jessicaodanne
jessicaodanne: Aha då förstår jag. Att det ska va så himla dyrt att frakta o lasta saker :( Jättefint hus förresten :)
8 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Gå med i en trädgårdsförening. Då får du både rabatter på trädgårdsattiraljer och goda råd avseende designerhjälp. Hushållningssällskapet har annars landskapsarkitekter till hyfsad kostnad.
1 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Beror ju lite på ambitionsnivån men jag tycker att du är inne på rätt spår. Jordfräs ordentligt, på med ny anläggningsjord 5-10 cm, beställ rullgräs och spela sen fotboll på detta efter bara några veckor ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/gras.jpg Lite tips/råd: http://www.grascenter.se/ "Allt" om grässkötsel: http://www.olleberg.nu/
7 svar · 5,0k läst
S
Svedalahem: Ring runt till Grävare / Åkerier i din närhet (Gula Sidorna). Om det byggs nya bostadsområden i er närhet - åk dit och sätt lappar på alla grävmaskiner eller prata med förarna (om de inte fikar...)  Säg att du erbjuder Gratistipp!
1 svar · 1,6k läst
D
delfina: Vi har en stor ek utanför vårt hus.Allt under den är iår klibbigt.Fönster, gräs, altanen...allt! Vad är detta? Vi har aldrig varit med om detta förut fast detta är vår 4:e sommar i huset. Någon nämnde att det kunde vara löss, men vi ser inga...eller kan de bara vara i toppen? Ibland är det tom så det känns som om det droppar småregn från den.. Vad är det? Vad ska vi göra? :-/
0 svar · 24,5k läst
T
Tomtebo: http://www.stenbolaget.se/utomhus/dekorsten/kullersten.html
2 svar · 6,5k läst
L
Lurvnos: Familjeträden med flera sorter i är festliga. Annars tycker jag att äppelsorten Aroma är en riktig höjdare;bra hållbarhet, ger frukt redan andra året och är utsökta att äta, och funkar bra till paj/mos/saft osv. Ingrid Marie är ett annat bra allroundäpple. Båda sorterna finns i livsmedelshandeln till hösten så du kan proväta. Bor du i södra Sverige går det bra att höstplantera,
2 svar · 2,7k läst
M
Mats: Ja tyvärr. Det har bla drabbat husägare som har varit inflyttningsklara då nån har överklagat och fått rätt. Resultat rivning
2 svar · 1,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Med ett sådant hus som ni bygger, ja då finns det väl bara en sak att göra! Det hus ni bygger kräver en tidsenlig, bred, pampig trappa. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att man lägger den i vinkel för att börja/sluta på "rätt" ställe. Kanske en plattform skulle vara lämplig mitt på, på samma ställe där man "knäcker" trappen. Jag vet inte hur ni har väderstrecken men kanske
1 svar · 1,1k läst
E
Eld: Det var kanske en del frostskador som du inte såg när du la dem i så fall blir det inte så mycket mer sönderfall. Du saltar väl inte på ölandsstenen? Det tål den inte! De håller inte att köra på heller men de är väldigt snygga. Lite bitar kommer det att lossna varje år men inte så att de vittrar bort inom en mansålder.
1 svar · 3,2k läst
Larsa
Larsa: Hallå igen. Har nu sett ett bullerplank live ( :-D ) med ngn form av ljuddämpande skiva (alá innetak i skolan) som hölls på plats med läkt. Men var hittar man denna typ av material??? Någon som har några ideer??
2 svar · 3,8k läst
Miicke
Miicke: Bara att gödsla,vattna ner gödslet, så, vattna o åter vattna.. Minst 3-4 veckor bör du hålla översta jorden på gräsmattan fuktig.. Tänk på att inte vattna för mycket, utan använd spraypistoler eller liknande.. annars flyter fröna iväg o lägger sig i högar.. O klipp inte gräset förrens det e minst 5cm, annars skadar du det.. Satsa även på ett kvalitetsgräs, det tjänar du på
1 svar · 1,3k läst
O
OlaF: Om du nu ska testa termit så tänk på att.... Det brinner tusentals grader varmt Det går *inte* att släcka när det väl brinner Du (eller någon som råkar vara i närheten) riskerar svåra ögonskador bara genom att titta på elden Det stänker och sprätter och stänket kan sätta eld på vad det än träffar. Typ mark, träd, hus... Så, visst verkar det roligare än snigeldynamit men
22 svar · 8,4k läst
G
Galadriel: Hej! Vi hade oxå en 30 stubbar på våran tomt. Efter en granne till oss hjälp till att fälla alllihop tog vi dit en grävare som tog upp stubbarna på inte mer än 2 timmar. Sen frakta vi dem till tippen där vi fick betala 15:- kubikmetern. Men det blev inte allt för dyrt tyckte att det var värt varenda öre som vi la ut för nu är man av med "skiten".
