Vill rädda lite plantor nu när vi ska flytta. Lökarna kan man ju gräva upp och torka, men hur gör jag med till exempel mina gullvivor? Jag vet, jättebarnsligt men jag vill ha dem med mig... :-[

Kan jag gräva upp gullisarna, sätta ner dem i krukor, och sedan låta dem vissna ner? Måste de hållas fuktiga sen tills de kommer i jord igen, eller kan jag låta dem torka? Och andra perenner, kan jag göra liknande med dem? Det är inga vedartade historier, utan bara perenner som övervintrar under jord det är frågan om...

Tack för hjälpen! :D

Hemmakatten
Växter som är planterade räknas som tillbehör till fast egendom, dvs. det tillhör huset och du får inte ta dem med dig, såvitt du inte sagt ifrån från början. Om det är så att ingen spekulant har nappat ännu så kan dul ite snabbt ta bort d väter du vill ha med dig. Men tala om för mäklaren vad du gjort så att han inte annonserar huset med en trädgård full av blommor och gullvivor osen finns det inget när köparna kommer.. ;)
Blommor flyttas bäst efter blomning o perennervill inte torka ut. Ta med en jordklump o sätt plantorna i hinkar som du vatttnar vid behov.

Hemmakatten skrev:
Växter som är planterade räknas som tillbehör till fast egendom, dvs. det tillhör huset och du får inte ta dem med dig, såvitt du inte sagt ifrån från början. Om det är så att ingen spekulant har nappat ännu så kan dul ite snabbt ta bort d väter du vill ha med dig. Men tala om för mäklaren vad du gjort så att han inte annonserar huset med en trädgård full av blommor och gullvivor osen finns det inget när köparna kommer.. ;)
Blommor flyttas bäst efter blomning o perennervill inte torka ut. Ta med en jordklump o sätt plantorna i hinkar som du vatttnar vid behov.
Det var precis så jag tänkte, att eftersom ingen nappat ännu så passar jag på nu! sen när vi visat för den som köper så är det ju kört... Så nu snor jag med mig de lökar och plantor jag är mest kär i. Resten lämnar jag, jag är inte helt samvetslös, bara liiiite... ;D

yonna skrev:
Du kan gott vänta med att gräva! När du har en seriös spekulant på gång och ni börjar diskutera köp brukar det normalt räcka med att du talar om att du skall ta med dig lite växter. Så gjorde säljaren när jag köpte mitt hus. Så gjorde 'vi' när ett vi sålde ett hus förra året. Det brukar alltid bli lite diskussioner om vad som ev skall medfölja huset vid försäljning. Räkna med att köparen är en normal, vettig person  ;). Det är väl möjligt att ni bor kvar fram till höststarten, eller? Gullisarna trivs inte i krukor ...  ;)

Men visst har Katt helt rätt när det gäller juridiken!
Jisses vilket moget svar! ;) Ja så kan man ju göra också... Det föll mig liksom aldrig in... ::) Det känns så struligt allting så jag bara förutsatte att detta skulle vara struligt det med! :-/

Men lökarna pillar jag allt upp, annars lär jag ju inte hitta dem sen! ;D

yonna skrev:
*Suckar* jäpp - inte dumt att ta lökarna ... men gör inte som jag ... som inte fann dem i höstas när jag skulle sätta ner dem ... men NU fann jag dem, små förskrämda saker som försökte återkomma till livet i en torr spann i garaget, längst bakom cyklarna ... :-/
Ojdå! :-/ Jag hade tänkt mig papperspåsar med sågspån och lökar i. Skall försöka hålla reda på dem också med andra ord! Men du pula ner dem!!! Jag har lyckats få lökar att mögla en gång (slarvigt!) men jag grävde ner dem ändå. I december! ;D Och några av dem tog sig i alla fall! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.