På bilden har jag ritat in det som är befintligt och de idéer jag själv har. Det som inte går att ändra på är: Grannens förråd, vårt förråd, häckar, staket och själva huset förstås. ;D Idéerna är alltså att ha klätterros mot förrådsväggen, en vinbärsbuske på den lilla plätten, en lång rabatt längs uppgången till entrén och ett hängträd (körsbär?) i främre delen av den större plätten.
På de vita områdena finns idag gräs, men vi funderar på att lägga singel istället för att slippa dra gräsklipparen genom huset (har den "riktiga" uteplatsen på baksidan där vi sitter mest).
Ser vår planering bra ut eller har den nackdelar som vi inte tänkt på?
Förslag på vad man kan ha i rabatten längs med gången?
Tacksam för alla tips!
På de vita områdena finns idag gräs, men vi funderar på att lägga singel istället för att slippa dra gräsklipparen genom huset (har den "riktiga" uteplatsen på baksidan där vi sitter mest).
Ser vår planering bra ut eller har den nackdelar som vi inte tänkt på?
Förslag på vad man kan ha i rabatten längs med gången?
Tacksam för alla tips!
Det kan kanske vara bra att fundera lite på vad ni vill ha ut av ytan. När jag tittar på din skiss så får jag känslan av att det är ett genomgångsområde på väg in i huset men att ni oftast är på andra sidan. Stämmer det?
Om så är fallet så kan det kanske vara en idé att ha mycket vintergröna växter eftersom det gör det mer ombonat när man kommer hem under vinterhalvåret. På sommaren är ni ändå på andra sidan.
Jag funderar också på om inte rosorna hamnar lite mörkt. De står norr om förrådet och kommer inte få mycket sol där. Det kanske går att rosorna någon annan stans?
Lycka till!
/Helena
Om så är fallet så kan det kanske vara en idé att ha mycket vintergröna växter eftersom det gör det mer ombonat när man kommer hem under vinterhalvåret. På sommaren är ni ändå på andra sidan.
Jag funderar också på om inte rosorna hamnar lite mörkt. De står norr om förrådet och kommer inte få mycket sol där. Det kanske går att rosorna någon annan stans?
Lycka till!
/Helena
Stämmer bra! Om vi någon gång befinner oss där är det mest för att pyssla i trädgården. Om vi får det fint kanske vi däremot kan tänka oss att äta frukost i förmiddagssolen, vem vet?
Absolut! Det hade varit trevligt att inte ha det helt kalt på vintern, så vi borde satsa på vintergröna växter. Dags att googla!
Den lilla plätten där rosorna planeras har faktiskt en hel del förmiddagssol, men rosor kanske behöver sitta i ännu soligare läge? Kanske finns andra klätterväxter som passar bättre mot förrådsväggen? Rosor är inget måste, det var bara det första jag kom att tänka på.
Jag tycker att det låter som en bra ide att skippa gräset på den här sidan.
Och så slog mig en sak...
Grusplan, hängträd, vintergrönt...det låter som början på något japanskinspirerat. Jag är ingen expert på den stilen men om man tänker stramt, skulpturalt, sparsmakat...att lyfta fram ett fåtal vackra växter/föremål och välja sånt som har starka och intressanta former. Det är där jag menar att hängträdet passar in. Sen t ex ett par barrväxter med tydliga former, några vackra stenar...och sen kan man ju bryta av med något blommigt och prunkande ändå.
Bara en förflugen tanke...
Och så slog mig en sak...
Grusplan, hängträd, vintergrönt...det låter som början på något japanskinspirerat. Jag är ingen expert på den stilen men om man tänker stramt, skulpturalt, sparsmakat...att lyfta fram ett fåtal vackra växter/föremål och välja sånt som har starka och intressanta former. Det är där jag menar att hängträdet passar in. Sen t ex ett par barrväxter med tydliga former, några vackra stenar...och sen kan man ju bryta av med något blommigt och prunkande ändå.
Bara en förflugen tanke...
Klicka här för att svara
