2 988 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Sliper eller annat tänkbart material.
Har en lång slänt som jag skulle vilja göra iordning i somar. Saken är den att slänten tillhör kommunen men dom skiter i den. Att klippa den kommer inte på fråga då det bara är jord o en massa ogräs. Att göra någon form av etage mur skulle bli fint, men det får inte ksota så mycket, då jag vill att kommunen ska hosta upp lite pengar. Min första tanke var Slipers, min fråga till er är, vad kan det finnas för andra material som är billiga och kan fungera som en stödmur o två delar. Slänten är ca 2 meter hög. tanken är att jag ska ha en mur som är ca 1 m hög, sen en liten bit gräs rakt fram på ca 1 m, o sedan ytterliggare en mur som är ca 1 meter hög. där kommer min tomt att ta vid.
Kanske blev lite luddigt på sina ställen. Hoppas ni förstår
Tacksam för svar
Kanske blev lite luddigt på sina ställen. Hoppas ni förstår
Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Stenmur blir mer stabilt och billigare i längden.
Har själv slipers som nu, 25år efter utläggningen börjar ge sig av marktrycket och en del har vittrat sönder. Sten hade hållt i en evighet och behöver ej underhållas med en massa rötskyddsmedel.
Kolla om inte kommunen har något gammalt hus som de skall riva med en riktig stengrund på.
Har själv slipers som nu, 25år efter utläggningen börjar ge sig av marktrycket och en del har vittrat sönder. Sten hade hållt i en evighet och behöver ej underhållas med en massa rötskyddsmedel.
Kolla om inte kommunen har något gammalt hus som de skall riva med en riktig stengrund på.
Tro din ide med etagerna kan bli riktigt fräckt faktiskt.. Kan kanske bygga in en liten depå osse som du kan plattlägga och ställa utemöbler på eller nått sånt.. hade vatt fint de..
Hör med kommunen om de helt enkelt kan få köpa markbiten av dom annars...
Hör med kommunen om de helt enkelt kan få köpa markbiten av dom annars...
Jag låter nog väldigt negativ men jag tvivlar starkt på att kommunen kommer att acceptera förändring av marken, än mindre bekosta någon sådan. Generellt brukar kommun inte bekosta någon förändring såvida detta endast gynnar dig som närmaste granne. Tom när det är en svårskött del av en park gränsande till privatfastighet brukar kommuner i allmänhet vara ytterligt restriktiva.
Mitt förslag är mycket förenklat: Ta upp frågan med parkförvaltningen i din kommun och diskutera olika lösningar - men ligg lågt! Om de tillåter dig att plantera släntbuskar och/eller marktäckare pga att kommunen inte sköter marken har du kommit långt!
Mitt förslag är mycket förenklat: Ta upp frågan med parkförvaltningen i din kommun och diskutera olika lösningar - men ligg lågt! Om de tillåter dig att plantera släntbuskar och/eller marktäckare pga att kommunen inte sköter marken har du kommit långt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden