C
christi: Tack, blev lite orolig där ett tag.
1 svar · 1,3k läst
M
Mats: 93Kg, tur att jag inte har några träd :)
1 svar · 7,2k läst
yonna
yonna: Fjärilslavendeln är knappt härdig utomhus om det är så att den ska stå ute hela året. Det har blivit väldigt modernt att ha byttor med vackra fleråriga växter men man glömmer att dessa måste skötas minitiöst för att klara torka/sol och frånvaro för ngn veckas sommarsemester kan man glömma ... Dessa växter brukar vanligtvis inte klara ett helt år och blir på sikt dyr lösning.
2 svar · 9,7k läst
tussee
tussee: Den där mojengen med propeller på och en gubbe och gumma som slipar en lie ger vibrationer i marken så sorkarna inte trivs. Finns nyare men med samma funktion och skrämmer andra djur också. www.vindsnurror.nu
5 svar · 3,8k läst
O
OlaF: [bild]
5 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: Supergramino ger otroligt snabb effekt men kräver frekvent klippning dvs flera ggr/veckan. Jag gick över till algomin som ger mer långtidsverkan och lite 'tätare' resultat på bredden men på bekostnad av höjden. Allt beror på jordmån/fukt etc. Det bästa är att testa själv! Inget av preparaten är fel.
4 svar · 45,1k läst
F
Farzan: Nja, jag skulle snarare gissa på något slags larver. Vet inte av vilken sort, det finns så mycket som ger sig på rosor! En del larver kan åstadkomma ganska prydligt bågformiga skador genom att hålla sig fast med de allra bakersta benen och svänga hela kroppen från sida till sida medan de mumsar. Men fråga mig inte vad det är för sorts larver som gör så för jag har ingen vidare koll
1 svar · 10,5k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Vi tänkte plantera blommor, buskar och kanske till och med jordgubbar mellan stenarna. Hur mycket vi behöver plantera får vi se. Det har visat sig att vi fått med tulpanlökar med massorna. Vi har massor av prästkragar och andra blommor också på slänten redan. Så hur mycket vi kommer/behöver plantera återstår att se.
19 svar · 18,5k läst
·
J
jonasb76: Troligen inte. ::) Tack!
2 svar · 5,4k läst
L
LadyWinter: OK! Tack för era svar!
7 svar · 4,9k läst
R
Ralli: Hej! Vill bara tipsa om att en isoler-kniv är en jätterbra och billig lösning(50-70 kr) att ha till hands när man skall skära rent runt det utrullade gräset! Jag körde med spade sedan mora kniv och det var böckigt och blev fult! Ytterligare ett tips till skillnad från det som gräsleverantörerna rekomenderar är att vi hämtade själv rullarna i omgångar med 50-75 kvadrat på släpet
0 svar · 2,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hittade ett par smaskiga länkar som kanske kan vara till hjälp. Turex W50 verkar vara nåt man kan spruta fruktträd med i alla fall. Jocke http://www.econova.se/fs2/cache/turex.pdf http://www.jordbruksverket.se/download/18.66998f10b41911b5b80001310/Vaxtskydd+eko-fruktodling+Juhlin+2006-05-18.pdf
5 svar · 4,2k läst
M
Modig: Vad skönt, jag våndades över att de skulle till tippen, men när man bor för långt ifrån så... :)
4 svar · 3,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Första jordlasset av många...... [bild] Rätt kul att köra Bobba första 2 timmarna, resterande 30 var sådär :P Kommer inte ihåg vad det kostade men i jämförele med maskinhyra, rullgräs m.m. så var det ingen stoor kostnad - det brukar jag komma ihåg ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/gras.jpg
10 svar · 24,5k läst
J
jannegunnarsson: Tack Mats, och tack alla ni som gör detta forum till en guldgruva.
2 svar · 3,8k läst
L
likblek: fyllde två stora murarbaljor med sandlådesand på ett grustag i malmö. betalade 46 spänn. lagom med lera i så att det går att bygga med... tittade på tvättade på k-rauta som var snordyr. var glad att jag inte gick på den lätte..
9 svar · 60,0k läst
Miicke
Miicke: [citat] Finns på det flesta stormarknader..
