1 007 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Gräsklipparrapport
Fastnade redan på punkt 3: Ta bort förgasaren... >
Jag fick inte loss den! >
Lokaliserade ett antal skruvar, och tog bort allihopa. Men sen satt det ett komplicerat litet nät av fjädrar och mojjänger som jag inte vågade pilla loss... :-[
Men jag gjorde rent luftfiltret och bytte tändstift i alla fall!
Sen hittade jag följande text på nätet:
Det har vi inte gjort.... Men jag tänkte att om jag fixar lite Briggs & Stratton Fresh Start och fyller på det så kanske det löser upp beckavlagringarna? *hoppas*
Återkommer med ny rapport... ;D
Men jag gjorde rent luftfiltret och bytte tändstift i alla fall!
Sen hittade jag följande text på nätet:
Töm bensintanken och byt motorolja.
Returnera oljan.
Blanda bensinen med Briggs & Stratton Fresh Start -tillsatt bensin för att förhindra beckavlagringar i bränslesystem och förgasare.*
Kör motorn en kort stund så att tillsatsen cirkulerar genom förgasaren. Motor och bränsle kan nu förvaras i upp till 24 månader.
Demontera tändstiftet och häll ung. 15 ml motorolja i cylindern. Sätt tillbaka tändstiftet och dra långsamt runt så att oljan fördelas.
Lossa tändstiftskabeln eller sladden. Lossa minuskabeln från batteripolen på modeller med startmotor.
Ta bort fastsittande gräsrester från bladhusets undersida. Smörj alla snurrande delar och använd rostskyddsmedel på alla metalldelar.
Förvara i ett rent och torrt utrymme, men inte i närheten av spis, värmepanna eller vattenvärmare med tändlågor eller andra gnistskapande anordningar.
Det har vi inte gjort.... Men jag tänkte att om jag fixar lite Briggs & Stratton Fresh Start och fyller på det så kanske det löser upp beckavlagringarna? *hoppas*
Återkommer med ny rapport... ;D
Jag undrar hur många motorgräsklipparägare som gör sån service varje år? De är nog lätträknade. Lycka till med Fresh Starten. Jag har "lagat" många saker bara genom att ta isär, göra rent, smörja och sätta ihop. Lort kan ställa till med mycket elände.Sophia skrev:
BAS, kör du med friklippare eller en riktig muskelklippare? Jag har en rätt usel handjagare och har sneglat på friklipparna ett tag. Undrar om de är bra?
Passar på att gnöla lite på friklippare. De är bara bra om man klipper OFTA; de orkar inte med längre strån.sveno skrev:
Vi gick över på Flymo elklippare förra året...
Klicka här för att svara