55 601 läst ·
20 svar
56k läst
20 svar
Hjälp oss! Gråsuggor äter upp allt i trädgården!
Jag har fått bort gråsuggorna med att vattna med myrr i krukorna. Ska pröva salviablad nästa gång.
Hej Linnéa.l.waldetoft skrev:
Hur underligt det än låter så är det vår verklighet! Vi har själva aldrig hört talas om något liknande eller visste att detta överhuvudtaget var möjligt innan vi flyttade hit. Våra tidigare erfarenheter av gråsuggor har varit en eller två stycken under krukor och stenar. Som jag skrivit innan har det gått så långt nu att vi överväger att flytta pga av alla gråsuggor, trots att vi stortrivs i övrigt.
Varför jag skrev här på forumet var om någon annan varit med om något liknande. Jag har hört talas om att man kan få invasion av gråsuggor i växthus. Hur bekämpade ni det? Vilka bekämpningsmedel finns?
Vi har än så länge bara mailat Anticimex utan att ha fått något svar, detta gjorde vi förra sommaren. Vi kommer gå vidare nu i vår-sommar och kontakta dem igen för vi måste få hjälp om vi ska bo kvar här. Kan vi inte bli hjälpta på något sätt blir vi tvugna att flytta trots att vi trivs här i övrigt. Så snälla, hur underligt det än låter, vet ni något bekämpningsmedel ni tror kan fungera!
/Linnéa
Vi har samma problem som ni!
Blir tokig på gråsuggorna! De äter upp våra fins jordgubbar Och rädisor!! Så fort man vänder på en kruka eller Något annat så kryllar det av dem.
Vi håller på att bli tokiga!!
Jag letar också med ljus och lykta efter något dom funkar.
Jag märker ju nu att vi inte är ensamma om problemet.
Skall testa dessa tips här omedelbart och hålla alla tummar och tår
A ankiojorgensvarte skrev:Hej Linnéa.
Vi har samma problem som ni!
Blir tokig på gråsuggorna! De äter upp våra fins jordgubbar Och rädisor!! Så fort man vänder på en kruka eller Något annat så kryllar det av dem.
Vi håller på att bli tokiga!!
Jag letar också med ljus och lykta efter något dom funkar.
Jag märker ju nu att vi inte är ensamma om problemet.
Skall testa dessa tips här omedelbart och hålla alla tummar och tår
Åter igen då... Linnea var senast online 2011.
Potatis fällor har varit mitt sätt!
100 %ekologisk.
1/2 potatis, ”lätt” urgröpt,
( många potatisar blir det)
Dock återanvändnings bara ca 30dgr
Efter Ca 30-45 dgr är dem perfekta att Plantera ner i jorden, och då får du oxå nya potatis plantor
och potatis till nya fällor.. sakta men säkert kommer man ner i antal gråsuggor, tog mig dock ett litet tag.
Gråsuggorna älskar potatisen, Så riktigt party mat för dem.
Hur gör man då?
Gröp ur potatisen lätt, tryck ner i jorden, med urgröpta sidan ner.. efter ca 2 timmar, gå och lyft potatis fällorna, med en tesked, skrapa ur dem ansamlade gråsuggorna,ner i en glasburk.
Och repetera ♻️
Det e ju lite plirrigt, men funkat utmärkt!
Gråsuggorna angriper inte längre Mina kiwi buskar, Utan konsumerar glatt ifrån potatisen.. jag ser till att potatis fällorna stannar ”färska” genom att regelbundet skrapa lätt på insidan av potatisen, med teskeden.
Var lite fundersam om vad jag skulle göra med dem små krypen.. så läste på lite, och bestämde mig för att lägga dem på min kompost, där dom trivs jätte bra, och hjälper till att kompostera snabbare.
Dock,bra idee att tänka dig för ett tag.
I komposten betyder det ju att dem stannar i omkretslopet.. använder komposten till nyplanteringar...
1) vill du ta hand om gråsuggorna och återanvända dem I komposten?
2) eller bättre att ge dem som föda till någon med höns? Hönsen gillar dem!
3) eller hellt enkelt obarmhärtigt mala dem mellan 2 italienska murstenar... uppfinningsrikedom finns det gott om här i Milano
hoppas detta kan vara till en hjälp
Ciao fån Milano
100 %ekologisk.
1/2 potatis, ”lätt” urgröpt,
( många potatisar blir det)
Dock återanvändnings bara ca 30dgr
Efter Ca 30-45 dgr är dem perfekta att Plantera ner i jorden, och då får du oxå nya potatis plantor
Gråsuggorna älskar potatisen, Så riktigt party mat för dem.
Hur gör man då?
Gröp ur potatisen lätt, tryck ner i jorden, med urgröpta sidan ner.. efter ca 2 timmar, gå och lyft potatis fällorna, med en tesked, skrapa ur dem ansamlade gråsuggorna,ner i en glasburk.
Och repetera ♻️
Det e ju lite plirrigt, men funkat utmärkt!
Gråsuggorna angriper inte längre Mina kiwi buskar, Utan konsumerar glatt ifrån potatisen.. jag ser till att potatis fällorna stannar ”färska” genom att regelbundet skrapa lätt på insidan av potatisen, med teskeden.
Var lite fundersam om vad jag skulle göra med dem små krypen.. så läste på lite, och bestämde mig för att lägga dem på min kompost, där dom trivs jätte bra, och hjälper till att kompostera snabbare.
Dock,bra idee att tänka dig för ett tag.
I komposten betyder det ju att dem stannar i omkretslopet.. använder komposten till nyplanteringar...
1) vill du ta hand om gråsuggorna och återanvända dem I komposten?
2) eller bättre att ge dem som föda till någon med höns? Hönsen gillar dem!
3) eller hellt enkelt obarmhärtigt mala dem mellan 2 italienska murstenar... uppfinningsrikedom finns det gott om här i Milano
hoppas detta kan vara till en hjälp
Ciao fån Milano
Jag har samma problem, med tomatplantor(dock inte i närheten av de problem ts har) men får försöka de tips jag fått här. Potatisar får jag börja med
Klicka här för att svara