B
ByggSann: ja nu har vi ju gjort så att vi vattnar den lite mer en gång än lite mindre flera gånger och vi har sett resultat bara på en vecka så nu är den fint grrrööön! Tack för svaren!
3 svar · 3,4k läst
K
ktm525: cirkus 5500total plintar/bult :1500 stomme/reglar: 1000 trall 28/120:3000 trallskruv:prutmån
2 svar · 3,1k läst
O
OlaF: Är det bara ett år gammalt skulle jag inte tveka att gräva upp och plantera om. Allt jag har läst här tyder på att fylla upp runt träd leder till en mer eller mindre långsam död för trädet. På ett så ungt träd borde ½ meter bli katastrof. Rätta mig gärna om detta inte gäller gullregn. /O
1 svar · 1,2k läst
B
Badger: [citat] Ja, båda starka varumärken. Weibulls mer "upper end" positionerad, men beror på distribution. Men, det skiljer sig lite i "recepten" på gräsblandningar (olikkomponerad på sortes rödsvingel) Ifall du tänker på gräsfrön.
1 svar · 6,0k läst
L
labbratten: Det var just det att den mullrika var billigare. Är den för bra för gräsmatta?
2 svar · 7,9k läst
Q
questions: vet inte
1 svar · 1,9k läst
Q
1 svar · 1,9k läst
E
Essios_lucios: Hej Är det någon som vet hur mycket färdig gräsmatta kostar.. Gärna skapligt nära Gävle.
0 svar · 1,3k läst
M
myran69: Tack alla...Ja det har klarnat! Vilka informationskällor Ni är....Fantastiskt. Nu kan jag läsa och begrunda era inlägg för att sedan ge mig ut och köpa en gräsklippare så småningom. Myran
20 svar · 26,7k läst
B
Badger: [citat] Då gör du rätt i att gå på "premium" sorterna.
3 svar · 9,0k läst
O
OlaF: Hej, Detta är kanske lika mycket en fråga för maskinforumet men eftersom det är själva resultatet jag undrar mest över så frågar jag här först: Vi har en "vertikalskärare/mossrivare" till vår Stiga Park och jag har inte använt den än, mer än testat så den fungerar. Är det någon här som kör med en sådan? Först och främst kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag tycker
0 svar · 3,9k läst
O
OlaF: Hej, Vi ska vertikalskära/dressa/stödså vår matta snart och jag har för mig att jag har läst att ogräsmedel mot t.ex. maskros och liknande är dåligt för det nya gräset. Intuitivt känns det som om det *inte* kan vara dåligt för "gräsbarn" eftersom man då skulle bekämpa sin gräsmatta samtidigt som ogräset. Men lika bra att fråga innan man gör tänkte jag :) /Ola
0 svar · 2,0k läst
thomas33
thomas33: Inte världens roligaste, men ölandstok är en säker lösning om man vill undvika jobb, finns i olika höjder och färger. Vi har några vid altanen och under 25 års tid har vi bara klippt till dem två gånger och det växer absolut inget ogräs under dem och de blommar från våren och sedan hela sommaren.
