Vi har en stor jordkulle framför vårt hus som vi gärna skulle vilja få bort. Nån som har haft nåt liknande? Antar att det e rätt dyrt och få det bortgrävt och bortforslat :-/
Alla tips e välkomna! Vi e desperata! Har försökt komma på nåt sätt så länge vi har bott i huset (2 år).
(Bor mellan Malmö och Lund)
Ekonomin tillåter inte några större kostnader för detta, tyvärr. Så billiga alternativ sökes.
Alla tips e välkomna! Vi e desperata! Har försökt komma på nåt sätt så länge vi har bott i huset (2 år).
(Bor mellan Malmö och Lund)
Ekonomin tillåter inte några större kostnader för detta, tyvärr. Så billiga alternativ sökes.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Billigaste sättet?
Några hinkar i taget i bilen till närmsta återvinningsstation.
Hyr ett flak med öppningsbar kortända från ett åkeri och över helgen. Det kostar troligen cirka 2000kr inklusive utkörning och hämtning. Kärra själva upp jorden på flaket. Det borde gå på några timmar. Jag har själv kärrat upp 10 m3 på en helg på det sättet och då fick jag ändå kasta upp sista 2-3(?) kubiken med spade eftersom flaket blev fullt och jag blev tvungen att stänga dörrarna.
Jag har också provat att ta hand om en jordhög och ett par stora fula stubbar genom att lägga jorden över stubbarna och plantera perenner i den. Det blev en jättesnygg kulle.
Några hinkar i taget i bilen till närmsta återvinningsstation.
Hyr ett flak med öppningsbar kortända från ett åkeri och över helgen. Det kostar troligen cirka 2000kr inklusive utkörning och hämtning. Kärra själva upp jorden på flaket. Det borde gå på några timmar. Jag har själv kärrat upp 10 m3 på en helg på det sättet och då fick jag ändå kasta upp sista 2-3(?) kubiken med spade eftersom flaket blev fullt och jag blev tvungen att stänga dörrarna.
Jag har också provat att ta hand om en jordhög och ett par stora fula stubbar genom att lägga jorden över stubbarna och plantera perenner i den. Det blev en jättesnygg kulle.
Tyvärr e det helt omöjligt att gräva i den förhand
Det e hårt packat, massor med rötter från träd och buskar, tidigare fanns där även ca 5 tallar som vi har fällt, och stora stenar.
Därmed e det oxå uteslutet att göra nån slag planteringar där, man måste få bort alla stora stena och stubbar.
vi behöver inte få bort allt, huset ligger lite lägre än vägen så vi tänkte behålle den ca 20-30 cm hög.
Vi har frågat bonden om vi kunde dumpa det nån stans hos honom, men han ville inte ha det om det fanns för mycket sten och rötter i det :'(
På Blocket fick jag inget napp.
Får väl testa och sätta upp en skylt utanför huset
Därmed e det oxå uteslutet att göra nån slag planteringar där, man måste få bort alla stora stena och stubbar.
vi behöver inte få bort allt, huset ligger lite lägre än vägen så vi tänkte behålle den ca 20-30 cm hög.
Vi har frågat bonden om vi kunde dumpa det nån stans hos honom, men han ville inte ha det om det fanns för mycket sten och rötter i det :'(
På Blocket fick jag inget napp.
Får väl testa och sätta upp en skylt utanför huset
Det går väl utmärkt att plantera även om det finns sten och stubbar. Litet omväxlande mellan stenpartiväxter och mera jordkrävande blir ju hur fint som helst. Luckra där det går med en grep och litet "berg i dagen" är ju också fint i planteringar.
Tack för alla goda tips! Men det ända allternativet är nog ändå att försöka få bort kullen. Mest pga att den ligger så nära huset och att vårt hus är så litet och lågt. Huset ser helt nersjunket ut 
Vi har fått tips om en åkare nu, ska försöka hinna ringa honom snart och se om han har tid o lust o komma o gräva, sen får vi oxå kolla runt om vi kan dumpa det nånstans.
Vi har fått tips om en åkare nu, ska försöka hinna ringa honom snart och se om han har tid o lust o komma o gräva, sen får vi oxå kolla runt om vi kan dumpa det nånstans.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
