M
Mats: Jag skulle definitivt låta betongen ligga. Bättre underlag får du ju leta efter. Plant och hårt.
1 svar · 4,2k läst
M
M@ZE: Det går ju att gödsla med Weibulls kombi mot ogräs .. iaf om man läser på Olle Berg´s hemsida. Sen hur bra det fungerar har jag ingen aning om .. kanske nån som provat ?
15 svar · 5,3k läst
F
Farzan: Läs kommentarerna om dressjord och uppfyllnad av mig och mats_o i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=38546/12#12 Som mats_o skriver kan du fylla när som helst under säsongen. Man klipper gräset innan och när man lagt ut dressjorden krattar man ordentligt så att den åker ner i gräset i stället för att ligga ovanpå. Uppåt 3-4 cm har jag sett folk fylla på
1 svar · 3,5k läst
yonna
yonna: Oftast är det lite over-kill att lägga fiberduk men du hindrar ju småfåglarna sina skrovmål. Har du haft lika mycket regn som här nere i Skåne behöver du inte vattna. Räkna med minst 2 veckor under optimala förhållanden innan du ser antydan till strån; troligen ngn vecka längre som maj har varit hittills. Ta bort duken när du ser en skir grönska. Och så lite lugn & ro i sinnet
1 svar · 7,3k läst
Faidros
Faidros: Teak är ju känt för att vara ett tåligt träslag, och ganska dyrt. "Hardwood" (eller "hårdträ" som man ibland kan se i annonser) däremot, är inte ett trädslag utan den engelska benämningen på lövträd (barrträd kallas "softwood"). Teak är alltså ett "hardwood", men det man i annonserna kallar "hardwood" är troligen ett billigare och mindre känt träslag som inte är lika tåligt.
1 svar · 7,5k läst
R
robban44: [citat] Sådde nytt för c:a 5 veckor sedan, såg inget dom första 10 dagarna men sen kom det upp lite grönt, vattnade varje dag då det var torrt men det gick oändligt långsamt dom första 4 veckorna men nu när det regnat floder den sista veckan har det exploderat och växer nåt otroligt så det kommer jag lovar, bara inte fröna flyter bort så tar det sig säkert.
1 svar · 11,3k läst
F
Farzan: Håller med Robert_Maria. Vill du ha vintergrönt med blommor - och inte rhododendron - är de möjliga valen som jag kan komma på lagerhägg, buskrosling (pieris-släktet) och kalmia. Ingen av dem är gillar nog lerjord - de två sista ska ha surjord. Det beror också på klimatet för alla tre har begränsad härdighet högre upp i landet.
2 svar · 5,9k läst
F
Farzan: Ja, det är det. Mejselhelvetet behöver dessutom skärpas med jämna mellanrum för att det ska gå någorlunda bra.
3 svar · 2,4k läst
F
Farzan: Bladlöss är lyckligtvis rätt sköra men förökar sig hemskt... Är det små och avgränsade angrepp kan man ta det i egna händer d v s klämma ihjäl dem med fingrarna. Är det litet mer som det verkar vara här tycker jag att det bästa är att spruta med bekämpningsmedel. Det behöver inte vara speciellt starka grejor utan räcker med sånt som finns i snabbköp, som bryts ner och inte
3 svar · 5,3k läst
yonna
yonna: Sedan är ju frågan var man kan hyra stubbfräs? Problemet är att stubbfräsägarna är väldigt rädda om sin utrustning och klingan förstörs lätt av sten. Eftersom du har så många stubbar blir förmodligen grävskopa billigare. Jag gav just nu 2000:- för fräsning av en 70 cm tjock pilrot - ca 3 kvm fick fräsas. Problemet här var att roten var involverad i en skyddad hundraårig
2 svar · 7,8k läst
E
esox: Tack för alla tips. Visst hade det varit snyggare med ordentliga grusgångar, det tycker jag nog också. Men att bygga upp fina grusgångar skulle kostat mycket pengar inser jag efter att ha kollat runt lite - skulle jag gjort det ordentligt skulle det gått åt mer än 10 kbm grus av olika slag. Jag slängde istället ut 30 säckar täckbark i helgen och det blev helt godkänt resultat.
6 svar · 35,2k läst
R
Roger_B: Kolla även: http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=179&mumID=110&grandMumID=17
3 svar · 9,4k läst
R
robocop: Stenar kommer upp hela tiden pga tjälskjutning. Se bara på åkrarna..................
