Trädgård allmänt
snowballtwo: [citat] Tack. Det är just det om jag kan lägga det direkt på bärlagret eller om jag behöver två fraktioner. Jag hade inte tänkt att padda mellan heller.
Bricco: Denna funkar fint för oss. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssanering/djurskramma/luxorparts-djurskramma-med-vattenstrale-p47090
Storsockret: Tack för alla tipsen, det fick bli banka-med-hammare metoden. Tror det får duga [bild]
Tiger79: Svårt att ge tips utan en skiss. Annars är det väl bara att gräva ner plintar på lämpliga ställen och bygga som golv emellan.
oaedlund: Jag har just installerat en 3000 liter 4Rain regnvattentank från Bauhaus. Den är nedgrävd i den småländska myllan (sten och grus) och det är ca 40 cm fyll över tanken. Tankens mått är b160 l244 h104. Ovanför tanken har jag täckt med 10 cm frigolit och 30 cm sand och grästorv. Nu är min fundering för kommande vinter. Kommer tanken att klara vintern med vatten i utan att frysa
yonna: Jag instämmer - det är en fin häck och med lite extra kärlek (den har tydligen skötts bra även tidigare) och putsning blir den ännu finare. Om den står i tomtgränsen är det trevligt om grannen tar sin del också - även om det inte berör TS så mycket. Det går att ta ner höjden om den är för jobbig att sköta. Då kommer nya skott vid sidan av toppingen och ser då rumphuggen ut
Ogredani: Så här fick det bli till slut. Blev ändå ganska vettigt. [bild] [bild] [bild] [bild]
TypRätt: Annars går det nog bra att lägga ut 6 st https://www.granngarden.se/markvav-granngarden-100-gm2-2-x-10-m med överlapp.
Jiji: [citat] Japp när jag förstorade bilden håller jag med. Tycker iof att bladen hänger lite mycket men jag ändrar mig och säger hassel.
Jiji: Det är som att ange hur långt är ett snöre. Så här gör jag i min lilla trädgård nära havet, med konstant blåst och där temperaturen på sommaren blir mycket hög. Stora krukor, lådor etc får vatten en gång i veckan. En kanna, tio liter per kruka/buske med näring. Träd och buskar inkl rosor som etablerar sig får vatten en gång i veckan första året (om på vintern) med näring.
aka_the_barf: Att plocka svamp är ute och känns väldigt 1650 tal. Nu är det plocka parkslide som gäller :love: [bild]
Ubbe55: [citat] Hundar lär sig fort var det luktar illa. Betydligt snabbare än tiden det tar, och osämjan det skapar, att få egenmäktiga hundägare att förstå att om de tycker det är OK med hundpiss på soptunnor, brevlådor mm, så ska de rasta sina små älsklingar på den egna tomten
Radhus84: Hej! jag och familjen har precis flyttat in i en nyproducerad bostadsrätt. Projektledarna fick lite bråttom i slutet och lät inte byggarna göra det som var planerat att vara färdigt innan inflyttning vilket resulterade i slarvjobb. Det vi behöver göra något med nu är baksidan där vi vill beställa och rulla ut färdigt gräs. problemet vi tänker då är att efter att man byggt
najks: [citat] gissningsvis eftersom det finns ett mellanrum bakom mot grannens tomt, troligen har det hänt i och med snö/is och tyngd mot helt enkelt skulle gissa att det räcker att man trycker mot den så den rätar upp sig ca 10cm
Tallpinne: Ska bygga en altan och tänkte använda befintlig gunnebo-stolpe att fästa en del av regeln i. Frågan är vilken skruv man borde använda? Tänker så det inte ska uppstå korrosion mellan skruv och stolpe.
Stuffmeister: Jag har en mindre pool med en brunn för dränering. I brunnen har jag Biltemas dränkbara vattenpump DP 751. Slangen är 1" (25 mm). Jag fick en idé om att använda detta utflöde till att bevattna häcken. Längs häcken har jag idag en nedgrävd Gardena Micro-Drip som är kopplad till vattenutkastaren. Jag är helt nybörjare på det här, så jag behöver era råd. Kan jag ansluta 1"-slangen
Tomtom79: [citat] Våra grannar gjorde samma upptäckt efter att vi rensade upp trädgårdens mängder med buskar som fått växa fritt i några tiotals år. De var 3 meter höga och minst lika djupa, stod längs hela tomtgränsen och tog upp halva trädgården. När vi skaffade barn beslutade vi att riva bort det mesta och utöka gränsmattan så det blev en mycket öppnare och mer lekvänlig trädgård.
Mattias Andreasson: Det pratas mycket om hur man inte ska mossriva för det bara blir värre genom att man bara sprider ut mossan då. Men i mit fall så stämer det uppenbarligen inte. Lånade hem en proffs mossrivare, typ 90% av växtligheten i "gräsmattan" försvann, slängde på gräsfrön och gödning. Några månader sedan såg så gräsmattan jättebra ut, och året efter hade så lite mossa kommit tillbaka
Infan: [citat] Stämmer, 9x0,6/2x18.
Frippez73: Hej! Har tänkt köpa jord i storsäck att använda i grönsakslandet och rabatter. Någon som har tips på leverantör med bra jordkvalité? Bor i Tyresö utanför Stockholm. /Fredrik
Karinsvem: Hej. Vi har en damm på vår tomt som vi nu ska ta bort. Vi köpte huset och flyttade in i slutet av sommaren förra året och ”ärvde” damm och fiskar. Eftersom vi ska ta bort dammen behöver fiskarna ett nytt hem. Vi ger bort dem till den som vill ha dem. Kan vi hitta någon här tro? Vi finns i södra Stockholm. Vi tror att de är 5-6 stycken (de visar sig aldrig exakt samtidigt därav
Staffan-N: En matta av backtimjan och sen lite högre perenner som sticker upp!
DennisCA: Ska förnya vårt jordgubbsland i år. Vi har fem stycken pallkragar 80x120cm (dubbel höjd) och planen följande: -lägger ut markduk ovanpå det gamla landet -placera ut pallkragarna -fyller mellan pallkragarna med täckbark -fyller vi pallkragarna med jord och gödsel och mixar det Sen börjar funderingarna.... Jag har jag läst om detta med att odla i sand (med gräsklipp ovanpå) och att det
LennartLampa: Såg dessa och när jag söker så blir bästa matchningen slide. Är det verkligen det eller någon liknande växt?
Maestrof: [citat] Hade jag haft fiskelina hade ja kört med det. Körde med sytråd, men den var för svag för att dra tillbaka repet med. Gick av. Så försökte med repet direkt, och det gick smidigt.