1 svar · 2,8k läst
Tompa21
Tompa21: Om man ska ha granhäck: hur många per meter, hur små plantor(10 cm eller 50 cm), ska man klippa rötterna, och framför allt: hur mycket ska man vattna dem, en hink om dagen per planta eller ska de klara sig själva? Ska man ta dem från skogen eller från plantskola? Är thuja från plantskola ett bättre alternativ?
0 svar · 4,2k läst
M
Mats: Ta det bara lugnt. Jorden kommer troligen att fortsätta röra sig en hel del till. Jag skulle låta det hela vara tills gräset är så långt att det absolut måste klippas. Klipp det då och se var de värsta groparna har bildats. Fyll dessa med max 2-3 cm dressjord och låt gräset växa igenom dessa fläckar. Upprepa behandlingen vid behov tills mattan känns ok. Ev "alptoppar" får man helt
6 svar · 3,1k läst
swecul
swecul: Har själv köpt 5-pack 1.8m stolpar från Jula för 119 kr som enligt dem sjävla ska hålla i 30 år. Funkade jättebra att slå ned dem...där det inte var berg... :P
1 svar · 6,6k läst
M
myran69: Jadå, ingen fara. Vi hoppade över någon kväll och gräset det fortsätter att växa. Mvh Myran
18 svar · 10,9k läst
V
vildmarren: Åh tack! Jag satsar på att fylla med dränerande material bakom istället för slang. Planerna för gången ligger just nu på 70cm, sedan är det ett långt trappsteg bredvid den så behöver man mötas kan man kliva upp på trappsteget. Plus att det blir lite mer rymdkänsla. xxxxxxxxxxxxxxxxx mur oooooooooooooooo gång oooooooooooooooo _________________ _________________ trappsteg altan Tack
2 svar · 7,2k läst
yonna
yonna: Att inte dutta dagligen är viktigt. Men i den här värmen är det inte fel att tunnstrila själva busken mot kvällningen. Även barren tar åt sig vattnet och just nu är avdunstningen extrem.
2 svar · 12,9k läst
F
fredstu: Har haft 3 st plattsättare( 1 riktig och 2 bärare) här i 2 dagar,då har dom lagt 96 kvm 350x350x70mm betongplattor. När det gäller plattorna så föll valet på 70mm St Eriks,det hade säkert räckt med 50mm,men varför snåla när det gäller 2000 kr...
17 svar · 38,7k läst
J
-J-: Var bor Ni ? Vi lade ut färdigt gräs från www.turfman.se för ett par veckor sedan och har en otroligt vacker gräsmatta redan . . . gräset är grönast hos oss . . . ;D
1 svar · 2,8k läst
V
vildmarren: [citat] Var i landet finns de då? :-? Ska räkna och se hur mycket jag egentligen behöver... /vildmärren
6 svar · 4,3k läst
M
mats99: Har 5 pallar med opal sten över, gjorde "bara" av med 18 pall... Man kan använda den som motfyllnadsmur eller dekorativ kant runt planteringsytor. Väldigt enkelt att bygga mur med dessa stenar. Storlek 300*192 Höjd 100 Vikt 11.7 Priset på dessa stenar är på K-rauta 23:95:- st Jag tar 12:- stycket då jag vill bli av med dessa. Det är ungefär 100st stenar per pall. Frakt ingår EJ
0 svar · 2,0k läst
M
mats99: Vi tog från göksholms, suveränt gräs och snabb service. Fick betala 21:- m2 Beställde 1100m2 dock Mats
1 svar · 2,9k läst
Miicke
Miicke: [citat] Gräsfrö ska väl hålla ett par år.. Och minusgrader är inte några problem.. Vi ställde nämligen den frågan till Weibull , då vi hade förvarat gräsfrö utomhus (under tak) på jobbet i vintras.
1 svar · 22,1k läst
galento
galento: [citat] Som röjsåg och att "trimma" tjockt gräs tror jag den är värdelös med sin svaga 26cc motor och motornamnet "Power Line" gör att iallfall jag skulle backa.Har en kompis med en trimmer i sån här storlek dock märkessåg och den är orkeslös när det är tjockare gräs men är lätt och funkar bra runt rabatter efter gräsklippningen,som röjsåg är den bara att glömma.Vi har en
2 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.