Hej,

Vi har byggt en keystone-stödmur. Nu vill vi ha en häck innanför muren. Men, som nybörjare så undrar jag vad som kan passa vid en stödmur. Tänker då främst på rotsystem. Vill ju inte ha en häck som har så kraftigt rotsystem så muren kan skadas. Eller finns det ingen sån risk? Bor i Sthlm-trakten. Är det zon 3? Kan tujor funka?

// Lina

"Vid" muren? Om du menar att ni vill plantera vid murens fot ser jag ö.h.t. ingen risk att rötter skadar muren, annat än om ni planterar ett vårdträd alldeles intill...

Om ni däremot planterar intill murens krön blir risken faktisk. Ju vidlyftigare växter dess kraftigare rötter. Väljer ni en art som kräver plats ökar ni avståndet mellan plantan och muren. Helt enkelt. En thujahäck borde inte skada muren om ni sätter den sådär en meter ifrån. Varningstriangel dock för snabbväxande arter av sälg och poppel.

Tack för svaret! Såpass långt som en meter alltså? Är detta vanligt eller har thujor extra kraftigt rotsystem? Vi har ingen stor tomt och vill inte förlora så mycket yta. Kanske man skulle satsa på staket ändå? Vi är ute efter insynsskydd samt något som stoppar småttingar från att falla ner från tomten.

// Lina

• Gilla
Jennifer.c
  • Laddar…
Jag brukar köra med marginaler. Det kanske räcker med hälften, men thuja är trots allt en ganska stor växt. Kolla på plantskolan direkt. De vet exakt.

Vad vill ni uppnå med planteringen? Insynsskydd och lä? Kantmarkering från krönets sida sett? Eller att liva upp en tråkig mur? För de två sistnämnda ändamålen finns bättre växtval än thuja.

Om du vill ha häcken dikt intill mur med någon höjd får du räkna med att häckens sida mot muren blir brun på en thuja. Dessutom är thujan mycket kraftigväxande och måste klippas 1-2 ggr/år när den etablerat sig dvs efter 4-5 år - innan dess bör den putsas. Jag är inte helt säker på hur du vill ha häcken. Kan du inte lägga in en bild på muren?

Hur hög är muren - du skriver 'stödmur' och då förmodar jag att endast häckens rötter täcks av muren? I så fall skulle thuja kunna gå. Muren måste i så fall vara minst så hög så att hanhundslyft inte når häcken för att undvika trista bruna fläckar på just thuja. Om marken höjts av stödmuren och häcken står i överkanten vid muren kan du mycket väl sätta häckplantor ca 30 cm ifrån men det är lätt att missförstå din beskrivning.

Trafik på gatan? Du vill uppnå endast insynsskydd?

Hej Yonna,

Okej, ska försöka förtydliga lite. Har tyvärr ingen bild. Murens höjd varierar från ca 1,50 hög till 0. Häcken ska alltså stå i överkant, ovanför, innanför muren. Muren ska synas i sin helhet. Trafiken på gatan är lugn så det är framförallt insynsskydd vi vill uppnå. Helst vill vi också ha en vintergrön häck men viktigt är att den står så nära muren som möjligt eftersom vi inte vill ta för mycket av tomten. Men frågan är om detta går att uppnå?

// Lina

Buxbom är ju inte dumt, ifall du söker något städsegrönt. Doftar trevligt, och växer så sakta och fint att muren inte bör ta skada. Passar snåla ytor på så vis att buxbom passar förträffligt att formklippa.

Jag funderar också på avenbok, som har den fördelen att den medger smala häckar. Dock vet jag inte hur vresiga rötterna är. Avenbok växer rätt snabbt. Har fått för mig att detta är en ganska härdig växt.

• Gilla
rasmus palmgren
  • Laddar…
Den färdiga häcken kan bli nog så dyr att inhandla.

Däremot tycker jag att liguster är ett bättre alternativ än thujan som blir så väldigt stor. Även om du inte lagt in någon bild kan jag tänka mig att det blir snyggast att hålla häcken på samma höjd men där då muren varierar i höjd. Ligustern kan du få upp i höjd men det tar ett antal år. Den kommer heller inte att kännas så 'tung' som thujan. Boken blir inte så snygg om den inte får höjd - och någon större höjd skall du troligen inte ha där muren redan är 150.

Buxbomen (jag är själv buxbomsfrälst  ;)) tar lång tid att få upp till 150 cm höjd så den kan du skippa. Annars finns det flera spireasorter som kan bli snygga tillsammans med muren. Om du håller dessa friväxande hänger de vackert och mjukt över murkrönet. Behöver endast ngn gallring och passar in i de flesta miljöer, är lättskött och mycket härdig. FLörhållandevis billig också!

Visst är spirea fager och mjuk!  Men den tar stor plats, och går inte att formklippa.  Dessutom är den inte städsegrön.   Om man tänjer på dina krav på dessa två punkter finns en uppsjö härdiga, täta, billiga och trevliga häcksorter.  Varför inte oxbär?  Skirt blommande på våren.  Mörkt saftiga med svarta bär på högsommaren och sedan dramatiskt eldsröda höstlöv.  Dessutom lämplig att tukta.

Precis som Yonna skriver är nog avenbok olämplig ovanpå halvhög mur.  Avenbok gör sig bäst reslig.  Faktum att nivåskillnaden utgör i snitt sju till åtta decimeter innebär att färdig häck bara måste bli meterhög för att utgöra insynsskydd.  Därmed borde buxbom bli ett realistiskt alternativ.  Köp halvmeterhöga plantor!  De når meterhöjd inom inte alltför många år.

Men billigt är det INTE med buxbom.  Bara svårslagbart vackert.  Mitt tips är att du kollar in radannonserna.  Det förekommer att buxbomhäckar utbjudes till salu fullvuxna på rot, därför att ägarna (av outgrundlig orsak) vill ersätta dem med något annat...

:)

Många bra tips. Tack båda två. Jag ska fundera och begrunda. Finns det någon årstid som är bättre lämpad att plantera häckar än andra?

// Lina

Hösten helst. Men varför inte våren?

Hej,tips

om du vill ha en vintergrön häck ska jag tipsa om Taxus cuspidata Ádams´. Tät och
bra. Tänker du på thuja så ta i så fall Thuja occ. ´fastigiata´snygg grön färg året runt
och smalare än t ex ´brabant´som många köper, brunaktig under vinter och väldigt bred med åren./RE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.