Trädgård allmänt
Jazze84: [citat] Toppen tack för snabbt svar, som första gångens husägare vill man va extra noga med allt =D
RalleB: En robot hjälper inte för detta eller 90% av annat ogräs. Mossa försvinner men du kommer fortfarande behöva gödsla, kemikalier, mekaniskt borttagning av ogräs, stödså, vertikalskärning samt dressjord för att få en ”perfekt” gräsmatta. Mycket av ogräset försvinner men aldrig helt utan att göra som jag skrev ovan. Iallafall inte på en etablerad gräsmatta som är ett antal år.
tinatorn23: [citat] Har precis köpt tjärfärg idag........Ska stryka både in och utsida tänkte jag. Hoppas det funkar här oxå.
Lisa Lottery: [citat] Kanske något sånt här (gick runt i kvarteren och fotade ett grannhus som jag tycker gjort det rätt snyggt
Karlia: Dessutom skulle det kunna vara vårmusseron du har, det har jag i min trädgård. God Matsvamp! Men dina bilder är inte tillräckligt bra för att jag ska kunna arta svampen. Du kanske kan jämföra med svampguiden på nätet? Bli av med svamp är svårt, gräva upp allt och försöka hålla jorden riktigt torr är nog det enda.
Lina Daleke: Är det någon som har renoverat spagetti solstol? Hur många meter Behövs?
Saabgubben: [citat] Grymma svar från dig! Många tack:) Jag köpte fiberduk premium på Bauhaus https://www.bauhaus.se/fiberduk-plantex-premium-weedmax-1x25m?gclid=CjwKCAjwv_iEBhASEiwARoemvPpCmMqvBQWnoNjotOQZ1deqqRgVkr_CXHrz5kvOvg6xDb0a34BaTxoCIloQAvD_BwE Sen kommer jag lägga 0-18 på det och padda det lätt. Sedan toppar jag med 8-16 makadam eller någon annan finare dekorsten. Har du tips på något
lingonlingon: [citat] Går bra att betala med kort, gjorde precis det själv. Viktiga är att du köper den som är 1L och proline versionen. 150kr i frakt... det kommer vara värt det.
Abies koreana: [citat] Självklart men de stora kedjornas affärsidé är att sälja växter som klarar av att stå i samma kruka flera år, inte nödvändigtvis de växter som kunderna efterfrågar. Därför är utbudet så enahanda, samma växter år efter år. De kostar inte heller på en omplantering Köper man på nätet så går det inte heller att kontrollera kvaliteten så där köper man på vinst och
nallepu: Var sugen på att åka till London under våren men Chelsy var visst inställd i år. Såg på deras hemsida att den var framflyttad till slutet av september. Någon som varit där tidigare. Är den öppen för allmänheten hela tiden eller är vissa dagar reserverade för journalister. Chelsy flower show är det samma plats som ligger på södra sidan om Themsen och heter Chelsy. Någon som har
nallepu: Borde kanske gå men formplywod. Köpte två skivor hos bygghandlaren som sågade upp skivorna och så återanvände jag beslagen från pallkragarna.
Beckasinen: Vi har ett område på tomten som tidigare var grusplan (anlades för ca 5 år sedan) och som vi nu vill göra trädgård av. Problemet är att regnvattnet inte sjunker undan utan blir liggande. Det går ett dike alldeles intill. Vi kommer att fylla upp med mer jord och jämna ut men frågan är om marken under blir för blöt för en hallonhäck? Eller räcker det med att skapa ett fall ner mot
Nafnafnaf: Jag har en infart som lutar kanske max 10%. Idag är det stenmjöl på den men skulle vilja lägga på ett lager singel 8-11 (runda stenar). Kommer det att funka eller kommer det att rulla iväg för snabbt? Nån som har erfarenhet? I annat fall får det bli makadam 8-11...
13th Marine: [citat] Beror på flödet och önskat sluttryck, du får ju tryckfall av allt på vägen. Jag kikade lite på det när jag satte den hemma. Här har du tryckfallskurvan på filtret: [bild] Rekommenderat maxflöde är 2500l/h eller ~40l/min för den länkad ovan, jag är rätt säker på att jag kör mer genom vår :thinking: Om inte annat kan du paralellkoppla fler, annars så finns säkert
MagHam: Märkligt. Vad är det för återvinningscentral som inte tar emot jord? Brukar väl finnas en kompostavdelning.
Abies koreana: Knölklocka har svagt tandade bladkanter vilket inte bladen på bilderna har. https://www.hemtrevligt.se/bilder/album/1000110094/1166573/ Många av de gamla växterna säljs fortfarande av plantskolorna så växter kan vara relativt nyplanterade. Toppklocka har smalare blad och saknar det långa bladskaft som växterna på bilden har. Det som gör identifieringen svår är att bladen ff är i det
anders07: Har en slänt där jag vill rulla ut fiberduk och har kikat på alternativ... Jag vill inte att den "ruttnar" bort efter några år utan ska ligga kvar länge och det går inte att täcka med bark eftersom det rinner iväg i slänten. Tänkte då först på en N2 fiberduk men när jag var in på Hornbach och kollade sa personen (som verkade väldigt kunnig) att buskar/plantor kommer att kvävas
AndersS: Amvänd gödseln, det som finns kvar av näring använder växterna.
Henriksberg1903: Hej, Vi har ett hus med damm i trädgården där kanten utgörs av kanstenar i granit. Kanten är alltså lodrät. Föregående ägare, som anlade dammen, fäste duken med "rör" mot kanten (se bild), men det gör ju att gummiduken bildar en relativt bred och ful "bulle" mellan kanten och vattnet. Denna "bulle" blir dessutom veckig i alla krökar och böjar. Går det att helt enkelt limma duken
Lexos450: Det är i fjällvärlden , så det är nog dåligt om fladdermöss tyvärr.
123a: [citat] Droppspridare funkar kanon med gräsfrön men är mindre bra när man lägger gödsel då man riskerar att få ränder. Gödsel i rabatten gör bara gott men gräsfrön spridda med centrifugen är sådär. Kör bara droppspridare när jag stödsår och handveven när jag gödslar.
Mattias H: Jag tackar för tipsen. Finns det fler som har erfarenheter att dela med sig av?
KungAnka: [citat] Varför är delar av plast och inte hela? Har man lappat ihop röret lite här och var? Hur som helst måste det till tät fyllning runt röret. Inte hela vägen, men i sektioner här och där. Det är så standard att det till och mex finns en post i AMA anläggning för det. Fyllningen måste gå runt hela röret, alltså även under, annars rinner vattnet förbi.
nikasp: Nu måste jag lyssna lite mer: https://sverigesradio.se/default.aspx?programid=5099 Har/hade mest koll på ripa som jag skjuter på ibland uppe i Jämtland.