11 svar · 10,8k läst
snackan68
snackan68: Hej! Nu har jag lagt ut bättre bilder på entrén, de absolut senaste!!! Klicka på "trädgård" på vår hemsida!!!! Tack :-* //Snäckan
15 svar · 3,1k läst
L
likblek: det kan vara värt att besöka ett ställe i din närhet där de säljer grus och sten i lösvikt. om de har färdig dressjord så är den ofta mycket billigare än den billigaste handelsträdgård/byggmarknad du kan hitta. och så slipper man ju alla plastsäckarna också...
2 svar · 7,7k läst
B
billy_baver: Fåglar är kvalitetsmedvetna.
6 svar · 1,4k läst
A
Alsti18: Liguster är inte vintergrön i Stockholm. Det är det nog bara tuja, idegran och vanlig gran som är. Buxbom och Rododendron är ju också vintergröna men den ena växer defenitivt inte snabbt, blir rätt låg och den andra gör sig mindre bra som häck. Barrträd tycker jag inte är nått vidare-men det är ju en smaksak. Bygg ett snyggt plank (om man nu får det) och plantera växter
3 svar · 33,7k läst
G
Goran65: Någon som vet en gräsklippare som är uppladdningsbar och är självgående samt har uppsamlare. Men det blir ju 3 i 1, de går ju inte..... ;D Göran
0 svar · 1,7k läst
C
carax: Skulle man kunna få se en bild på din häck ? Funderar själv på att plantera en Avenbok alt Liguster ? Har dock hört mycket positivt om avenbok..
6 svar · 8,3k läst
L
lottentott: Hejsan! Vi har ett jättefint äppleträd med Filippa-äpplen.....som gråsuggorna äter!!! :o Hur gör vi för att få bort gråsuggorna från trädet? Kan man sätta upp någon sorts barriär på stammen så de inte kommer upp? ::)
0 svar · 3,4k läst
K
karmajoyst: Du kan ju gå in på anticimex sida och se om du lyckas hitta dina små djur. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=57 Finns även en PDF fil över skadedjur. http://www.anticimex.se/fileobjects/529_ABC_faktablad.pdf
6 svar · 16,9k läst
A
Afrodite6177: Behöver hjälp med snygga lösningar till att skilja gräset från skarngången.Nån typ av kant.
0 svar · 1,6k läst
O
OlaF: Vi klippte över 1500m2 med den tidigare modellen av samma klippare och den fungerade strålande i flera år (tills vi böjde motoraxeln mot ett gjutjärnslock...) Rekommenderas starkt.
1 svar · 3,9k läst
S
siamthai: Jag har använt grovsalt på ogräset de senaste fyra åren och det fungerar till 100 %. Fördelarna med salt är att ogräset verkligen dör (även rötterna) och inte kommer tillbaks samt att det garanterat inte är giftigt. Vill ni testa med salt gör då så här: 1 Metoden fungerar endast när det är en period av torrt väder, det får alltså inte regna. 2 Häll ca en halv tesked i
16 svar · 82,5k läst
K
kloka_elin: Hej och tack för svaren! Om den ska klippas ner får det bli innan vintern, eftersom det är den fula risbusken jag vill åt. Nu när den blommar har den varit jättevacker, då är det ju bara bra att den är stor och prunkande. Men att ha en ful rishög precis utanför vardagsrumsfönstret hela vinterhalvåret är inte någon fröjd för ögat direkt... Jag pratade förresten med tanten vi
5 svar · 13,3k läst
K
KurreBurre: Tack för alla goda tips! Men det ända allternativet är nog ändå att försöka få bort kullen. Mest pga att den ligger så nära huset och att vårt hus är så litet och lågt. Huset ser helt nersjunket ut :( Vi har fått tips om en åkare nu, ska försöka hinna ringa honom snart och se om han har tid o lust o komma o gräva, sen får vi oxå kolla runt om vi kan dumpa det nånstans.
10 svar · 4,8k läst
·
galento
galento: [citat] Ok,bra med ett lärande forum,tack.
7 svar · 20,6k läst
B
Badger: [citat] Mer soligt där ?(hus, träd mm gör skillnad) Det som kan göra skillnad, speciellt när man så under högsommarn är att fröna och groddarna får för mycket direkt solljus och avdunstningen sker snabbare än övriga ställen. En annan orsak kan vara slänt, stark lutning etc. Vilket gör att gräsfröna rör sig hela tiden vid vattning o dyligt och inte kan etablera sig. (De flesta
16 svar · 7,9k läst
·
K
Karin_Lindhagen: Har ingen erfarenhet av just dina ros-sorter. Men generellt så är det väldigt individuellt mellan olika ros-sorter hur länge blomman håller sig. På min Freja är samma blomma fortfarande fin efter nästan 2 veckor, medan Complicatas blommor faller isär dagen efter att de har slagit ut.
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.