Har haft svamp på stället vid bild 2 och 3 men nu har det även kommit på bild 1 som är ca 8 meter bort.
Hur blir jag av med de ? Har grävt bort de jag hittat men de kommer ju tillbaka hela tiden...

• Svampproblem i trädgårdsland med synliga svampar nära jord och unga växter, intill träkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svampväxt i gräs som beskrivs som återkommande trots försök att gräva bort den.
    Skapa konto
  • Svampar och mossa i trädgårdsjord och bland gräs och lövverk.
    Skapa konto
Goda nyheter ;) svamp är oerhört viktig för växtligheten, de lever i symbios med mängder av växter där det sker ett näringsutbyte. Svamp är en viktig nedbrytare och vattenrenare.

Det du ser ovan jord är en ytterst liten del av svampen, fruktkroppen. I jorden finns ett enormt nätverk av svampmycel och det går aldrig att gräva bort. Svamp lever på död ved och hjälper till att bryta ner den. När de döda trädrötterna som den lever på är borta brukar även svampen självdö i brist på mat.

Det finns dock en svamp, honungsskivlingen, som ingen vill ha i trädgården därför att den ger sig på levande ved.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Dessutom skulle det kunna vara vårmusseron du har, det har jag i min trädgård. God Matsvamp!

Men dina bilder är inte tillräckligt bra för att jag ska kunna arta svampen. Du kanske kan jämföra med svampguiden på nätet?

Bli av med svamp är svårt, gräva upp allt och försöka hålla jorden riktigt torr är nog det enda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.