns många med erfarenhet härinne så ge inte upp - trots min inledande tveksamhetsgubbe;)

• Gilla
A. B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.