Trädgård allmänt
jonas1978: Hej! Ingen som har tips på tyska sajter med vettiga priser? Letade efter detta igår... ::)
Hemmakatten: Rimbo jord har golfmattedressing (och roddisjord och plantjord) och även lite "fingrus" 2-4 somgolfbanor gärna använder. Jehanders i Bålsta har det mesta i grus- och jordväg.
Mats: Det beror helt och hållet på underlaget men utgå inte från det. Utan gör underjobbet rätt så blir det bra sen. Inte kul om det sätter sig över vintern så du får börja nästa sässong med att göra om allt. 30 kvadrat och 10 cm bärlager är 3 kubik, det är ca 30 rågade skottkärror. Har du inte några riktigt ottrevliga backar så är det inte så farligt
OlaF: Hur får man igelkottarna att flytta hit? Vi hade igelkott för några år sedan men vi har inte sett några på länge :( Igelkottarna flyttade samtidigt som huggormen som vi hade när vi fortfarande hade några stenrösen på tomten. Men, jag var ute och täppte till två hål i marken efter att jag såg den lilla av de två snokarna krupit upp ur ett och visat var han bodde :) Med litet tur
Mats: Det bästa du kan göra är att skicka ned ett gult skyddsrör/slang 60 cm. Se bara till att du köper varianten med inlagd dragtråd så blir det betydligt enklare den dag du ska dra i nått. Förresten lägg två slang/rör brevid varandra på en gång. Kan vara bra att ha ifall du vill dra ut tele/data/larm eller nått annat på sikt. Signalkablar får generellt sett inte dras i samma
OlaF: Om det tar lika lång tid att byta till krattan fram som det gör att byta mellan klippdäck/mossrivare så handlar det om tre minuter högst :) Jag trodde det skulle vara mycket krångligare men det gick jättelätt, i.a.f. på min gamla Park från -91.
JKPK_peter: Hej! Om du inte vill dela dem är det enkelt att bara köpa halva stenar! /Peter
Mats: och för oss som vill spara 25 kronor för att ha råd med kramas ej med konduktören tilläget så rekkomenderas http://www.byggbeskrivningar.se/
selstam: Vi är nog på jakt efter ett litet "tak" på muren i alla fall - det kommer att se lite trevligare ut då muren vetter både ut mot gatan och vår garageuppfart (den är i vinkel). Det blir att åka till någon stengård och se om det finns något som kan tänkas passa. :)
Hattifnatta: Jag har en idé. Lägg plattor i en halvcirkel så lättar du upp intrycket. Vi gjorde så i vår trädgård med en rabat innan för plattgången. Om betonplattorna är fastgjutna kan du kanske lägga någon fin singel innanför den nya gången? Helt enkelt täcka dem med diverse sten? Det lättar upp intrycket med en inte helt rak gång. Lycka till!
Mats: Tillräckligt stor rondel och tålamod. Visst det går men tänk på att en rondell är rund så du får lite problem i hörnen
Mats: Lusläs Sundsvalls Tidning. Det har varit annonser bland småanoserna om stubbfräsning. Själv tar jag motorsågen med "stubkedjan", Dvs en skrotkedja som bara används till stubar rivningsvirke osv. Är det en större stubbe rekommenderas grävmaskin
Mats: Börja med stenen. Detta för att du ska få bra kanter att lägga gräset mot. Räkna dock med någon några cm jord som puts. Ytterligare bra skäl till att börja med stenen är att du då inte packar den nya mattan med tunga stentransporter. Skulle du dessutom råka stöta på en stor sten som måste bort så är det betydligt enklara att fixa nu innan du kvaddar mattan för att få bort den
digital: Sensommar eller senvinter lär vara de två svar som ges på denna fråga. Senvinter är det som de flesta har hört talas om, men sensommarbeskärning (även kallat JAS - Juli Augusti September) förordas av många arborister nuförtiden. Vi skär våra formklipta björkar i JAS, det fungerar väldigt bra.
markop: Vet någon hur man får bort dem från trädgården ? Jag har grävt och åter grävt upp dem men de fortsätter att växa på andra ställen i trädgården. Att spruta med Roundup verkar inte heller fungera så bra, dessutom blir gräset runt om fult.... Tacksam om någon har ett bra tips!
tosen: Nu är jobbet igång... vi packade bärlagret med padda men det gjorde ingen skillnad. Grävaren hade gjort ett bra jobb. Vi använder stenflis så det lagret har vi inte packat. Nu är de första två pallarna marksten avklarade...bara 7 kvar... Det är inte annat än att det känns i kroppen!!
digital: Jag blandar gräs med flis från kompostkvarnen (vi har en hel del ris och kvistar att ta hand om varje år). Det blir finfin kompost utan att man behöver "motionera" den. Har man buskar och träd som vill ha lite extra gott kan man lägga ett lager med upp till 10 cm gräsklipp under dem utan att det börjar lukta. Det håller fukten, ger en del gödsel och minskar ogräset. Jag lägger
Funkiz: Jag hade precis samma problem med min Klippo Champion. Jag rengjorde luft- och bränslefilter samt tändstift. Därefter bytte jag olja och min Klippo var som ny igen. Med rätt underhåll är Klippon en livslång följeslagare.
pmb: Vart får jag tag på matjord i Växjö-trakten billigast? Behöver 3-4 m3 jord, givetvis med utkörning.
yonna: "Efterkompostering" efter 'vanlig' kompost? Hur länge har komposten legat innan du kallar den efterkompostering? Jag använder beteckningen 'efterkompostering' när jag tömmer min varmkompost som vid tömningen är en salig sörja som inte är rolig att lägga ut. Denna efterkomposterar jag en halv säsong dvs från vår till höst eller från höst till vår. Men en 'vanlig' kallkompost
Lello: [citat] Låter inget vidare, hoppas NCC är bättre .. :D
jessica: Inga problem att lägga den svängd. Jag har själv gjort det och kan bara rekommandera det [smiley=tekst-toppie.gif] Man ser alldeles för många raka o trista ;D Mina tror jag är 250x123x63 Lycka till! :)
abcdefghjklmnop: jag som yrkes man,skulle avråda dig till att lägga skiffer!!vill du ha det mönstret ändå,så finns det färgad betong,sen stämmplar man ut ett skiffer mönster!!känner många som gjort det,,,,ett stort + är att du slipper en massa ogräs i fogarna!!
BennyHill: Hej.. Har haft ditt dilemma och vånda..... ;) Jag håller på med min baksida. Med tanke på hur segt det är att bli av med maskrosor, klöver, tistlar etc så gräver jag bort hela gräsmattan samt 20-30 cm av den underliggande jorden. Sedan kommer jag lägga dit ny matjord och rulla ut en ny gräsmatta. Ev också lägga ned en fiberduk på vissa känsliga ställen för att slippa
ejwbegysv: Jag köpte en Flymo batteri trimmer på k-rauta och är SUPERnöjd.. är ett 24volts batteri man hänger på ryggen.. Räcker iaf till våran tomt på 1400kvm..
Eklundh: Tack så mycket för eran svar. Då är det bara att ta det första spad taget ;)
Mats: Det var tyvärr samma här. Tomten bestod till stor del av tallskog men den var misskött och träden var i dåligt till mycket dåligt skick så när vi var tvungna att ta ned de yttersta för att få plats med huset då var det bara att ta resten av säkerhetsskäl. Hittills finns det lite småträd/övervuxet sly nere vid vägen och 2 plommonträd och en ek. Björkhäcken är inplannerad när