Är det någon som räknat på kostnaden att vattna sin trädgård med kommunalt vatten jämfört med egen brunn?

Vi har en brunn på tomten som jag tänkte använda, men med tanke på elprisutvecklingen, inköpskostnad för pump etc så kanske det inte är något att satsa på, eller?
 
Det beror på vad du ska vattna.

Vi betalar ungefär 15 kr/m3 för kommunalt vatten och när vi drar vatten från dammen med vår pump kostar det ungefär 50 öre, högt räknat (runt 3200 liter/timme på tappstället, 800W (max) elförbrukning).

Pumpen kostade 2000 kr i inköp (Gardena med torrkörningsskydd och litet sådant), vilket motsvarar drygt 130 m3 kommunalt vatten hos oss.

En rejäl rotblöta av de viktiga gräsmattorna hemma = 1000 m2 * 25 mm = 25 m3. Så på sex vattningar av gräsmattan har vi tjänat in hela pumpens pris.

Ska man däremot bara vattna litet rabatter så tar det nog rätt många år innan man tjänat in pumpen, även om man satsar på en mycket enklare pump. Det är ju just gräsmattan som dricker vansinniga mängder om man vill hålla den kortklippt men ändå grön under torrperioder.

/O
 
Det är inte bara gräsmattan som mår gott av vattning. Har du liten köksträdgård sparar du in pumpkostnaden ännu snabbare. Växtlighet mår gott av vatten ;) och frodigheten ökar. Har du möjlighet till eget vatten skulle jag inte tveka en sekund!
 
Håller med om att allt mår bra av vattning och att man nog bör skaffa en pump om man har tillgång till eget vatten.

Tänkte mest att just gräsmattan är där man gör av med vansinniga mängder vatten och där man tjänar mest på det. Vi är verkligen glada öve vår källa :)
 
jag tycker det finns något ideologisk i det hela också ... känns mer rätt att vattna med egenhändigt ordnat vatten än att använda dricksvatten från kommunen till det...
 
73.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.