K
ktm525: inger P: vilken klippo har plastförknasare?
6 svar · 7,4k läst
O
OlaF: Vi glömmer vår vattenslang ute *varje* vinter och äldsta slangen har nog legat ute i fem år, med och utan tryck i vattnet när det frös och det enda som går sönder är kopplingar som fryser eller packningar som torkar sönder. Själva slangen verkar klara sig utan problem. Själv kommer jag dra entums PEM-slang under vår altan, till kommande bevattningsinstallation. Jag har svårt att tro
4 svar · 9,8k läst
M
Mats: Tycker jag inte. Bara bra att göra när det finns växtkraft i gräset. Har ni det torrt för tillfället så gäller det att vara ordentlig med vattningen bara
1 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Är det ett gammalt äppelträd är det väldigt charmigt med gräsmatta under. Förhoppningsvis har du grenarna ganska högt upp så att det blir lätt att klippa. Om du har bråttom med gräsmattan kan du redan nu tömma trädet på frukt och så på direkten. Då hinner du få tillräckligt mycket gräsmatta för att ha möjlighet att försiktigt med bambukratta ta bort löven till vintern. I
1 svar · 3,1k läst
K
kloka_elin: Plexiglasbotten med hål i har hållt vår brevlåda tvestjärtsfri flera år. Fungerar utmärkt för just brevlådor! /Elin
10 svar · 8,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Titta på kort/datum så ser du när jag rullade gräs, ja det blev kanooon ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/gras.jpg
4 svar · 1,2k läst
M
Mats: Ingen bok men det här forumet har allt, fråga på bara
1 svar · 2,6k läst
T
Takeo: Tackar för det, mycket med det jordiska :)
2 svar · 2,4k läst
·
H
helenae: [citat] ;D Då fattar jag... Tack igen för alla kloka svar! Det blir till att plantera häck, investera i en motorklippare och trimma hårt några år för bästa resultat. Den som väntar på något gott... //Helena
6 svar · 33,9k läst
F
Farzan: Har inget att komma med ang. planeringsprogram, vet att det finns flera för PC men har inte prövat, har bara Mac hemma... På fråga 2: De flesta träd, buskar och vedartade klängväxter kan med fördel höstplanteras. Undantaget är "zonknäckeri" d v s om man försöker sig på en växt som egentligen inte ska gå bra i ens växtzon, då är vårplantering bättre. Vår- och sommarblommande
1 svar · 3,4k läst
F
Farzan: Vår förra tomt var i en solstekt sydvästsluttning och bestod av sandig/stenig morän som inte är något vidare på att hålla fukt så, ja, det var rätt torrt. Och som ofta i såna fall även magert - när vattnet rinner tvärs igenom lakas näringen ur också. Jag hanterade det inte så mycket genom växtval (även om jag försökte undvika de allra törstigaste) som genom att bättra på
1 svar · 3,7k läst
L
Lisa78: Skånelängan, Kungsbacka..
3 svar · 6,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: På Zetas hemsida, www.zetas.nu kan man ladda ner kataloger med alla växter, träd mm de säljer. Såg att de hade äppelträd som var 6 år till ett inte allt för högt pris. Håller helt med FlitigaLisa, Zetas är väl värt ett besök. :) De har en trevlig visningsträdgård och ett utmärkt lunchcafé.
5 svar · 27,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Du ska väl ha stolpe mellan varje sektion? På stolparna monterar du en typ vinkeljärn som är gjort till just detta med ett fäste för staketet. Detta vet byggmarknaden vad du ska ha för nått. Kan fixa bild om du vill!
