Hej!

Håller på med dräneringen runt huset nu och skulle tro att jag är klar om 3 veckor. Efter det ska jag bygga en altan och tänkte om man kunde få lite tips och vad man ska tänka på.

Altanen ska vara 5,75m lång och 3m djup (som en rektangel ungefär). Jag har tänkt att den ska vara upphöjd över mark ca 25-30cm. Hur många plintar behöver jag och hur tätt ska de sitta? Jag misstänker att man då måste veta vilken typ av reglar man skall använda. Jag vill gärna ha ett stabilt altangolv.

Tack

Använd "Sök i forumet" och skriv i "Altan" och bli förvånad hur ofta denna fråga varit uppe.

Å andra sidan kan det vara bra med ganska stora springor. Altandäcket blir nämligen "självstädande" då.
Det funkar jättebra om man har t.ex tallar i närheten som skräpar mycket - det försvinner ner mellan springorna om det inte är för tajt mellan brädorna.
Det förutsatt kanske att man inte har en altan som ligger alltför nära marken så det byggs upp lager av skräp under; har man luft mellan marken och underredet tycks skräpet transporteras ut när det blåser.

Springorna för absolut inte vara för breda , småbarn kan bryta av tårna i springorna .Inte bra :-/

Och det går åt många bestick, eftersom de ramlar ned mellan brädorna när man sitter ute och äter.

Jaja, vi talar inte om krondiken nu... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.