11 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Lång önskelista avseende buskar ... jag föreslår att du inhandlar en god trädgårdshandbok (har du användning för senare också!) och går igenom vad som finns. Plantering bör du helst undvika nu, såvida du inte köper krukade växter men dessa blir naturligtvis dyrare än barrotade, som planteras tidig vår eller höst. Det räcker inte bara att vattna vid plantering mitt på sommaren,
1 svar · 3,6k läst
yonna
yonna: Nä, det räcker inte med att bara klippa! Antingen sprutar du med Round-up - det går att så gräsmatta efter tre veckor (enligt förpackningen). Eller så handlukar du - vilket jag i ögonblicket håller på med. Och det är minsann inte ettårigt ogräs som finns i fyllnadsmassorna. En hel del med mycket rejäla rötter. Men det är ju klart - du kanske inte haft någon växtlighet på tomten
2 svar · 1,6k läst
Ruggis
Ruggis: Funkar det hos någon ? I vårat stall satte vi upp en konstgjord rovfågel, efter en vecka använde duvorna den till sittplats ;D >:(
2 svar · 5,0k läst
M
Mats: Ta 10. Gräset mår bra av 10-15 cm gjord och sen får du helt enkelt dra av tjockleken på rullmattan
12 svar · 20,9k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Hej Vi ska mura en liten mur av Leca-block och sen putsa den. Vad jag nu letar efter är något slags färgpigment som jag kan blanda i putsen, vill ha den mörkare grå än vad det blir med vanlig puts. /FlitigaLisa
0 svar · 4,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] http://www.grascenter.se/klippning.htm
6 svar · 13,3k läst
U
Ulle-Bella: Hej! Här har jag ett hett tips! Vi har en murare som gjuter murar i betong. Han använder frigolitformar och det ser precis ut som en riktig mur. Nu har jag inget pris att komma med för vi måste förmodligen vänta tills nästa år men det borde bli betydligt billigare än en stödmur. /Ulle-Bella. ;)
5 svar · 4,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Saken är biff! Fick tag i en man från Löddeköpinge, han fräste ner rubb och stubb ;D totalt 14 st. stubbar han ville ha 1000:- för det! :)
5 svar · 1,4k läst
L
Lurvnos: Tack Yonna och Eld ! Höstflytt får det bli.
3 svar · 8,8k läst
K
ktm525: det är väl därför man klipper när det är torrt :)
3 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: Bok/avenbok (finns en hel del att välja på) är snabbväxande, tålig och lätt att få tät och mycket hög om man vill. De vanligaste sorterna är hyfsat billiga. Däremot kräver den årligen två klippningar så det beror lite på vad du anser vara 'lättskött'. Jag själv kommer att sätta ett par bokhäckar i min nya trädgård.
13 svar · 5,6k läst
M
Mats: Nix det gör den inte. Den kommer uppblandad med strö och är mer som mull om den har legat tillräckligt länge. Annars får du lägga den på hög tills den blir mul. Ren obrunnen hästgödsel är lite väl stark för en gräsmatta
3 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: Ska du bygga i egen regi? Har du en stor tomt? Min (trista) erfarenhet är att det inte är någon idé att göra något åt tomten förrän huset är på plats. Den största välgärning du kan göra är att i görligaste mån hindra kompaktering från last/kranbilar, schaktmaskiner, cementblandare etc. Har du tillräckligt stor tomt ser du till att påla/planka upp de delar av tomten som skall
1 svar · 2,6k läst
S
Stefan_h: Jag åkte till närmsta grus o schakt företag o berättade vad jag skulle ha de till o de visste vad man skulle ha... Kan tänka mig att de e 15-20 mm dimension på de....
9 svar · 17,8k läst
F
Farzan: Hej Reef, vet du vad det ligger för resonemang bakom det där att viket skulle kunna ta skada om man inte lämnade minst 10 cm kvar av grenarna? Och stämmer det som jag har hört någonstans att det är speciellt för gran? Anledningen att jag frågar är att jag har hört att många professionella arborister ställer sig frågande till den där sedvänjan. Enligt deras logik skulle risken för
3 svar · 11,4k läst
R
reef: VI köpte vår från piteå (smedsbyn) han hade leveranser ner mot umeå nästan varje vecka så det funkade kanon även ut till oss lite utanför. för er kan det inte vara långt kanske kan hämta själv?? vi fick det veckan efter midsommar och det har tagit sig kanonbra växer som ogräs klipper nu 2ggr i veckan och den är tät och fin. Tro på att köpa det "uppifrån" sverige då det nog
1 svar · 4,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Du är välkommen, hör av dig innan bara.
3 svar · 3,5k läst
F
Franke: Förra husägaren har bara klippt av de nya skotten efter hand som de kommit upp i gräsmattan, så nu har de växt till sig rejält i marken och finns i massor  :(   Hur är bästa sättet att få bord dem?   Vi är beredda på att "byta ut" hela gräsmattan eftersom den ändå mest består av mossa, men finns det något lättare sätt att bli av med "träden" än att gräva upp dem för
0 svar · 5,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.