Hej, jag kan inte svara på huvudfrågan men tänkte bidra med lite info om alternativet, att lägga själv...
2001 lade jag en gång + uteplats om drygt 20 kvm i smågatsten med kant av storgatsten (och ett par RV-kantstenar där det var större nivåskillnad), samtidigt som jag intill gången anlade en grusad gäst-P-plats.
Hela jobbet innebar:
Avtorvning och grävning 30 cm djupt
Djupgrävning och jordförbättring av planteringsyta i stenläggningen
Fyllning och paddning 20 cm samkross under stenläggning och P-plats
Ytgrusning av P-plats
Sättning av kanter för stenläggning, utsatta delar i jordfuktad betong
Utspridning 5 cm stenmjöl under stenläggning
Sättning av gatsten
Nersopning av stenmjöl mellan stenar
Paddning av stenläggning
Ännu mer nersopning av stenmjöl...
Detta tog mig c:a 80 timmar men jag har nog en tendens att vara för noggrann och tar därför ofta mer tid på mig än andra. Det kostade 19 000:- för material och transporter. Jag lade begagnad sten som var 50% dyrare än ny men ger mycket trevligare yta (slätare och patinerad).
Samtidigt lade två proffs marktegel på ungefär dubbelt så stor yta hos grannen. Det tog dem mindre än en vecka och jag tror att det gick på c:a 30 000 inkl arbete och material. Betydligt billigare material, dock.
Det var ganska lätt att lägga gatsten trots att jag gjorde bågar. Man kommer ganska snabbt upp i samma täthet som proffsen (96-98 stenar/kvm). Bäst är nog att testlägga ett par kvadrat så man får in snitsen, riva upp dem och köra från början.
Själva stenläggningen är rolig, inte tung och man får snart upp farten. Dessutom blir det så vackert att det blir en sån där sak som man ser varje dag men aldrig slutar glädjas åt att man har gjort själv. Underarbetet är däremot tungt och trist och tar mer tid än läggningen. Om jag skulle göra om det så skulle jag leja ut underarbetet om råd och möjlighet fanns, speciellt grävningen, men göra läggningen själv.