BirgitS
BirgitS: [citat] Om du tittar noga på bilderna kan du se att det verkar som TS framsida består av några kvm gräsmatta mellan en asfalterad gångbana och altanen resp. gångvägen till ytterdörren och tomtgränsen mot grannen. Alltså inga diken någonstans. Som Claes skrev så är det väldränerat under asfalten och därmed lär det inte bli stående vatten i leran, vilket ju också TS nu har
32 svar · 6,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Någon spinnmal som går på just den sorten kanske. Här är beskrivningen av den som går på hägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ggspinnmal
1 svar · 2,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Ingen erfarenhet av skillnaden men utifrån erfarenheten av den plan jag byggde upp så skulle jag inte lagt pengar på pad. I den jag var med och byggde upp så var pad inte ens på tal från konstgrästillverkarna. Det är förvisso en väldränerad yta och den har en liten bombering (lite högre på mitten just för att vattnet ska rinna av) och med en makadambotten innan bärlagret,
4 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ge den torv, en giva gödning och vattna vid torka så är den fin om en månad när de nya bladen har kommit.
1 svar · 4,7k läst
·
U
urbenruben: [citat] Det låter trolig att det är trips nu är dom så liten att det är svårt att se men dom ser lite lika ut! vi ska läsa på lite mer så får vi se om vi kan få bort dom. Tack så mycket för svaret! häls Ruben
2 svar · 2,5k läst
·
A
Appeman: Prova sök efter Murbruksbalja på valfri bygghandel :)
1 svar · 3,6k läst
·
T
Trunk: Redan när vi flyttade in för ca fem år sedan var granhäcken mycket bred och på sina ställen ganska risig. Så bred att den var lite för nära vägen. Nu fem år senare är den ännu lite risigare på sina ställen men framförallt så har den blivit så bred att den riskerar att repa lacken på bredare fordon som kör förbi emellanåt. En tanke vi har är att helt enkelt riva ner
0 svar · 2,6k läst
E
Emma Hult: [citat] [citat] Haha ja, de var mycket kloka ord! Är som du säkert förstår en person som lätt oroar mig, men ja, precis som du skriver ska jag absolut försöka ta det lugnt. Och njuta av vårt hus! Tack för att du svarade!
6 svar · 8,3k läst
·
B
Bongtor: Sprid ut dom lite mer och bygg ett trädäck däruppe som ni har en trapp upp till. Bra fikaställe eller soldäck.
20 svar · 10,0k läst
·
Matte001
Matte001: [citat] Klart värt det. Lätt att föröka, billigt, snabbväxande och kräver inte mycket skötsel. Robotgräsklipare på din sida i en zon på 2-3m. Blir inte enklare. Bra insynsskydd mot besvärliga grannar sommartid.
3 svar · 1,9k läst
T
Tornugglan: Jag har samma problem, med tomatplantor(dock inte i närheten av de problem ts har) men får försöka de tips jag fått här. Potatisar får jag börja med
20 svar · 55,3k läst
hahalj
hahalj: Tackar. Börjar med nån solskyddfilm för bilar, går ju ta bort om det inte blir bra.
3 svar · 2,8k läst
R
Richie76: [citat] Markduk på sidorna invändigt. Ca 2 dm frigolitbitar som jag och barnen bröt sönder. Sen på med jord
2 svar · 3,6k läst
·
D
Dilato: [citat] Det har du visst, hyr en på exempelvis https://www.hygglo.se/ Jag hade ca 50 m² sjöstensplattor runt mitt tidigare hus (i Göteborg) och det växte mossa som attan på dom. Högtryckstvätten löser det problemet lätt.
6 svar · 6,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Elda upp björken, dvs gör ved, det är det enda den duger till. Googla kastanjestaket, de är snygga och enkla och drägligt billiga.
