Hej,

Skall anlägga grusgångar runt huset. Har lutning ut från huset som är ca 3cm/meter.
Går det att använda plastfolie istället för geotextilduk?
Priset på åldersbeständig plastfolie 0,2mm är en tredjedel av priset på geotextilduk.
Då plastfolien kommer ligga med lutning ut ifrån huset så kommer dessutom regnvattnet en bit bort, vilket ju inte skadar.

Med vänlig hälsning
Knallen

Mja, det går, men du måste ha tillräckligt med grus för att hålla solljuset borta. Du skulle bara veta hur mycket som växer därunder annars...
Jag testade den varianten i en mindre trädgårdsinstallation och fick ungefär det resultatet.
För större projekt är ju avrinningen viktig, som du ju redan tänkt på. Se till bara att vatten kan rinna av hela gångarna, så du inte får stående vattenpökar i dem. Sättningar i marken kan skapa svackor på de mest oönskade ställen.

Polaren provade markisväv, med den var för tät och allt vatten rann till oönskade ställen fort och skjölde bort material.
Använd rätt material för ändamålet så säkerställer du ett lyckat resultat.

Jag gillar att du tänker utanför boxen och frågar :-)

/W

• Gilla
panodil och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen är behovet av geotextil ganska litet i många fall. T ex så stoppar den inte alls ogräs (som ju kommer ovanifrån som frö). Ett bärlager och sen grus kommer man långt med. Dessutom trevligt när väl gångarna ska läggas om (eller tas bort) att slippa den eländiga söndertrasade fiberduken.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej,
4 år har nu gått.
Har nu använt mig av den åldersbeständiga plastfolien 0,2mm, med mycket gott resultat. Inga ogräs 2m runt huset!!! under 4 år!!! Jag lade ett tunt grusskikt på plasten (4-5 cm av fin macadam 11-16). Helt suveränt. Har inget problem med regnvatten då det med lutning från huset rinner ner till gräsmattan.
Till biluppfarten och en grusgång valde jag dessvärre en dyr markväv. Här växer ogräset friskt, och behöver rensas med jämna mellanrum. Väven gör att rötterna fastnar och växterna kan ta näring som sipprar upp genom väven.
Plasten däremot är tät och rötterna får inget fäste!

Knallen

K Knallen skrev:
Hej,
4 år har nu gått.
Har nu använt mig av den åldersbeständiga plastfolien 0,2mm, med mycket gott resultat. Inga ogräs 2m runt huset!!! under 4 år!!! Jag lade ett tunt grusskikt på plasten (4-5 cm av fin macadam 11-16). Helt suveränt. Har inget problem med regnvatten då det med lutning från huset rinner ner till gräsmattan.
Till biluppfarten och en grusgång valde jag dessvärre en dyr markväv. Här växer ogräset friskt, och behöver rensas med jämna mellanrum. Väven gör att rötterna fastnar och växterna kan ta näring som sipprar upp genom väven.
Plasten däremot är tät och rötterna får inget fäste!

Knallen
Plastfolie eller vanlig underlagspapp funkar ypperligt. Som du säger är geotextil dåligt för att hindra att det växer diverse gräs och ogräs

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.