3 svar · 5,2k läst
L
linda_fbg: Vi fick ner priset till 53000 kr. Vilket är ju ännu bättre! /Linda och Terje
4 svar · 1,2k läst
A
Adrian_F: Hejsan Vi ska sätta stängsel i trädgården och funderar på hur långt mellan de ska vara. VI ska sätta upp detta stängslet, Eurofence Finns på Jula.se Nån som vet hur långt emellan de bör vara?' Tack i förväg
0 svar · 4,0k läst
yonna
yonna: Jag skulle undvika att fästa nätet i husväggen utan istället sätta stolpar på plintar invid väggen och fästa nätet i dessa. Främst för att inte skada väggen. Skulle ni mot förmodan sälja huset en dag kan det bli stora kostnader att återställa väggen. Det är inte fel att behålla växtligheten för kissarnas skull - ger fint solskydd varma dagar och lite spännande livsrum! Du
1 svar · 5,1k läst
M
Mats: Jepp det växer klart bäst där jag bara krattade till fyllmasorna och la på 15 cm jord
4 svar · 8,7k läst
O
OlaF: [citat] Absolut! Jag skulle aldrig köra elmaskiner utomhus utan jordfelsbrytare. Om du inte har det installerat i huset så finns det lösa man sätter som mellanpropp i uttaget.
4 svar · 4,4k läst
O
OlaF: Om marken är för mjuk så kommer gräsmattan också vara för mjuk och då blir den knölig med tiden när man använder den och när jorden sätter sig. Lösningen är att köra med en vält för att packa jorden lagom.
3 svar · 3,9k läst
Index
Index: I programmet Äntligen Trädgård på TV4 användes fiberbetong till gjutning av damm i ett program i våras.
1 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: Både myt och sanning  ;). Jag har sysslat med sticklingsuppdragning av buxbom de senaste 20 åren -trots att vissa människor anser buxbom luktar kattkiss. Ska du ha buxbomshäck i tomtgränsen bör du tänka på att buxbomen är väldigt känslig för hanhundsbenlyft. En skvätt - och så är den plantan förstörd om du inte rusar dit med vattenslangen på direkten - på buxbomen, inte på
3 svar · 7,4k läst
F
Farzan: Dund - ja, "Royal Burgundy" verkar kul - de röda bladen borde motverka det där med anonymt utseende efter blomningen, som annars är ett aber med många prydnadskörsbär. En fundering om den - gäller f ö också den grönbladiga 'Kanzan' som jag nämnde innan - är att det där "vasformiga" växtsättet, d v s att alla krongrenarna pekar snett uppåt, gör att den kanske inte är så effektiv
12 svar · 20,1k läst
K
koko: Varje dag lär man sig något nytt, intressant läsning Farzan! :)
6 svar · 4,6k läst
M
Mats: Allt spriker vis för stor belastning men beroende på vad du tänker göra muren av så ska det nog inte vara nått problem. Men jag skulle avråda av ett annat skäl. Rör muren på sig så får du ett snett däck. Bättre sätta några plintar bakom muren och stödja däcket på. Sen kan ju däcket sticka ut över muren. Sätter man sen en dekorbräda så ser det ut som om däcket vilade på
1 svar · 2,6k läst
·
F
fonzan: Jag har precis beställt 6 cm gråa byasten från Starka. De har kampanj på dessa nu. Sven
7 svar · 13,9k läst
yonna
yonna: Inlägget ligger korrekt på 'altan'sidan så jag låser denna tråd och tar senare bort den.
1 svar · 2,7k läst
Faidros
Faidros: Det kan bero på ett fenomen som kallas isbränna. Det finns lite olika teorier om hur det går till: - När snön försvunnit på en åker, men isen ligger kvar, då bränns grödan där under som av en lins när solen skiner. På samma sätt kan sorg bränna, säger Aino Trosell. http://www.riksteatern.se/press/pressmeddelanden/011031.htm Golfspelarna tror mer på syrebristen som kan uppstå
1 svar · 6,3k läst
A
AndersG: " Ngn som vet var man kan leta förslag på nätet eller som har ett eget förslag på hur man kan göra?" http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/createpdf.asp?Item=15&FileId=1015&FileTypeId=103&Doc=broschyr&Cid=931
1 svar · 6,5k läst
yonna
yonna: Den växer snabbt men tar lätt överhanden om den inte putsas och ses över. I mindre villaträdgård måste man ofta klippa den 1-2 ggr/året så då blir det inte något så lättskött.
5 svar · 9,5k läst
P
plengqui: Hyrde en midjestyrd lastmaskin på ca 2 ton. Det gick knackigt i början men efter ett tag flöt det på fint. Rekommenderas!
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.