7 svar · 4,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det typiska är att det kommer en varmperiod följt av sträng kyla. Då luras trädgårdsväxterna som ju inte är anpassade till vårt ostabila vårvinterklimat av den första värmen att vakna och sätta igång sitt genetiska vårprogram. En del av detta är att sänka sin tålighet mot kyla. När sedan hård kyla slår till så fryser deras celler sönder och de skadas eller dör. Det är
1 svar · 1,3k läst
Grillen
Grillen: Har byggt en blomlåda på framsidan för att "hägna in" altanen som är 3x3meter ungefär och 25-30cm bred. Men nu står vi och funderar på vad som skulle passa där i och hur man får det snyggt med olika växter. Finns det några entusiaster som har ögat för design och form som kan hjälpa till med vilka växter/blommor vi ska sätta och i vilken ordning/antal? Helst inte några som blir
0 svar · 859 läst
·
Ljebj
Ljebj: Stort tack för svar och beskrivning på hur! Detta ska jag klara av!
4 svar · 3,1k läst
·
kashieda
kashieda: Skaffa ett juste borr och sätt "plint" ner genom 3-4 översta lagren? Antingen bara armeringsjärn eller någon form av gjuten "stång" (järn + betong i lite större hål).
4 svar · 8,5k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Punktera mattan på några ställen bara.
5 svar · 2,3k läst
·
L
Lutte: Det går sakta men säkert framåt! Har planterat om ca 100 plantor idag, det var lite monotont men att trycka ur och plantera om. Vissa plantor valde jag att sätta lite djupare för att dom var lite långa och rangliga. Några av dom frösådda dahliorna hade blivit liggande så satte om dom djupt och fick dom i givakt med jord så får se om dom tar sig. Har 48st plantor kvar i ett brätte men
11 svar · 2,7k läst
·
N
NyHusägare2021: [citat] Det är inte fake news, det är "fejk trä" ;D Det finns möbler, soffor stolar krukor och liknande i samma stil. [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
Lill72
Lill72: [citat] Jag skulle säga att det funkar som sommarbostad och om du ska låta hönsen ha frigång nånstans i trädgården. Inte som vinterbostad, ser lite för dragigt och trångt ut tycker jag. På vintern behövs det plats inomhus för mat och vattenn och även ett sandbad. Vi hade tur som fick grannens lekstuga som vi gjorde som till hönshus.
30 svar · 8,5k läst
·
E
elch0ck: [citat] Det är absolut en ide som man kan tänka vidare på. Belysning på stolparna blir det oavsett.
16 svar · 5,4k läst
·
anders07
anders07: [citat] Och då någon var in här och gillade så jag fick en notis om detta ämne kan jag berätta att slangen än idag håller!
17 svar · 12,9k läst
·
Hikkadu
Hikkadu: Fel forum? eller finns det kunniga personer på detta forum ang åtelkamera. Har köpt som sagt en åtelkamera Treeker 2g och har fastnat vid installationen pga av dålig info vi nätet. Så om nån har någon kunskap om detta så är jag tacksam för råd /kjell
0 svar · 760 läst
GoC
GoC: [citat] Plastfolie eller vanlig underlagspapp funkar ypperligt. Som du säger är geotextil dåligt för att hindra att det växer diverse gräs och ogräs
5 svar · 3,9k läst
I
Infan: Har två stycken på totalt 60m som är kopplade med T-koppling på mitten där jag också kopplar på vattnet. Fungerar prima.
5 svar · 1,9k läst
B
Bombus pratorum: [citat] Yep. Nu kan jag inte svära på vem som äter just mygg, men upp med holkar till tornseglare, svalor och fladdermöss. Varje holk decimerar tusentals flygfä per dag. Alla småfågelholkar gör nytta. De föder alla upp de hungriga ungarna med insekter.
4 svar · 978 läst
S
snowballtwo: [citat] Tack. Det är just det om jag kan lägga det direkt på bärlagret eller om jag behöver två fraktioner. Jag hade inte tänkt att padda mellan heller.
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.