3 118 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gräsmattan sviktar!
Krattade som en dåre före sådd, jorden var så plan och fin. Efter sådd fanns tydliga fotspår i jorden. Nu snart 4 veckor senare så finns där annu fler fötter och kullar här och där. Det har alltså sjunkit undan mer på vissa ställen än andra. Dessutom sviktar det när man går och på vissa ställen sjunker man ner ett par centimeter. Jag undrar nu om detta kommer rätta till sig själv, eller om man inte kommer se det när gräsmattan tagit sig ordentligt, eller om man borde fylla ut med jord, eller gå med en vält, eller vad? Någon som kan lugna mig eller ge mig råd hur vi borde göra för att inte ha en gropig gräsmatta?
Ser framtida kubbturneringar som hotade!!)
Ser framtida kubbturneringar som hotade!!)
Jorden sjunker, det är mina erfarenheter.
Tror du får låta gräset ta sig och sen bättra på de ställen
där det är mkt. gropar tills du är nöjd.
Ett tips från ICA-kuriren:
http://www.icakuriren.se/tradgard_s...t=dPubDate DESC&sAction=VIEW&iId=8881
Tror du får låta gräset ta sig och sen bättra på de ställen
där det är mkt. gropar tills du är nöjd.
Ett tips från ICA-kuriren:
http://www.icakuriren.se/tradgard_s...t=dPubDate DESC&sAction=VIEW&iId=8881
Jag tror inte heller att det kommer rätta till sig av sig självt. Men du ska inte misströsta alltför mycket tycker jag. Kubbturneringarna är inte i fara.
Jorden kommer sjunka ihop litet olika men med toppdress och en vält kommer du nog kunna få det finfint till slut. Sättningarna kommer dessutom med all sannolikhet avta rätt snabbt. Alltså, det kommer fortsätta sätta sig men i lägre takt. Vi har massor med sprängsten under vår gräsmatta och den är slät och fin men vi ska toppdressa och välta i år för att få den *ännu* slätare. I alla fall krocketplanen.
Jag tror också att du var litet feg med välten vid sådd. Om man bara luckrar upp ytan med en kratta så är det inte så konstigt att det sätter sig litet olika eller sjunker när man går på det. Dock kommer gräsrötterna snart stadga upp så det inte sjunker speciellt mycket av fotsteg.
Men... med en bara fyra veckor gammal matta så är slutresultatet långt ifrån synligt. Jag skulle vänta till nästa år innan jag börjar jämna till gräsmattan.
/O
Jorden kommer sjunka ihop litet olika men med toppdress och en vält kommer du nog kunna få det finfint till slut. Sättningarna kommer dessutom med all sannolikhet avta rätt snabbt. Alltså, det kommer fortsätta sätta sig men i lägre takt. Vi har massor med sprängsten under vår gräsmatta och den är slät och fin men vi ska toppdressa och välta i år för att få den *ännu* slätare. I alla fall krocketplanen.
Jag tror också att du var litet feg med välten vid sådd. Om man bara luckrar upp ytan med en kratta så är det inte så konstigt att det sätter sig litet olika eller sjunker när man går på det. Dock kommer gräsrötterna snart stadga upp så det inte sjunker speciellt mycket av fotsteg.
Men... med en bara fyra veckor gammal matta så är slutresultatet långt ifrån synligt. Jag skulle vänta till nästa år innan jag börjar jämna till gräsmattan.
/O
Nej, det är ogenomtränglig Upplandslera under. Innan vi la på jorden kunde man köra grävmaskin på tomten utan att den sjönk ner ett dugg. Lastbilarna med jord, totalt 4 lass, körde hela vägen in utan att knappt lämna ett spår. Så det är matjorden som sviktar, inte underlaget!
Ta det bara lugnt.
Jorden kommer troligen att fortsätta röra sig en hel del till. Jag skulle låta det hela vara tills gräset är så långt att det absolut måste klippas. Klipp det då och se var de värsta groparna har bildats.
Fyll dessa med max 2-3 cm dressjord och låt gräset växa igenom dessa fläckar. Upprepa behandlingen vid behov tills mattan känns ok.
Ev "alptoppar" får man helt enkelt plana av med spade
Jorden kommer troligen att fortsätta röra sig en hel del till. Jag skulle låta det hela vara tills gräset är så långt att det absolut måste klippas. Klipp det då och se var de värsta groparna har bildats.
Fyll dessa med max 2-3 cm dressjord och låt gräset växa igenom dessa fläckar. Upprepa behandlingen vid behov tills mattan känns ok.
Ev "alptoppar" får man helt enkelt plana av med spade
Klicka här för att svara