Hejsan! sådde gräsmatta för ca 4 veckor sedan och nu har ogräset exploderat.
det börjar mer och mer ta överhanden över gräsmattan. vad tycker ni att jag ska göra? klippa nu på högsta höjden eller vänta ett par veckor till tills gräset vuxit upp mer?

• PICT0962.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp nu c:a 1/3 på höjden av gräset, vi hade samma ogräs som du på bilden men dom plockade vi snabbt för hand innan vi klippte, dom var lätta att få upp med roten.
Lärde mig för ett tag sedan här att inte låta något blomma i gräsmattan utan ta det direkt annars sprider det sig.
Har du inte gödslat än så är det hög tid, det hämmar ju också ogräset och gräset tar överhanden.

jag gödslade för ca två dar sedan.
kan jag inte bara köra över ogräset med gräsklipparen? har ca 1000 kvm så det blir tufft om jag ska dra upp allt för hand!

Visst kan du köra över det..men det bästa är att dra upp dom. Annars kommer dom förmodligen igen och igen då roten sitter kvar.. Jag har alltid tagit mej tiden då dom är så lätta att dra upp. 1000 är ju inte stort, men du får väl hyra in några ungar om du inte har egna ;)
Lycka till! :)

Håller med, dom var lätta att dra upp med rot och allt, men om du väljer att klippa skulle jag nog rekommendera uppsamlare annars lär det sprida sig duktigt.

Vi hade massor av ogräs som såg ut precis som på bilden efter att vi sått vår gräsmatta och jag är alldeles för lat för att gå och dra för hand... Efter några klippningar (multiclip) så har vi inte sett av just det ogräset på åratal. inte såvitt jag kan minnas i alla fall. Vi malde ner allsköns ogräs med multiclip och det enda vi har i några mängder att tala om nu är maskros och de kommer från grann***** som inte har vett att klippa ner sina innan de har hunnit fröa av sig ordentligt...

robban44 skrev:
Klipp nu c:a 1/3 på höjden av gräset, vi hade samma ogräs som du på bilden men dom plockade vi snabbt för hand innan vi klippte, dom var lätta att få upp med roten.
Lärde mig för ett tag sedan här att inte låta något blomma i gräsmattan utan ta det direkt annars sprider det sig.
Har du inte gödslat än så är det hög tid, det hämmar ju också ogräset och gräset tar överhanden.
Klippa nu?, verkar inte direkt tät ännu.

Det är ettårigt, (molle). Brukar ibland finnas i matjord (det kommer försvinna av sig själv vid klippning, inget att vara orolig över, och knappast behövs rensas bort för hand ;)).

Du har en fördel med det, det ger skugga och behåller till viss del fukten. (varma tider nu) (divers skuggväxter var vanligt förr när man anlade gräsmatta)

Genom att klippa förtidigt eller tabort det innebär att du ger dina gräsrötter lite tuffare miljö.

Vänta till gräsmattan tätnar mer, sen klipper du.

jo jag har listat ut att det kom i matjorden. har en liten hög med jord som blev över och där växer det för fullt. fastän högen är snustorr.
hur länge till tycker ni jag ska vänta? på baksidan huset så har gräset inte kommit upp lika bra som på bilden. vattnar rikligt varje kväll. mer behövs väl inte?

thomasd79 skrev:
jo jag har listat ut att det kom i matjorden. har en liten hög med jord som blev över och där växer det för fullt. fastän högen är snustorr.
hur länge till tycker ni jag ska vänta? på baksidan huset så har gräset inte kommit upp lika bra som på bilden. vattnar rikligt varje kväll. mer behövs väl inte?
Du kan vänta tills den tätnar mer, som det ser ut på bilden. Ju tidigare du klipper, desto tuffare miljö får de med tillväxten.

Det man är ute efter är att rottillväxten ska bli så bra som möjligt.

Edit:såg att du hade gödslat för ett par dagar sedan, rätt tidigt men det gäller att vattna mycket (hade du hög kväve halt så är det extra viktigt, så du inte bränner den)

Effekten på gödsling brukar märkas efter ca en vecka.

Badger skrev:
Klippa nu?, verkar inte direkt tät ännu.

Det är ettårigt, (molle). Brukar ibland finnas i matjord (det kommer försvinna av sig själv vid klippning, inget att vara orolig över, och knappast behövs rensas bort för hand ;)).

Du har en fördel med det, det ger skugga och behåller till viss del fukten. (varma tider nu) (divers skuggväxter var vanligt förr när man anlade gräsmatta)

Genom att klippa förtidigt eller tabort det innebär att du ger dina gräsrötter lite tuffare miljö.

Vänta till gräsmattan tätnar mer, sen klipper du.
Jäklar då var det onödigt att gå och dra upp skiten, jaja man lär sig ::)

Är nog tvetydigt det där, ju mer man klipper gräset ju tätare blir det och nu när det är gödslat för 2 dagar sedan och vattnas hela tiden så lär det ju ta ordentlig fart i det närmaste, hel vetenskap det här med gräsmatta ;)

robban44 skrev:
Jäklar då var det onödigt att gå och dra upp skiten, jaja man lär sig ::)

Är nog tvetydigt det där, ju mer man klipper gräset ju tätare blir det och nu när det är gödslat för 2 dagar sedan och vattnas hela tiden så lär det ju ta ordentlig fart i det närmaste, hel vetenskap det här med gräsmatta  ;)
Det är många som reagerar på molle, eftersom man förvänta sig gräs.

Men klippa tidigt är ingen fördel (om man nu inte har cylindeklippare) eftersom man hugger av gräset, vilket skadas och de då behöver viss energi att "reparera". (samt släpper ut onödigt mycket vätska i snitten). Vilket man vill ha till att få rotsystemet att utvecklas istället.
Samt vill man att så många frön som möjligt ska slå rot för tätheten.
Men ju mer man klipper vid etablering, desto tätare blir det, men beror på etableringsfas.

Badger skrev:
divers skuggväxter var vanligt förr när man anlade gräsmatta
Låter som en sådan där smart sak man fattade förr men nu har glömt bort :( Molle borde ju ingå i alla gräsfröblandningar för nysådd :)

robban44 skrev:
hel vetenskap det här med gräsmatta  ;)
Ja vad är det engelsmännen säger? "Det tar tre generationer att få fram en riktig gentleman men sju generationer för att få en riktig gräsmatta" Eller något...

blir nog tvungen att gå över gräsmattan med trimmern när det blir dags att klippa. ogräset börjar bli väldigt högt nu! >:(
funderar på varför gräst på baksidan huset inte tar sig lika bra. verkar som om gräset stannat av. verkar bara vara ogräset som tar sig mer och mer :(

Tja, gödslingen börjar ta fart. ;)

Att det inte tar sig jämt kan ha att göra med läge (baksidan i söderläge möjligtvis)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.