1 svar · 7,7k läst
buan
buan: Finns eva solos grillar i Sundsvall någonstans? eva solo grill [bild] eva solo table grill [bild] Någon som sett dem någonstans? Finns det någon butik som har dem hemma i lager? :. buan
0 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: [citat] Förutom elhäcksax är en vanlig konventionell handdriven häcksax faktiskt också ett måste ... Och för denna ska du definitivt välja god kvalitet så den kostar troligen mer än en eldriven 8-). En sekatör för häckklippning ;D ;D ;D - nää. Långa häckar klipper man (naturligtvis) med eldriven häcksax. Men vissa partier blir snyggare med manuell sax - slutkanter etc. Och ska
3 svar · 3,6k läst
M
Mats: Tanken med att lägga rejält med jord är att det ska finnas ett rejält näringsskikt åt gräset samt att jorden binder fukt betydligt bättre än vad sanden gör. Med bara fem jord så kommer du att behöva gödsla och vattna oftare
5 svar · 867 läst
H
helenae: Tack för tipsen! Ska åka till grustaget och kolla om de har vackert natursingel där. St. Eriks är tyvärr liiiite för dyra för min grunda plånbok... :'( //Helena
3 svar · 5,1k läst
S
sanne78: Vi har haft vår automower i snart 1,5 år och är mycket nöjda. En nackdel är ju priset - ligger på ca 19 000 kr. Men vi känner att det var den värd - skönt att slippa måstet med gräsklippningen. Kanter behöver man ta med trimmern - men det hade man ju fått göra ändå... Installationen var hyfsat enkel och när den väl är på plats och man gjort alla inställningar så klarar den
2 svar · 2,6k läst
M
Mats: Jag har hittills gjort som så att jag har 15 cm jord i toppen. under det duger det mesta inklusive sten upp till fotbollsstorlek. Badbollar och större begraves rejält mycket djupare.
5 svar · 1,9k läst
L
lillajuni: tack snälla ni! det där med grön året om låter trevligt, är lite ledsamt när alla löv faller om hösten, även om det är rätt vackert...
9 svar · 3,9k läst
A
akka71: Hejsan, vi har precis byggt vår mur, nu är den fristående men jag tycker i alla fall att det inte var allt för svårt, vi har använt oss av benders labyrint antik och den är ungefär som en tegelsten i storleken, vi gjöt först en platta som var runt 25 cm hög, sen tog vi och packade runt den och började sedan mura med vanligt murbruk b, vart tredje varv som vi murade drog vi i armering
3 svar · 7,8k läst
·
S
sssckr: Tackar för tipsen. Är med orolig för att duken ska titta fram sedan. Har 2 m3 samkross att lägga på med och packa. Fast det ska räcka till 6*10 m. Kanske inte räcker. Fast grejen är att garageuppfarten ligger redan högt och jag vill liksom inte ha upp den mer. Samtidigt skulle jag vilja ha fiberduk för ogräset. Fast då blir det kanske problem med att man trampar igenom.... man blir
3 svar · 20,4k läst
M
Mats: Skönt att det inte bara var jag. Jag såg framför mig stora betonplattor eller tom en gjuten betongplatta....
5 svar · 4,1k läst
L
lakke: Jag funderar på att plantera en massa lökar/knölar runt en björk som står på tomten men jag har inte så bra koll på lökar så jag skulle gärna vilja veta vilka lökar jag kan plantera som blommar från vår till höst. Det är tänkt att lökarna ska vara blandade så att hela trädgården blommar från vår till höst. Jag bor i Kiruna så det är inte alla lökar som klarar sig här.
0 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Simma lugnt nu i regnvädret. Gå inte på en ytterligare gödsling utan avvakta och se. Gödslingen försvinner inte så där vansinnigt snabbt.
1 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: Jag röstar på Coolmans förslag  ::) - jag vill också ha integritetsskydd i min trädgård och en snyggt klippt ligusterhäck kan bli fräsigt och passar definitivt till skånelängan. Det gäller att inte visa 'allt' för de förbipasserande utan låta dem kunna kika in genom grinden (snygg grind!) och bara ana alla läckerheter (rosor etc) som döljer sig där bakom. Det blir mycket mer
7 svar · 2,8k läst
P
puttrix: Tack för ett tydligt och enkelt svar. :)
5 svar · 3,6k läst
F
Farzan: Myrorna behöver inte vara ett tecken på att trädet inte mår bra. Är det vanliga svartmyror så tror jag inte att de brukar bo i träd men de kommer upp i dem för att leta mat, t ex för att mjölka bladlöss. Är yxhuggen så färska att de fortfarande "blöder" är kanske myrorna där för att dricka saven, de gillar ju söta vätskor. Det gör ingen skada i så fall, myrorna tar bara det
1 svar · 4,9k läst
K
ktm525: stora skillnaden är väl att hondan går tystare och jämnare.. Honda= japansk BMW??? BMW slutade att bygga kvalite när E 28:orna gick ur tiden....... Men åter till ämnet, jag hade också valt Cometen med Hondamotor idag.
8 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.